in het nachthok te slapen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
ARD1966
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 apr 2022 21:22
Land: Nederland
M/V: M

in het nachthok te slapen

Berichtdoor ARD1966 » 29 feb 2024 19:39

Hallo, vorige week heb ik 5 hennetjes uit 2023 gekocht. 3 australorp krieltjes en 2 zijdehoenen. Deze heb ik bij onze 2 jaar oude zijdehoen haan(show girl) geplaatst. Dat ging vanaf het begin goed. Ik heb ze 2 nachten, dus 3 dagen binnen gehouden in het nachthok. Het nachthok heeft een trappetje naar buiten en naar binnen en is voorzien van een automatische deur die een half uur na zonsondergang sluit. De ingang ligt ongeveer 60 cm boven de grond. De australorps gaan vanaf het moment dat ze naar buiten konden bij de schemer elke keer keurig samen met de oude haan naar binnen. De twee zijdehoentjes gaan elke keer buiten bij de trap-voerbak zitten en gaan niet naar binnen. Dus die zet ik nu elke keer als de andere kippen al een kwartier binnen zijn nu een cm of 20 voor het trappetje...en dan lopen ze naar binnen en kruipen samen in een hoekje. Soms moet ik er even voor zorgen dat ze het trappetje niet af springen,maar de laatste 2 dagen lopen ze ...als ik ze tenminste bij het trappetje zet ,de redelijk vlot naar boven. Kan ik nog andere dingen doen om ervoor te zorgen dat de zijdehoentjes samen met de anderen naar binnen gaan? Het lijkt erop dat ze zich niet bepaald onderdeel voelen van de groep: ook overdag zitten de 2 altijd samen en zijn niet te vinden bij de andere 4

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: in het nachthok te slapen

Berichtdoor Kip La La » 29 feb 2024 21:29

Zijdehoedjes hebben vaak moeite om hun nachthok te vinden.
Probeer eens of je ze iets meer zicht kunt geven door de veren rond hun ogen bij te knippen, waarschijnlijk zijn ze onzeker door hun beperkte zicht.

ARD1966
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 apr 2022 21:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: in het nachthok te slapen

Berichtdoor ARD1966 » 29 feb 2024 22:08

Goeie tip. Ga ik doen

Gebruikersavatar
Evy Silkie
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 okt 2023 11:04
Land: Belgie
M/V: V

Re: in het nachthok te slapen

Berichtdoor Evy Silkie » 02 mar 2024 01:00

Vooral veel geduld hebben, in mijn ervaring zijn ze zeer hardnekkig en willen ze altijd slapen op het plekje dat ze buiten hebben uitgekozen. Gewoon blijven doen wat je doet en plots zullen ze het door hebben.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten