vuurbuik salamander (+foto salamander en eitjes)

In en om de tuin, in de natuur..
Gebruikersavatar
slefke
Berichten: 1992
Lid geworden op: 09 okt 2005 12:10
Land:
M/V: V
Locatie: Essen
Contacteer:

vuurbuik salamander (+foto salamander en eitjes)

Berichtdoor slefke » 14 okt 2006 14:20

hoi allemaal... ik was daarnet een beetje rotzooi achter mijn tuinhuis aan het opruimen en tot mijn grote verbazing glipte er ineens iets over mijn hand.... ik ben gaan zoeken en vond een kleine vuurbuik salamander van ongeveer 10 cm lang. Bij mijn verdere zoektocht in de hoop op nog een paar van deze mooie diertjes vond ik ineens iets anders... Het was een dotje van (denk ik ) eitjes.. Het zijn er ongeveer een stuk of 50 mooie ronde doorzichtige bolletjes in een kluitje bijeen.. ze zijn ongeveer 4 mm tot 5 mm in doorsnede.. kunnen dit eitjes van de vuurbuik salamander zijn en kan dat in deze tijd nog?
Omdat ik verder wil met opruimen zit ik nu te twijfelen... de eitjes lagen in een plasje water tussen een stuk afdekzeil.. zal ik de eitjes in mijn natte moeras gedeelte van mijn vijver leggen in de hoop op nakomelingen ???
groetjes slefke
Laatst gewijzigd door slefke op 18 okt 2006 18:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
babs
Berichten: 2156
Lid geworden op: 18 dec 2005 21:59
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: drenthe, Oranje

Berichtdoor babs » 14 okt 2006 15:19

Ik heb er niet veel vertstand van, maar je kunt het altijd proberen natuurlijk! Ik vraag met wel af is het niet een beetje laat in het seizoen??

Gebruikersavatar
slefke
Berichten: 1992
Lid geworden op: 09 okt 2005 12:10
Land:
M/V: V
Locatie: Essen
Contacteer:

Berichtdoor slefke » 14 okt 2006 15:28

precies Babs.. dat vroeg ik me dus ook af...
ik heb net de eitjes eens goed van dichtbij bekeken en er zit een klein pluizig iets in.. nou ja.. pluizig.. het is een beetje een ondoorzichtig dingetje en de rest van het eitje is kraak helder... .en dat ''iets '' wat erin zit een beetje troebel /melkwit achtig...
slefke

Gebruikersavatar
babs
Berichten: 2156
Lid geworden op: 18 dec 2005 21:59
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: drenthe, Oranje

Berichtdoor babs » 14 okt 2006 15:54

Ik hoop dat iemand anders je verder kan helpen, en misschien effe snuffelen in de google! Sucses!

Gebruikersavatar
Kareltje
Berichten: 3002
Lid geworden op: 04 jul 2006 13:59
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht

Berichtdoor Kareltje » 14 okt 2006 17:26

even een pb tje sturen naar mice74 die kan je vast wel helpen.

als het inderdaad eitjes zijn van de vuursalamander zou ik ze maar het best zo laten wil je ze uit laten komen, maar ik denk het niet die leggen meestal in de vijver en sloten/plassen etc, en dan nog het liefst aan waterplanten. ps kunnen ook eitjes van de slak zijn die zijn op dit moment aan het leggen die blijven de gehele winter in de grond tot het voorjaar wordt. vuursalamanders houden misschien ook wel een soort winterslaap en was misschien wel een plek aan het zoeken.

Gebruikersavatar
Kareltje
Berichten: 3002
Lid geworden op: 04 jul 2006 13:59
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht

Berichtdoor Kareltje » 14 okt 2006 17:27

ik bedoel mice75 :oops:

Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Berichtdoor Henk69 » 14 okt 2006 17:57

Da's ook toevallig. Eergisteren heeft mijn haantje een salamander met een oranje buik opgegeten. Ik had ze nog nooit gezien.

Gebruikersavatar
mac
Berichten: 3014
Lid geworden op: 24 mar 2006 22:53
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Berichtdoor mac » 14 okt 2006 18:44

oh dat was vast een sneu gezicht.
misschien kan je ze binnen houden?
anders moeten ze weer onderzeil.

groeten

Gebruikersavatar
mice75
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 feb 2004 18:35
Land:
M/V: V
Locatie: Arnhem

Berichtdoor mice75 » 14 okt 2006 23:56

ik verwacht eigenlijk niet dat het een vuurbuiksalamander zal zijn,dat zijn exotische dieren. (komen oorspronkelijk uit Japan en worden in Nl. in warme terraria gehouden)..vuursalamander (weer een andere soort) is zwart met gele vlekken.
Naar alle waarschijnlijkheid heb je een kleine water salamander, de mannetjes hebben een knaloranje buik. (de mannetjes van deze soort zijn nl. zo groot als je beschrijft)

Rond deze tijd kruipen salamanders weg voor een winterrust inderdaad.

Die eitjes (als het van salamander is) komen nooit meer uit omdat ze waarschijnlijk rond april gelegd zijn..anders zijn het misschien eitjes van een diersoort die overwinter als eitje of als larve..(voor zover ik weet overwinter van geen enkele amfibiesoort de eitjes in de Benelux)
Zou ergens een hoopje blad, met wat hout op een plek leggen waar het je niet in de weg ligt zodat ze een overwinterplaats kunnen behouden...na de vorst rond Maart/April kun je het allemaal opruimen, want dan start het voortplantingsseizoen weer.

Als je een vijver leeghaalt, laat dan het bezinksel (of al wat je eruit vist) een tijdje op de kant liggen zodat de kruipende dieren hun weg terug kunnen vinden naar het water.
Over eitjes in het water zou ik me geen zorgen maken...voor salamanders is het voortplantingsseizoen al lang voorbij. (is van april-juni)

Gebruikersavatar
slefke
Berichten: 1992
Lid geworden op: 09 okt 2005 12:10
Land:
M/V: V
Locatie: Essen
Contacteer:

Berichtdoor slefke » 15 okt 2006 00:23

ik heb de foto ge-upload.. misschien kan iemand me nu helpen.... wat ik op internet kon vinden over de kleine waterslamander leek toch niet echt op dit diertje hoor....


Afbeelding



groetjes slefke


Terug naar “Natuur, tuin, planten en vijver”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten