Waterschildpadden

In en om de tuin, in de natuur..
Gebruikersavatar
Martin&Leonard
Berichten: 1138
Lid geworden op: 27 mar 2005 20:13
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeland

Waterschildpadden

Berichtdoor Martin&Leonard » 19 sep 2010 18:04

Heeft er iemand ervaring met Waterschildpadden? Ik heb een redelijk grote natuurvijver van 10x 5 meter met een diepteverschil van 50 tot 1.50 meter. In de vijver zitten naast alle benodigde zuurstofplanten ook goudvissen, baarsjes en goudwindes. Nu lijkt het mij leuk om schildpadjes in de vijver te houden maar weet niet goed waar te beginnen. Alle tips over het houden van of geschikte literatuur zijn dan ook welkom.Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
umbaba
Berichten: 544
Lid geworden op: 03 feb 2006 11:54
Land:
M/V: V
Locatie: Wezembeek-Oppem

Re: Waterschildpadden

Berichtdoor umbaba » 19 sep 2010 19:17

Al wat ik al gehoord heb is over ontsnapte en/of gedumte uitheemse waterschildpadden. Ze doen het veel te goed in onze natuurgebieden en zijn een ramp voor de locale fauna. Ze vreten zowel vissen als jonge watervogels op en hebben hier geen natuurlijke vijanden.

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Waterschildpadden

Berichtdoor Kuckeltje » 20 sep 2010 02:42

Waterschildpadden zoals de roodwangschildpad zijn heel gemakkelijk in een natuurvijver in leven te houden. Ze kunnen onze winters goed doorstaan. In de herfst kruipen ze weg om te overwinteren en heel vroeg in het voorjaar zie je weer terug. Voeren kun je ze met dode vis of speciaal schildpadden voer. Ze nemen ook eenden/watervogel korrels als voer. Van nature zijn het vaak aaseters maar ze eten ook graag vissen, kikkers etc. Deze krijgen ze alleen niet zo snel te pakken en je vijver zal echt niet snel leegraken door een schildpad of het moet een klein vijvertje zijn waar de vissen niet weg kunnen vluchten wat in U geval zeker niet het geval is. Ze kunnen wel veel vissen beschadigen doordat ze erna happen met als gevolg beschadigde vinnen en staarten. Zelf heb ik er ook enkele in mijn vijver zitten en eigenlijk kijk er helemaal niet naar om wat betreft het verzorgen. Ze redden zich helemaal zelf tussen de eenden en komen niks te kort. Ik vind het best leuk om ernaar te kijken en hoop er nog jaren plezier van te hebben.
Dit wat betreft het verzorgen en houden van bv. De roodwangschildpad in een vijver.

Als U Roodwangschildpadden wil houden Veel plezier er mee maar zorg dat ze niet in de vrije natuur kunnen komen..
Afbeelding

Nu iets anders.

Tegenwoordig kom je in bijna iedere stadsvijver, gracht of visvijver grote roodwangschildpadden tegen. Deze horen hier niet thuis en kunnen de plaatselijke flora en fauna of het natuurlijk evenwicht verstoren.
De meeste van deze schildpadden zijn als jong en schattig klein groen schildpadje voor een paar centen gekocht om de kinderen mee te laten spelen.
Ze werden en helaas zie ik het nog steeds in van die afschuwelijke bakjes met een palmboompje verkocht.
Als het schildpadje niet door verwaarlozing of door een longontsteking sterft zal hij snel te groot worden voor dat bakje en is een grotere best kostbare aquarium nodig. Dit wordt dan vaak te duur en als niemand de schildpad wil hebben dan wordt hij gewoon als een stuk afval illegaal ergens te water gelaten.
Het beste zou zijn om ook deze water schildpadden beter te beschermen door ze niet meer voor een paar centen te verkopen. Bij de landschildpadden is het ook goed gelukt en mede door de hoge aanschafprijs en de beschermde regelgeving worden ze niet meer als speeltje aangekocht en worden ze alleen nog door serieuze liefhebbers gehouden die er ook mee kweken.
Afbeelding

frankip
Berichten: 2904
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Waterschildpadden

Berichtdoor frankip » 20 sep 2010 09:32

Ik heb ze ook in de vijver gehad(ong.12meter bij 3 meter).Ze werden hier af en toe bijgevoerd met kattenbrokjes.Het nadeel van de schildpadden vond ik dat ze de waterplanten lostrekken en beschadigen met hun poten,zodat van de mooi beplante vijver niets meer overbleef.Ook de kikkers en salamanders konden zich niet meer voortplanten omdat ze de dril en later de jongen opaten.Door het kattenvoer kwam ook snel te veel mest in het water wat weer groen water opleverde.Ik heb ze toen alle drie afgegeven aan iemand met een vijver met sterke filter en niet zoveel planten,waar ze tot nu toe nog gelukkig leven.Nu is het de 2e zomer geweest dat ze weg zijn,en gelukkig zijn er al weer kikkers en salamanders terug.Hier dus nooit meer waterschildpadden.

Gebruikersavatar
muts
Berichten: 734
Lid geworden op: 13 mar 2008 20:12
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Waterschildpadden

Berichtdoor muts » 20 sep 2010 10:06

Je mag de roodwang niet meer houden tegenwoordig, ze hebben die op de citeslijst gezet. Natuurlijk is hier een oplossing voor gevonden en verkopen ze nu geelwangen.... al net hetzelfde.

Ik zou het persoonlijk niet doen, want het is echt faunavervuiling, tenzij je een gigantisch grote vijver hebt, maar dan nog. De schildpad hoort hier niet thuis en richt ook behoorrijke schade aan in onze fauna.

Lijkt leuk maar alles behalve natuurlijk.
Nu ja wil je het toch doen, hoop ik dat je ene hele grote vijver hebt, want ze kunnen behoorlijk veel puinzooi maken.

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Waterschildpadden

Berichtdoor Kuckeltje » 20 sep 2010 11:17

Voor zover ik weet ????? Planten ze zich gelukkig in de vrije natuur nog niet voort en hoop ik maar dat het probleem zich dan zelf weer oplost.
Het is van het grootste belang wat ik ook al eerder aangaf om er voor te zorgen dat ze niet ontsnappen kunnen, maar dat geld voor alle dieren en vogels die we houden

Kikkerdril en salamander eieren zullen ze zeker lekker vinden.

Gebruikersavatar
Martin&Leonard
Berichten: 1138
Lid geworden op: 27 mar 2005 20:13
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeland

Re: Waterschildpadden

Berichtdoor Martin&Leonard » 20 sep 2010 18:48

Dank jullie wel voor de uitgebreide reacties. Leuk hoor. Ik weet het nu echter helemaal niet meer daar ik nog gehecht ben aan mijn lawaaiige kikkers en mijn stille visjes. Ook zitten er veel salamanders in mijn vijver en daar wil ik niet van af.
De vijverplanten groeien als kool en dat vind ik niet zo bezwaarlijk als ze deze opeten. Eerlijk gezegd vind ik ze gewoon erg leuk maar ik ben niet van de impuls aankopen als het om dieren gaat en wil mij dan ook goed beraden. Ik vroeg mij verder af of ik ook nog een soort van winterverblijf voor ze moet maken? Zijn er nog aardige boekentips?

Gebruikersavatar
Kikie
Berichten: 743
Lid geworden op: 18 apr 2010 08:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Limburg

Re: Waterschildpadden

Berichtdoor Kikie » 20 sep 2010 18:58

Roodwangschildpadden (of die oranje die ze wel nog mogen verkopen) kunnen hier goed overleven, ook in de winter.
Maar als je erg gehecht bent aan kikkers, salamanders en je vissen... dan moet je er toch rekening mee houden dat die lieve waterschildpadjes vleeseters zijn en uw vissen, kikkers en salamanders zullen aanvallen.
En zoals frankip al zei: ze gaan de dril en de jongen opeten. En ze zullen zelfs volwassen dieren aanvallen. En ze kunnen stevig bijten hoor.
Er zal weinig ander leven in uw vijver gaan zitten vrees ik.

janco96
Berichten: 1106
Lid geworden op: 03 aug 2009 09:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Waterschildpadden

Berichtdoor janco96 » 20 sep 2010 19:59

ik nl zijn voor roodwang geen cites vergunningen nodig maar als je ze wilt koop dan een groot ruim aquarium waar je ze elke dag beter kan bekijke en moet verzorgen en dus toch leuker is

Kiptaro
Berichten: 181
Lid geworden op: 15 apr 2009 13:28
Land: Nederland
M/V: M

Re: Waterschildpadden

Berichtdoor Kiptaro » 20 sep 2010 22:32

Hier gingen ze van bak naar vijver en kwamen ze dat zelfde jaar de winter niet door, ze waren redelijk groot.


Terug naar “Natuur, tuin, planten en vijver”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten