lijst beschermde kippen rassen

Hier staat alles over de Vogelgriep
Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 10 aug 2007 08:52

wodkacola schreef:ik heb even nagevraagd hoe het zat met de lijst van beschermde dieren in belgie, nou dat is simpel. die lijst is er niet, de regering in belgie wil ergewoon niet aan.

erg vreemd want er is een europees besluit waarin vast is gelegt dat alle lidstaten zo`n lijst aan mogen leggen om de diversiteit in stand te houden.


maar de heren en dames in Brussel hebben blijkbaar andere dingen aan het hoofd dan het beschermen van het eigen neerhof erfgoed.

ik wist al niet meer hoe het in elkaar zat, de lijst is wel opgemaakt door de landsbond, maar de politiek....

Gebruikersavatar
Splendid
Berichten: 757
Lid geworden op: 03 feb 2007 20:49
Land:
M/V: V

Berichtdoor Splendid » 10 aug 2007 09:21

mocht het ooit zover komen, denk er dan goed om dat die rassen op de lijst staan,

de meeste taxateurs hebben nauwelijks tot geen verstand van kippen,

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 mei 2007 14:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nijkerk

Berichtdoor Jeroen » 10 aug 2007 10:10

wodkacola schreef:het is toch schandalig, dat er op de lijst met buitenlandse zeldzame hoenders geen een beligies, frans of duits ras op voorkomt.

als of er in nederland niet 1 of meerdere fokkers/houders zijn van deze rassen.


Maar weet je dan van die rassen die minder dan 1500 exemplaren in Europa hebben, want dan maak je denk ik kans om de lijst uit te breiden.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 mei 2007 14:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nijkerk

Berichtdoor Jeroen » 10 aug 2007 10:12

edou schreef:mocht het ooit zover komen, denk er dan goed om dat die rassen op de lijst staan,

de meeste taxateurs hebben nauwelijks tot geen verstand van kippen,


Misschien tegen die tijd witte en zwarte verf en dan zeggen dat mijn Wyandotjes Lakenvelders zijn ;)

Gebruikersavatar
Deputy
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 aug 2007 21:30
Land:
M/V: V
Locatie: Lille
Contacteer:

Berichtdoor Deputy » 11 aug 2007 13:39

Ik denk, moesten de verschillende verenigingen en zeker SLE regelmatig de vraag richten aan de bevoegde minister, beroepsvenigingen en FAVV het er wel EENS zo van komen.
Probleem zal zijn dat de cetnen van beroephouders (kwekerijen, enz..) meer inpact zullen hebben dan de hobby-kweker

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 11 aug 2007 13:47

Deputy schreef:Ik denk, moesten de verschillende verenigingen en zeker SLE regelmatig de vraag richten aan de bevoegde minister, beroepsvenigingen en FAVV het er wel EENS zo van komen.
Probleem zal zijn dat de cetnen van beroephouders (kwekerijen, enz..) meer inpact zullen hebben dan de hobby-kweker


ben het met je eens dat die wel meer impact hebben, ze zullen ook weel een beter lobby hebben lopen.

maar toch zou de overheid zijn ogen eens moeten open, want het gaat om beschermening van 2 verschillende dingen. de een gaat puur om geld en de hobby kweeker houd het erfgoed in stant.

ik zie dat toch als 2 zeer verschillende dingen. zal morgen als ik een belgie ben even naar het antwoord van andy verelst kijken. ik had het hem gevraagd. weet wel dat ze er mee bezig zijn geweest. maar die 3 parelemten die er in belgie zijn, kunnen uitstekend gebruikt worden om dingen van het ene bordje naar het andere bordje te schuiven. zal morgen wel even zeggen wat hij er over zei.

Gebruikersavatar
Deputy
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 aug 2007 21:30
Land:
M/V: V
Locatie: Lille
Contacteer:

Berichtdoor Deputy » 16 nov 2007 16:08

Ik kon het niet laten: na even zoeken vond ik het Ministerieel besluit van 6 JANUARI 2000. tot wijziging van het ministerieel besluit van 17 september 1998 tot uitvoering van het koninklijk besluit van 2 juni 1998 betreffende de zoötechnische en genealogische voorschriften voor de verbetering en de instandhouding van de pluimvee- en konijnenrassen.

Hierin wordt de Landsbond van Fokkers van Neerhofdieren vzw erkend voor het bijhouden van het register van de volgende rassen :

1° Groothoenders :
- Ardenner hoen
- Brabants hoen
- Brakelhoen
- Brugse vechter
- Luikse vechter
- Tiense vechter
- Vlaanderse koekoek
- Izegemse koekoek
- Famense hoen
- Gele van Haspengouw
- Hervehoen
- Mechels hoen
- Mechels kalkoenkop
- Zingems vleeshoen
- Zingems leghoen
- Ardenner bolstaarthoen
- Zottegems hoen
2° Dwerghoenders :
- Ardenner kriel
- Antwerpse <baardkriel>
- Grubbe <baardkriel>
- Ukkelse <baardkriel>
- Everbergse <baardkriel>
- Watermaalse <baardkriel>
- Bassette
- Belgische kriel
- Brabantse kriel
- Brakel kriel
- Brugse vechter
- Luikse vechter
- Famenne kriel
- Gele van Mehaigne
- Herve kriel
- Doornikse kriel
- Waasse kriel
- Ardenner bolstaartkriel
+Belgische rassen van
3° Eenden :
4° Ganzen :
5° Kalkoenen :
6° Duiven :
7° Konijnen :

Dus eigenlijk zou de landsbond toch iets meer druk moeten kunnen zetten om deze rassen beschermd te krijgen, of beter maatregelen igv ..ziektes

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Berichtdoor Lies » 16 nov 2007 16:42

wodkacola schreef: ik heb even nagevraagd hoe het zat met de lijst van beschermde dieren in belgie, nou dat is simpel. die lijst is er niet, de regering in belgie wil ergewoon niet aan.



Ja, dat had ik ook zo in mijn hoofd. Er is ergens al eens over geschreven op dit forum. Ideetje: ga er wat aan doen! Kom op!!!!!!!! :-D


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten