Vlierbes

In en om de tuin, in de natuur..
frankip
Berichten: 2946
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Vlierbes

Berichtdoor frankip » 19 mei 2014 09:37

Als je vlierbes bessen heeft , worden ze door de vogels gegeten , en de zaadjes uitgepoept. dan krijg je dus overal jonge vlierbessen. Ze zijn makkelijk te herkennen , en het eerste jaar ook weer makkelijk uit te trekken. Heb hier de Sambucus nigra "black lace" De zwarte peterselievlier . Heel erg mooi , en op het moment vol roze bloesem.Dit worden straks bessen die dan weer door de vogels verspreid worden. Ik krijg dan allerlei soorten vlier terug , omdat de zaailingen niet soortecht zijn. Martine als je aan de andere kant van de schutting een paar verhoute takken van je vlier in de grond steekt , heb je grote kans dat er een paar aanslaan , en heb je over een tijdje je schaduw in je ren.In het tuincentrum zijn de soorten als black beauty en black lace ook niet duur , er zijn trouwens ook geelbladige varianten , De sambucus nigra'"aurea"

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: Vlierbes

Berichtdoor Martine M » 19 mei 2014 09:49

Ah dank je wel Fran, ik ga dat is uitproberen met die takken.

Of is eerst even opzoeken hoe die andere er uitzien, het is misschien een idee om er gewoon een te planten, heel soms komen ze het onkruid en het pad is schoonmaken, maar kan dan wel vragen of ze die laten staan tot er iets gebeurd met het stuk grond, wat nog jaren zou duren.

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Vlierbes

Berichtdoor kiekenboerinneke » 19 mei 2014 10:28

Vlier is ook een prima anti-griepmiddel he ;)
Ik heb een boom vlak boven de kippenren, en alles wat eraf valt wordt opgegeten.... Ik moet zeggen dat ze niet zo vaak ziek zijn ;)

senne
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 aug 2011 15:54
Land: belgie
M/V: M
Locatie: ronse

Re: Vlierbes

Berichtdoor senne » 15 sep 2016 21:23

update van de grote boom :gna: ?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22982
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Vlierbes

Berichtdoor Kip La La » 15 sep 2016 22:08

Ik weet niet wat je hier mee hoopt toe te voegen senne.


Terug naar “Natuur, tuin, planten en vijver”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten