Natuur naast de deur

In en om de tuin, in de natuur..
janco96
Berichten: 1106
Lid geworden op: 03 aug 2009 09:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Natuur naast de deur

Berichtdoor janco96 » 28 dec 2010 12:16

Kuckeltje schreef:Nu lopen er zelfs 2 marterhonden rond te snuffelen.

Gelukkig geen natuur naast de deur, maar ze schijnen hier tegenwoordig ook meer voor te komen als we durven te vermoeden.

De marterhond is een hondachtig dier en wordt ook wel wasbeerhond genoemd, Afkomstig uit Siberië en in Rusland ontsnapt of uitgezet als pelsdier. De marter/wasbeer hond kan zich uitstekend aanpassen en veroverd in een snel tempo heel Europa als leefgebied.
Op de Veluwe worden ze al vaker waargenomen en in Nederlands Z-Limburg zijn er ook al dood gereden exemplaren gevonden.

Ik heb het vermoeden dat de vos de laatste jaren vaak onterecht beschuldigd wordt van het leegroven van onze vogel parkjes of kippen rennen.

Voor watervogels is deze rover ook gevaarlijk aangezien deze dieren hun prooi ook in het water volgen en bejagen.

Wat mij betreft een ongewenste gast die ik liever niet in mijn buurt heb wonen.


helaas zijn er in 3 jaar 24 verschilende wasbeerhonden rond ede arnhem venedaal geteld. deze mogen ook niet worden bejaagt omdat ze simpel zat in rusland uitgezet en in polen duitsland ontsnapt en ook uit rusland gelopen. en omdat ze over de grens heen lopens als niet uitgezet dier in nederland mogen ze niet zomaar worden bejaagt ondanks de groten schaden die ze veroorzaken aan je dieren.

Kiptaro
Berichten: 181
Lid geworden op: 15 apr 2009 13:28
Land: Nederland
M/V: M

Re: Natuur naast de deur

Berichtdoor Kiptaro » 28 dec 2010 13:40

De Wasbeerhond word gezien als een schadelijke exoot, en zn nummer mogen worden beperkt door afschot.

In Nederland en België zijn de dieren waarschijnlijk zeldzaam, maar in delen van Duitsland is hij snel aan het oprukken, zoals moge blijken uit de afschotcijfers: in het jachtseizoen 1994/95 werden 407 dieren in de BRD geschoten; in het jachtjaar 2005/06 waren dat al 30.016 dieren.

In 2000 is de eerste met zekerheid in Nederland gevonden. Sommigen denken dat er nu tientallen rondlopen, maar het is ook mogelijk dat er hoogstens een paar verdwaalde dieren hier leven. De verwachting is dat de aantallen in Nederland zullen toenemen. Het dier is dus een exoot en wordt als schadelijk gezien. Het aantal mag worden beperkt door afschot.

Tegenwoordig wordt de soort gehouden in boerderijen voor de vacht. Vooral in Japan, maar ook in Finland bestaan zulke bedrijven


Bah bah bah, zeker wel grappige dieren om te zien, maar ik wil ze zeker niet in de buurt.
Als deze dieren voederplaatsen bezoeken waar mensen geur rond hangt zoals ik op de cam zag (ze waren overigen als de dood voor bewegingen van wilde zwijnen :mrgreen: ) dan is het dus ook geen schuw dier zoals de das.
Ze hebben de bouw van een wasbeertje en zouden volgens mij met gemak netten door kunnen bijten, ze zijn ook zwaarder en groter dan Inheemse roofdieren dus zouden daar ook een bedreiging voor kunnen zijn, en niet te vergeten dat ze door hun grootte ook ganzen en zwanen zouden kunnen pakken.

Nee, dit dier mag wat mij betreft met alle mogelijke middelen terug gedrongen worden.

Gebruikersavatar
Jack de Mos
Berichten: 1353
Lid geworden op: 02 apr 2009 01:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Spaubeek

Re: Natuur naast de deur

Berichtdoor Jack de Mos » 28 dec 2010 15:58

Het valt mij op dat - dezelfde- dieren op dezelfde tijden komen. Ik heb de wasbeerhonden nog niet gezien. Ik ga eens rond tienen straks kijken.


Ja, daar heb je gelijk in Janco. Met mijn weinige kennis over varkensachtige zie ik op de camera everzwijnen. Heel leuk allemaal.

Er loopt nu ook een keiler bij (mannelijk everzwijn), die is een stuk groter dan de zeugen en biggen.

Gr. Jack

janco96
Berichten: 1106
Lid geworden op: 03 aug 2009 09:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Natuur naast de deur

Berichtdoor janco96 » 28 dec 2010 16:21

Kiptaro schreef:De Wasbeerhond word gezien als een schadelijke exoot, en zn nummer mogen worden beperkt door afschot.

In Nederland en België zijn de dieren waarschijnlijk zeldzaam, maar in delen van Duitsland is hij snel aan het oprukken, zoals moge blijken uit de afschotcijfers: in het jachtseizoen 1994/95 werden 407 dieren in de BRD geschoten; in het jachtjaar 2005/06 waren dat al 30.016 dieren.

In 2000 is de eerste met zekerheid in Nederland gevonden. Sommigen denken dat er nu tientallen rondlopen, maar het is ook mogelijk dat er hoogstens een paar verdwaalde dieren hier leven. De verwachting is dat de aantallen in Nederland zullen toenemen. Het dier is dus een exoot en wordt als schadelijk gezien. Het aantal mag worden beperkt door afschot.

Tegenwoordig wordt de soort gehouden in boerderijen voor de vacht. Vooral in Japan, maar ook in Finland bestaan zulke bedrijven


Bah bah bah, zeker wel grappige dieren om te zien, maar ik wil ze zeker niet in de buurt.
Als deze dieren voederplaatsen bezoeken waar mensen geur rond hangt zoals ik op de cam zag (ze waren overigen als de dood voor bewegingen van wilde zwijnen :mrgreen: ) dan is het dus ook geen schuw dier zoals de das.
Ze hebben de bouw van een wasbeertje en zouden volgens mij met gemak netten door kunnen bijten, ze zijn ook zwaarder en groter dan Inheemse roofdieren dus zouden daar ook een bedreiging voor kunnen zijn, en niet te vergeten dat ze door hun grootte ook ganzen en zwanen zouden kunnen pakken.

Nee, dit dier mag wat mij betreft met alle mogelijke middelen terug gedrongen worden.


wasbeerhonden staan ook bekend dat ze heel veel doden in hokken en wat niet te groot is ook wat ze tegen komen

Gebruikersavatar
Pali
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 apr 2010 20:34
Land: Hongarije
M/V: M
Locatie: Baranya
Contacteer:

Re: Natuur naast de deur

Berichtdoor Pali » 28 dec 2010 20:18

Ondanks het schieten komen er toch weer herten in onze tuin.
Normaal veel hinde`s en jone bokken maar vanmiddag werd ik aangenaam verrast toen ik plotsklaps deze pracht dier achter ons huis zag.
Gelijk de camera binnen gepakt en een foto`tje gemaakt.
Hij schrok net zo hard van mij en was dus gelijk weer weg

Afbeelding

groetjes
Paul

Gebruikersavatar
Pali
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 apr 2010 20:34
Land: Hongarije
M/V: M
Locatie: Baranya
Contacteer:

Re: Natuur naast de deur

Berichtdoor Pali » 28 dec 2010 20:27

Ik heb die wasbeerhonden zojuist ook gezien en wat ik vreemd vind is dat de wilde zwijnen schijnbaar onverstoord verder eten.
Mijn ervaring hier is dat wilde zwijnen geen een ander dier in hun omgeving dulden.
Zeker als ze eten kunnen ze erg agressief worden.

wel leuk die webcam.
groetjes
Paul.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Natuur naast de deur

Berichtdoor Lies » 28 dec 2010 20:28

@Paul: Niet verder vertellen :-D Dit dier is al oud hè door al die vertakkingen in zijn gewei?
Prachtig!!
wasbeerhonden staan ook bekend dat ze heel veel doden in hokken en wat niet te groot is ook wat ze tegen komen

Als ik dit lees denk ik "fout van de baas!" Want hokken moeten roofdierproof zijn.

Gebruikersavatar
Pali
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 apr 2010 20:34
Land: Hongarije
M/V: M
Locatie: Baranya
Contacteer:

Re: Natuur naast de deur

Berichtdoor Pali » 28 dec 2010 21:52

Hoi Lies,
ik schat in zo`n 7 jaar .
Prachtig gewei he, machtig mooi dier!

groetjes
Paul

Kiptaro
Berichten: 181
Lid geworden op: 15 apr 2009 13:28
Land: Nederland
M/V: M

Re: Natuur naast de deur

Berichtdoor Kiptaro » 29 dec 2010 00:09

Er lopen op het moment (0:09) 2 wasbeerhonden :D

Gebruikersavatar
Jack de Mos
Berichten: 1353
Lid geworden op: 02 apr 2009 01:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Spaubeek

Re: Natuur naast de deur

Berichtdoor Jack de Mos » 29 dec 2010 01:36

Hey Paul,

Wat een prachtige bok zeg! Erg leuk. Heb je ook wel eens zwijnen op de foto weten te krijgen?

Gr. Jack


Terug naar “Natuur, tuin, planten en vijver”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast