Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor Ruben » 10 nov 2013 00:38

:duimop:

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor Ron » 10 nov 2013 19:54

Apart dat hier normaal gesproken altijd zeer vaak gereageerd wordt.
Er kan geen foto of filmpje of tekst geplaatst worden, maar nu is het ineens
erg stil hier.

Waarheid doet zwijgen waarschijnlijk.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor lnge » 03 mei 2014 12:08

Rene69 schreef:wij hebben vandaag 2 kippen opgehaald die vrijgekocht zijn van een legbatterij. Te triest. Ze hebben haast geen veren, raken in paniek als je te dichtbij komt. Mijn hart breekt als ik ze zo bang zie. Heeft iemand een idee hoelang die ergste angst gaat duren?

Dit bericht hoort niet in dit topic thuis.
Ik heb het verplaatst met de antwoorden.
Onderwerp: Angstige kippen uit legbatterij (klik)

Doortje58
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:10
Land: Nederland
M/V: V

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor Doortje58 » 14 mei 2014 11:44



Stom, eerst zegt ze dat het geen effect heeft, en even later zegt ze dat ze bang is wat het voor effect heeft bij de afnemers............

Kijk, we weten allemaal dat er ook goede boeren zijn, maar juist het aantal dat zich niks aantrekt van het dierwelzijn, DIE moeten we aanpakken, die moeten snel verbeteringen aanbrengen.

Dat er mannelijke kuikens worden doodgemaakt, vind ik nog niet het ergst, die dienen inderdaad als voer voor reptielen enz. maar wel de manier waarop ze worden gedood............ :(

Ook in de reguliere slachterijen zie je nog methoden waarvan je zegt: Kan dat niet diervriendelijker?????

Vooral in het buitenland, waar de dieren naar toe gebracht worden en na uuuuuren reizen dan op een vreselijke manier geslacht worden, en zeker niet hygiënisch en dat vlees komt hier terug en eten wij op, blehhhhhhhhhhh, IK eet het niet hoor..... :?

Ik woon in Duitsland en hier in Niedersachsen ligt in de supermarkt, bv de Edeka, vlees uit de regio, beter kan haast niet! :-D

PanterBeer
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2013 14:33
Land: Nederland
M/V: V

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor PanterBeer » 25 mei 2014 11:35

Ik vind het ook belachelijk dat er zo wreed met dieren word omgegaan, echt afschuwelijk. Ik heb een paar filmpjes gezien over dieren in de bio-industrie gezien, en echt waar, ik kon het niet drooghouden. :huil: Ik vind het zo erg wat er gebeurt. Dat mensen het nog in hun hoofd halen zoiets te kopen en OP TE ETEN?! Belachelijk, echt schandalig...

Ik zeg:


STOP DE BIO-INDUSTRIE!

Gebruikersavatar
inaDGK
Berichten: 174
Lid geworden op: 12 mei 2014 18:33
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Hasselt

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor inaDGK » 26 mei 2014 19:46

PanterBeer schreef:Ik vind het ook belachelijk dat er zo wreed met dieren word omgegaan, echt afschuwelijk.

Dat wil toch nog niet zeggen dat elke boer en elk bedrijf zo is?
De ergste uitzonderingen halen altijd het wereldwijde web, want dat maakt de meeste indruk.
Over deftige mensen wordt nooit een woord gesproken..

Gebruikersavatar
Zachtgekookt ei
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 dec 2014 09:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor Zachtgekookt ei » 11 dec 2014 12:19

Ik weet niet precies hoe het er allemaal aan toe gaat in de Nederlandse bio-industrie. Alles wat ik zie op tv zijn vaak Amerikaanse documentaires en daar is het misschien allemaal wel een tandje heftiger dan in ons eigen land. Echter, ook al doen wij het wellicht beter dan andere landen, dan betekent dat niet dat we niets meer hoeven te veranderen! Hoewel de manier van campagne voeren van organisaties als Wakker Dier misschien niet het beste is, kun je toch moeilijk zeggen dat iedereen zn mond maar moet houden omdat het de sector schaadt (want er zijn wel degelijk dingen mis in de sector) Misschien moet die sector dan opener worden, zodat iedereen zicht heeft op wat er gaande is. Maar ja, t is een lastige kwestie en eigenlijk weet ik ook niet wat een goede oplossing zou zijn.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor Jan Sch » 11 dec 2014 13:05

inaDGK schreef:
PanterBeer schreef:Ik vind het ook belachelijk dat er zo wreed met dieren word omgegaan, echt afschuwelijk.

Dat wil toch nog niet zeggen dat elke boer en elk bedrijf zo is?
De ergste uitzonderingen halen altijd het wereldwijde web, want dat maakt de meeste indruk.
Over deftige mensen wordt nooit een woord gesproken..

Er is enorm veel kritiek op de boeren met dieren, ben laatst op 18 oktober op een bedrijf geweest met slachtkippen. De dieren worden er prima verzorgd, de dieren waren er goed aan toe; en zagen er gezond uit. Als je kritiek hebt; moet je eens zelf gaan kijken. Dus er wordt normaal niet wreed met de dieren omgegaan bij de boeren.

maxim
Berichten: 412
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:57
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wijer Nieuwerkerken

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor maxim » 11 dec 2014 13:33

dat is waar zeker niet alle boeren gaan slecht om met hun dieren de meeste worden zelfs heel goed verzorgt en dat is ook normaal een gezond dier dat niet al te veel stres heeft dat zit (meestal) beter int vlees of legt beter
En brengt dus ook meer op dus ik zie geen reden dat alle boeren dit zouden doen

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor Trea » 11 dec 2014 22:35

Van mij mogen ze eisen dat de kippen (en ander vee) veel betere minimum leefomstandigheden krijgen. Concureren met levensomstandigheden (voedsel/medicijngebruik/ruimte/ afleiding) voor winstoptimalisatie is niet goed. Daarmee en door schaalvergroting zijn juist alllerlei misstanden ontstaan.

Een extreem voorbeeld is de massale ruimingen door de vogelgriep. Want hoe kan het dat de bioindustrie wel wordt getroffen met massale ziekte door de vogelgriep en de hobbypluimveehouderij niet.

Een ander extreem voorbeeld van verregaande gevolgen van concurrentie is de ontwikkeling van de plofkip. Een kippen'ras' dat zo snel zo extreem dik wordt dat het nauwrlijks meer kan lopen als het beestje volwassen zou mogen worden. Omdat dit vleesras zo succesvol is zijn de haantjes van legkippen waaardeloos geworden en mogen deze niet langer dan een dag leven.

Maar als we in nl/be/eu strengere regels ontwikkelen voor betere leefomstandigheden en voedselveiligheid dan moet alle geimporteerde vlees ook aan dezelfde regels voldoen. Anders kun je als nl/be boer niet overleven en los je het 'probleem' helemaal niet op. Maar verplaats je het alleen naar het buitenland waar al helemaal geen controle meer mogelijk is.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten