Wintervoedsel: oa mezenbolletjes

In en om de tuin, in de natuur..
Gebruikersavatar
Jack de Mos
Berichten: 1353
Lid geworden op: 02 apr 2009 01:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Spaubeek

Re: Wintervoedsel: oa mezenbolletjes

Berichtdoor Jack de Mos » 31 okt 2009 19:27

Gelijk heb je, Anke. Als die jonge dieren niet genoeg eiwitten binnenkrijgen, maar veel te veel vetten en koolhydraten, dan krijgen we misgroeide of dikke mezen. Daar gaat de gezonde populatie! Dus ik zeg, alleen in de winter bijvoeren :D

gr. Jack

Gebruikersavatar
Kareltje
Berichten: 3002
Lid geworden op: 04 jul 2006 13:59
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht

Re: Wintervoedsel: oa mezenbolletjes

Berichtdoor Kareltje » 01 nov 2009 10:28

de vetbolletjes en de zaden doen geen kwaad bij de jonge vogeltjes, het zijn de pinda netjes met pinda's dat zijn de boos doeners. door het veranderen van het klimaat, gaan de planten, struiken en bomen ook op andere tijden van het jaar ontspruiten hierdoor kunnen sommige vogels niet aan hun voeding komen, vandaar dat er gevraagd word om het hele jaar door te blijven voeren, tenzij er een of ander virus in de lucht hang zoals dit jaar het "Geel"
Doordat er bepaalde vegatatie verdwijn verdwijnen er ook vogelsoorten.

Gebruikersavatar
Jack de Mos
Berichten: 1353
Lid geworden op: 02 apr 2009 01:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Spaubeek

Re: Wintervoedsel: oa mezenbolletjes

Berichtdoor Jack de Mos » 02 nov 2009 00:26

Zeker kunnen die vetbollen kwaad bij jonge vogels! De hele populatie kan daardoor op langere termijnen verzwakken! Maar voor de rest ben ik het met je eens, hoor ;)

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Wintervoedsel: oa mezenbolletjes

Berichtdoor monique » 02 nov 2009 17:30

Er is volgens mij ook niet een heel eenvoudig antwoord te geven.

Mijn persoonlijke mening? Alleen voeren als er strenge vorst is, niet in tijden dat er genoeg voedsel te vinden is.

Ik ken vele meningen over vogels voeren, Maar je kan wel over een paar dingen nadenken

Sommige ''namen'' die promoten om vogels te voeren, hebben daar dan ook wel een belang bij (daar ze vogelvoer etc verkopen of een deel eraan verdienen :mrgreen: )

Verkeerd voer is inderdaad ook erg af te raden, zoals in situaties inderdaad dat jonge vogels met verkeerd voer groot gebracht worden.

Voederplekken en vogelhuisjes die niet schoon gemaakt worden en zeker die bijvoorbeeld een hele zwerm tortels ofzo aantrekt zijn ook een bron van besmetting. (tijdens de ''geel hype'' werd er dan ook (plots) erg afgeraden om vogels te voeren......)


En daarnaast is vogeltjes voeren voor iedereen weer anders, Een tafellaken uitkloppen is natuurlijk wel heel wat anders als dagelijks een 4 gangen menu neerzetten voor de vogels. We zien in de vogelopvang ook wel de keerzijde van het vogels voeren, met name als het echt op een onverantwoordelijke manier gebeurd en bij opgroeiende jonge vogels; Veerproblemen, vergroeiingen, verstoppingen etc.

Misschien is de tip wel, Een vogelvriendelijke tuin, dus met planten en struiken die voedsel geven aan vogels, voer je op een hele natuurlijke manier de vogels!

Gebruikersavatar
malle molen
Berichten: 6398
Lid geworden op: 10 mei 2007 12:52
Land:
M/V: V
Locatie: Niederrhein (Duitsland)

Re: Wintervoedsel: oa mezenbolletjes

Berichtdoor malle molen » 02 nov 2009 19:21

Oh dan deed ik het toch redelijk goed,ik begon al bijna te twijfelen.
Voor het drinkwater (tijdens strenge vorst) zet ik een onderschotel neer voor planten met daarin een omgekeerde bloempot zodat de vogels wel kunnen drinken maar niet badderen,meerdere keren per dag verversen zodat het niet bevriest,werkt prima.

Gebruikersavatar
lorie
Berichten: 4258
Lid geworden op: 28 dec 2002 22:10
Land:
M/V: V
Locatie: west-vlaanderen

Re: Wintervoedsel: oa mezenbolletjes

Berichtdoor lorie » 03 nov 2009 11:33

Vandaag vooral roodborstje gespot. Leuk!
Maar zij eten niet van de mezenbolletjes, denk ik. Zie ze vooral van de grond pikken.

Gebruikersavatar
lorie
Berichten: 4258
Lid geworden op: 28 dec 2002 22:10
Land:
M/V: V
Locatie: west-vlaanderen

Re: Wintervoedsel: oa mezenbolletjes

Berichtdoor lorie » 03 nov 2009 20:41

Zopas mijn vorige vrijdag bij Vivara (vogelbescherming) bestelde vogelhuisje ontvangen.
Het is er eentje voor meesjes, kuifmezen en boomklevers.
Morgen s een mooi plaatsje uitzoeken. :gulzig:
Benieuwd wat de vogeltjes ervan denken ...

Gebruikersavatar
lorie
Berichten: 4258
Lid geworden op: 28 dec 2002 22:10
Land:
M/V: V
Locatie: west-vlaanderen

Re: Wintervoedsel: oa mezenbolletjes

Berichtdoor lorie » 17 nov 2009 14:26

Vandaag dagje thuis, dan bespied ik vaak vanop de laptop een beetje de tuin.

Leuke variatie al gezien vandaag:
Tegelijk: koolmeesje, pimpelmeesje (kwam huisje inspecteren), roodborstjes en mussen.

En de kippen die wachten tot een graantje uit een mezenbolletje valt;

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Wintervoedsel: oa mezenbolletjes

Berichtdoor Lieve » 02 dec 2009 08:48

Lieve schreef:Mijn man had dit weekend een schitterend idee (denk ik):
In de wand van ons tuinhuis een vlieggat maken
en daarachter een kastje hangen van 12 x 12 x 25cm, het gat is 29 mm.
Zo ziet dat eruit:
Afbeelding

Wat denk je, zouden pimpelmezen dat zien zitten?


Gisteren koolmeesjes gespot en er heeft er eentje erg lang in dit nieuwe hokje gezeten :-D
Hopelijk een voorbode voor de lente volgend jaar :P
Betrapt! (niet erg scherp: is genomen van achter het keukenvenster = +- 20m)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Heike
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jul 2005 21:39
Land:
M/V: V
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Wintervoedsel: oa mezenbolletjes

Berichtdoor Heike » 02 dec 2009 09:46

Te gek, Lieve... en je ziet het, ze hebben het snel door als er ergens een schuil/broedplekje opduikt. ;)

De wijze raad van Monique kan ik ook beamen. Massaal mezenbollen hangen is volgens mij niet nodig als je een tuin hebt met veel inheemse planten en struiken. Hier zie ik de vogels volop snoepen van de kardinaalsmuts, gele kornoelje, paarse besjesstruik, vlier, gelderse roos...
Ze pikken ook wel wat graantjes mee bij de kippen en in de varkensmest lijken ze ook wel altijd lekkere dingen te kunnen vinden. ;)


Terug naar “Natuur, tuin, planten en vijver”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten