Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Tokkietjes
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 jul 2016 01:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor Tokkietjes » 02 jan 2017 10:34

Dat zal ook meer komen omdat de regelgeving veel strenger is geworden neem ik aan? Als de kippen en eieren vol antibiotica zitten dan is dat ook niet zo gezond voor de mensen. Dus dat is alleen maar goed dat er niet zoveel antibiotica meer gebruikt word. Overigens heb ik nergens vermeld dat ze er mee vol gestopt worden hoor. Dat is ook absoluut niet hoe ik er over denk. Maar jij haalde zelf aan dat de regels daarin doorgeslagen zijn. Maar dat zal vast niet voor niets zijn.

Maar het is opvallend dat je het dierenwelzijn op geen enkele manier verder ter sprake brengt? Dat is blijkbaar helemaal niet van belang? Daar zou wel wat meer aandacht voor mogen komen. Ik zie regelmatig vrachtwagens met kratten vol van die stumpers voorbij komen. Zat geen veer meer op, die mogen fijn naar het slachthuis nadat ze compleet "uitgemolken" zijn. Naar mijn idee zou dat best anders kunnen.
Natuurlijk willen de mensen voor een dubbeltje op de eerste rang en ik weet dat kippenhouders amper iets verdienen. Maar zij zijn wel de enige die er verandering in kunnen brengen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor Fryske » 02 jan 2017 11:05

Ja...vandaar dat in de dichte stallen de vogelgriep opduikt...???

En idd. als jij de hele dag binnen zit dan is dat heel ongezond voor je! Dan stomp je af, je wordt vet, krijgt last van je gewrichten, knieen door te weinig beweging, frisse lucht etc. De naam scharrelkip is misbruikt! Jaren lang zijn mensen voor de gek gehouden Erik! Ipv. legbatterijeieren lagen er ineens scharreleieren in de winkel...

Ik weet niet hoe het met anderen zit maar toen ik achter kwam dat die zogenaamde 'scharrelkip' helemaal niet buiten liepen te scharrelen maar er 10 cm. bij hadden gekregen, te krap was iets minder krap geworden, werd ik zeer onpasselijk!

Ik weet dat mesterijen, kippen, varkens, etc. heel erg hun best doen om de publieke opinie op hun hand te krijgen. Helaas doen de meesten dat niet met het welzijn van het dier in hun hoofd maar met het product en de meeste afname! De minister moet nu gaan eisen dat er voldoende geregeld gaat worden bij stalbranden. Als je echt zo gek op je dieren bent dan had je daar zelf al voor gezorgt!

Er is momenteel een serie op omroep Max. Daar heb ik naar gekeken een paar weken geleden. Die mensen fokten vleesvarkens. Daar zag ik echt wel liefde voor de dieren waar ze mee omgingen. Maar schijnbaar hebben ze zelf al niet meer in de gaten waar het fout gaat. Die arme zeugen lagen ook bij hen volledig in ijzers ingekneld. En mijn mening is dat je zo niet met dieren omgaat!

Vraag een boer die omgegaan is naar biologisch maar eens of ze terug zouden willen.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22930
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor Kip La La » 02 jan 2017 13:22

Absoluut waar maar aan de andere kant worden de producenten gigantisch in de tang gehouden door de supermarkten.
Die oa vlees ónder de prijs verkopen om maar klanten binnen te krijgen, dan verdienen ze weer op andere producten, de marges zijn ontzettend krap.
Een nogal interessant boek in deze vind ik Weg van de supermarkt van Gerrit Jan Groothedde.
Aanrader!

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor Fryske » 02 jan 2017 13:52

Dat klopt Kip La La, vandaar dat ik al heel lang bewust geen boodschappen meer haal bij de grootste grutters. Als de nl varkens/kippenmester niet onder de prijs wil verkopen doet een ander het wel....en als die niet wil halen we het uit het buitenland. Allemaal begeleid met de kreet ' omdat de consument dit wil'! Onzin, de consument koolt het omdat het er is. En natuurlijk zou het mooi zijn als niemand dit meer deed maar dat is helaas een utopie.

Maar dan nog is dit geen reden. Je kan je geld ook anders verdienen dan over de ruggen van de dieren.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor Trea » 02 jan 2017 20:59

Als alle consumenten nou eens na gaan denken bij wat voor vlees ze kopen en weten hoe die dieren hebben geleefd. En een keer nadenken over de keuzes ze kunnen maken. Dan zou er veel meer vrije uitloop en bio-ei/kip worden verkocht. Ook zouden meer mensen flexitarier worden. Want elke dag vlees eten is nergens voor nodig.

De boeren, de voedselproducenten en de grootgrutters volgen wat de consument koopt. En als die alleen maar goedkoop vlees en dierproducten wil, dan blijven dieren mishandeld.

brahma77
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 nov 2016 14:11
Land: Duitsland
M/V: M

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor brahma77 » 23 feb 2017 19:26

Eigenlijk is de consument voor een deel schuldig aan de wantoestanden die zijn ontstaan in de kipindustrie.
De industrie voldoet aan de vraag

Dit is wel erg verontrustend en maak me er vaak erg kwaad over.

Gelukkig kan ik er voor een klein deel iets aan doen door mijn eigen kippen te fokken en kweken het zij voor de eieren en voor de slacht.
De kip die wij consumeren hebben een goed leven gehad hebben lekker buiten kunnen scharrelen en hebben goed eten gehad door zelf hun kostje bij elkaar te scharrelen.

Dit geeft mij in ieder geval een goed gevoel en weet dan dat ik het verschil kan maken, iedereen zou dat in principe kunnen.

danielb
Berichten: 7147
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor danielb » 23 feb 2017 23:45

enkel als de prijzen verhoogd worden en mede ook de wet veranderd word,dan kan er pas verandering komen.
maar dan ga je ook import moeten verbieden,want als dat niet is,dan word er gewoon goedkoper consumptie materiaal uit het buitenland binnen gehaald waar de kippenboeren in eigen land niet tegen kunnen opboksen.

brahma77
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 nov 2016 14:11
Land: Duitsland
M/V: M

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor brahma77 » 24 feb 2017 08:37

Pas als de consument anders hun vlees producten inkoopt komt er verandering niet eerder want de vleesindustrie reageerd alleen maar op wat de consument doet en wil lijkt me.

Maar het blijft een vreemd wereldje vind ik, waar je als consument nooit helemaal achter de waarheid komt.

Ik kan ook veel redenen opnoemen waarom wij onze eigen vleeskuikens opfokken.
Ook de bioindustrie is 1 grote oplichterij, geef het een andere naam en het verkoopt.

De mensen laten zich ook in de maling nemen en veel mensen denken hier gewoon niet bij na en das jammer.

Ik zal dan ook maar niet zeggen dat vroeger alles beter was, maar vroeger was wel alles anders.
Vroeger had iedereen en vooral op het platteland zijn eigen vlees groente en aardappelen.

Ik ben nu bijna 50 en weet nog heel goed dat vroeger veel werd geruild buurman had veel aardappelen en wij hadden net een koe geslacht dus dan had de buurman vlees en iets minder aardappelen en wij aardappelen en iets minder vlees maar hadden dan allemaal genoeg. Zo werkte dat vroeger, helaas gaat dat nu niet meer op en toch had dat zijn charme.

Veel van die dingen van vroeger doen we nu nog en probeer dat op mijn kinderen over te brengen zodat ze leren waar het allemaal weg komt en dat veel van die dingen niet vanzelfsprekend zijn.
Dat de dieren die wij consumeren een leven hebben gehad en dat de aardappelen en groentes niet alleen uit de supermarkt komen maar dat hier een heel proces aan vooraf is gegaan.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor Trea » 24 feb 2017 10:17

danielb schreef:enkel als de prijzen verhoogd worden en mede ook de wet veranderd word,dan kan er pas verandering komen.
maar dan ga je ook import moeten verbieden,want als dat niet is,dan word er gewoon goedkoper consumptie materiaal uit het buitenland binnen gehaald waar de kippenboeren in eigen land niet tegen kunnen opboksen.

Voor vlees zonder keurmerk gebeurt dat nu al dat boeren nog nauwelijks kunnen opboksen tegen de groothandelaren. Een aanpassing van europese regelgeving zou idd heel mooi zijn. Er wordt nl. met 2 maten gemeten. Boeren hier moeten zich aan allerlei wet- en regelgeving houden, en de producenten van elders niet. En er wordt door het goedkope importvlees steeds meer slecht vlees (lees ongecontroleerd voer en dierenmishandeling) geïmporteerd.

Gewoon vlees uit Nederland wordt vaak verkocht naar het buitenland. En goedkoop vlees uit het buitenland waar niks is gereguleerd en de omstandigheden voor de dieren echt zeer erbarmelijk wordt geimporteerd. Vooral in versneden voedsel zit meestal vlees dat niet volgens onze standaarden is grootgegroeid.

Alleen vlees met een extra aanduiding (☆★, bio) of waar de herkomst op de verpakking staat is m.i. acceptabel. En die koop je dan ook niet voor bodemprijzen.

Overigens als je bv. een paar keer per week een omelet of een bonenschotel eet ipv vlees kun je dat kleine beetje extra dat het kost al betalen.

danielb
Berichten: 7147
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor danielb » 25 feb 2017 21:15

topic gaat over bio industrie.
als ik dit lees,dan word er blijkbaar toch rekening gehouden met het pluimvee daar.
https://www.skal.nl/veehouderij/pluimvee/huisvesting/

Voor de uitlopen gelden de volgende minimale oppervlaktes:

Leghennen, vleeskuikens en parelhoenders
4 m2 per dier

Opfokhennen
1 m2 per dier
(leeftijd tot 19 weken.)

Eenden
4.5 m2 per dier

Kalkoenen
10 m2 per dier

Ganzen
15 m2 per dier


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast