Spuiten tegen Witte Vlieg op de Boerenkool??

In en om de tuin, in de natuur..
Gebruikersavatar
Tommiekip
Berichten: 618
Lid geworden op: 29 jun 2006 21:11
Land:
M/V: V
Locatie: Goeree Overflakkee

Spuiten tegen Witte Vlieg op de Boerenkool??

Berichtdoor Tommiekip » 07 sep 2006 14:18

Wij hebben een hof en daarop staat aardig wat boerenkool.

Nu zitten al die planten helemaal onder de witte vlieg (hele kleine spierwitte vliegjes) en de onderkant van het blad zit helemaal onder de eitjes. Die was je er ook niet zomaar even af.

Volgens mijn man kan je er niets tegen doen, omdat iemand die vlak bij ons een hof heeft beweerde dat er niks tegen is en dat in de potten en zakken boerenkool in de supermarkt ook witte-vlieg-eitjes zitten.

Ik geloof daar dus echt niks van en heb in een boek dat ik heb ("Zelf Groente Kweken") gevonden dat er dus wel degelijk een middelen tegen zijn.

Er staat namelijk in dat je kan spuiten met het plantaardige insecticide Rotenon (verkrijgbaar als: Luxan Rotenon of Para Deril) of met de chemische bestrijdingsmiddelen Diazinon (Verkrijgbaar als: AA Fleur M, Kerex of Luxan Diazinon) of met Bromofos (Verkrijgbaar als: Agro-strooipoeder of Asepta Nexionstuif)

Weet iemand of dit ook echt helpt en waar dit verkrijgbaar is? En dan vooral de plantaardige insecticide, want ik doe liever niets met chemische goedjes...

Ik wil dit volgend jaar niet nog een keer zo doen, dus wie heeft goede raad voor mij???

Alvast bedankt!

Groetjes Mieke

Gebruikersavatar
Yvonne
Berichten: 1360
Lid geworden op: 22 mei 2004 15:00
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Gelderland

Berichtdoor Yvonne » 07 sep 2006 15:13

In onze groentetuin spuit ik helemaal niets, behalve de boerenkool, die spuit ik wel tegen de witte vlieg. Ik heb het één jaar niet gedaan, toen heb ik alle boerenkool er uit getrokken en weggegooid. De onderkant van de bladeren zat helemaal vol eitjes en die krijg je er inderdaad niet af.
Ontzettend goor !!

Een middel hiertegen kan je bij iedere Boerenbond of Welkoop kopen.
Ook helpt, als je in een beginstadium bent, en het minimaal een keer in de week doet, de bladeren goed afspruiten, ook aan de onderkant, met een harde waterstraal, als je het op een milieuvriendelijke manier wilt doen.

Ik kan me niet voorstellen, dat op de boerenkool die je gesneden in een zakje koopt, witte-vlieg-eitjes zitten hoor !!

Ik vraag me al een tijdje af of de boerenkool die je in de winkel koopt, binnen geteeld wordt. Ik zie n.l. nooit ergens boerenkool-velden, jullie wel ?

Gebruikersavatar
Tommiekip
Berichten: 618
Lid geworden op: 29 jun 2006 21:11
Land:
M/V: V
Locatie: Goeree Overflakkee

Berichtdoor Tommiekip » 07 sep 2006 15:42

Yvonne schreef:Ik heb het één jaar niet gedaan, toen heb ik alle boerenkool er uit getrokken en weggegooid. De onderkant van de bladeren zat helemaal vol eitjes en die krijg je er inderdaad niet af.
Ontzettend goor !!

Wat je zegt...ontzettend goor!! En nu staat hier thuis dus een flinke hoeveelheid van die gorigheid en mijn man wil dat ik dat in ga vriezen...nou, mooi niet dus! Dit gaat echt regelrecht de kliko in...en een beetje naar konijn...die kijkt gelukkig niet zo nauw ;)
Yvonne schreef:Een middel hiertegen kan je bij iedere Boerenbond of Welkoop kopen.

En welk middel gebruik jij dan??
Yvonne schreef:Ook helpt, als je in een beginstadium bent, en het minimaal een keer in de week doet, de bladeren goed afspruiten, ook aan de onderkant, met een harde waterstraal, als je het op een milieuvriendelijke manier wilt doen.

Tja...dat zal mn man dan moeten doen...ik begin er niet aan! Heb al genoeg werk aan onkruid wieden, poten, stekken, oogsten en ga zo maar door!
Yvonne schreef:Ik kan me niet voorstellen, dat op de boerenkool die je gesneden in een zakje koopt, witte-vlieg-eitjes zitten hoor !!

Dat dacht ik dus ook! Die wordt toch zeker wel gespoten!?
Yvonne schreef:Ik vraag me al een tijdje af of de boerenkool die je in de winkel koopt, binnen geteeld wordt. Ik zie nl. nooit ergens boerenkool-velden, jullie wel ?

Volgens mij wel...is ook makkelijker ongedierte-vrij te houden dan, hè...
En misschien komt t ook wel niet uit de Benelux...kan natuurlijk ook nog!

Gebruikersavatar
Tommiekip
Berichten: 618
Lid geworden op: 29 jun 2006 21:11
Land:
M/V: V
Locatie: Goeree Overflakkee

Berichtdoor Tommiekip » 08 sep 2006 16:36

Is er dan niemand die weet welk middel (de naam ervan) je ertegen moet gebruiken???


:cry: :|

Gebruikersavatar
Yvonne
Berichten: 1360
Lid geworden op: 22 mei 2004 15:00
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Gelderland

Berichtdoor Yvonne » 08 sep 2006 17:13

Tommiekip schreef:Is er dan niemand die weet welk middel (de naam ervan) je ertegen moet gebruiken???


:cry: :|

Oh, sorry ja, ik heb het gelijk even nagekeken: ik heb hier :
Duoflor geconcentreerd van Bayer, dat is tegen luizen en witte vlieg op sierplanten, groenten en fruit en is op basis van grondstoffen uit de natuur.

Gebruikersavatar
Tommiekip
Berichten: 618
Lid geworden op: 29 jun 2006 21:11
Land:
M/V: V
Locatie: Goeree Overflakkee

Berichtdoor Tommiekip » 08 sep 2006 17:23

Yvonne schreef:
Tommiekip schreef:Is er dan niemand die weet welk middel (de naam ervan) je ertegen moet gebruiken???


:cry: :|

Oh, sorry ja, ik heb het gelijk even nagekeken: ik heb hier :
Duoflor geconcentreerd van Bayer, dat is tegen luizen en witte vlieg op sierplanten, groenten en fruit en is op basis van grondstoffen uit de natuur.


Ah tof! thanks!

En daar begin je zeker mee als je t plantje heb gepoot ofzo?? En vast veel herhalen of niet??

Gebruikersavatar
Yvonne
Berichten: 1360
Lid geworden op: 22 mei 2004 15:00
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Gelderland

Berichtdoor Yvonne » 08 sep 2006 17:41

Ja, inderdaad begin ik daar preventief mee als de plantjes nog klein zijn en dan minimaal 1x in de maand ongeveer herhalen. In de winter hoeft het niet meer hoor, dan zijn die viese vliegjes weg he.

Gebruikersavatar
Tommiekip
Berichten: 618
Lid geworden op: 29 jun 2006 21:11
Land:
M/V: V
Locatie: Goeree Overflakkee

Berichtdoor Tommiekip » 08 sep 2006 20:55

Ja, dat had ik al begrepen...staat wel in mn boek...hihi ;)

Ik had ook nog wel Bromofos enzo gevonden, maar dat zijn chemische bestrijdingsmiddelen...ik gebruik toch liever biologische!

In ieder geval bedankt voor de info...

Greetz Mieke

ArendinaJ
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2015 11:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: Spuiten tegen Witte Vlieg op de Boerenkool??

Berichtdoor ArendinaJ » 01 sep 2015 22:23

Ik heb er ook last van in de boerenkool en heb me onlangs laten vertellen dat je de bladen, vooral er onder, moet besproeien met een mengsel van 10 ltr. water met een theelepel met waspoeder.
Iemand anders doet dat met brandnetelextract. (Brandnetels enkele dagen tot een week in water laten staan).
Het is te proberen toch.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Spuiten tegen Witte Vlieg op de Boerenkool??

Berichtdoor lnge » 01 sep 2015 22:27

Ik weet niet of ze hier na 9 jaar nog wat aan heeft ;)

Maar misschien iemand anders...


Terug naar “Natuur, tuin, planten en vijver”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten