Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.B.

Hier staat alles over de Vogelgriep
Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22987
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor Kip La La » 28 nov 2014 11:26

Ik ga de laatste blz verwijderen en jullie kunnen elders terecht voor persoonlijke opvattingen bv hier viewtopic.php?f=25&t=75892&start=140
Zelf berichten verwijderen terwijl er al reacties op gegeven zijn is niet de bedoeling, zie de Huisregels.

bitterzoet
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2014 15:41
Land: nederland
M/V: V

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor bitterzoet » 29 nov 2014 08:09

Dank u voor deze informatie. Hobby. Alkmaar. Ik word ongerust over mijn kippen. Ze hebben hun buitenscharreltijd nodig om zich lekker te voelen en dus weerbaar en gezond te blijven. Ik ben niet meer met de 6 kippen in het parkje geweest sinds de uitbraak, hondenvrij, vlakbij, maar nu mogen ze dus weer, begrijp ik uit uw bericht. Vriendelijke groet, Bitterzoet.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor Trea » 29 nov 2014 10:00

Er is aanvullende info beschikbaar van de rijksoverheid sinds 28 november 19:00 uur
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... 1-1900.pdf
Download "Veelgestelde vragen en antwoorden voor algemeen publiek hobbydierhouders en andere belanghebbenden"
PDF document | 150 kB

o.a. Over vervoer, kinderboerderijen en dierenambulances.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor lnge » 30 nov 2014 10:34

Zojuist op de nos: Uitbraak in Zoeterwoude bij bedrijf waar de kippen niet buiten lopen.
28000 kippen worden geruimd.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... woude.html

Gebruikersavatar
BarnieAussieChickie
Berichten: 808
Lid geworden op: 08 sep 2014 18:28
Land: Nederland
M/V: V

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor BarnieAussieChickie » 30 nov 2014 12:29

Het is nu toch geen toval meer dat ALLE bedrijven 'ophokbedrijven' zijn?? :weetniet:

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor kiekenboerinneke » 30 nov 2014 17:38

Tja, wat wil je.... Waar veel dieren "samengehokt" zijn breken er nu eenmaal sneller ziektes uit....

Wordt het ophokplicht bij ons waarschijnlijk ook weer verlengd... :taptap:

Gebruikersavatar
karuna
Berichten: 1288
Lid geworden op: 16 aug 2005 22:29
Land:
M/V: V
Locatie: Doesburg

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor karuna » 30 nov 2014 19:24

Wat is voor nu voor nl de status wat betreft kipjes. We zijn 10 dagen op vakantie geweest, kipjes in die tijd in nachtverblijf en afgeschermde buitenren gehad.

Alleen hoe is het nu, wordt er geen wijs meer uit zo langzaam aan? :?

Wel ga ik zorgen dat het extra stuk buitenren afgedekt gaat worden. Dat is een kwestie van dakje erop zodat er geen poep inkan. Dan krijgen ze er een extra 10 m 2 bij in ieder geval. Dan zitten ze op 25m2.

Eventueel kan ik nog verder uitwijken naar de andere kant. Daar zou ik met wat gefrummel een partytent kwijt kunnen nog. Niet fraai, redelijk onpraktisch omdat het een poort is die we veel gebruiken ook omdat ons hout daar ligt. Maar hij kan er staan, alleen moet ik de groentebak die daar nu vol staat even leeghalen zodat de dames er in rond kunnen spitten. De aardbeien en lavendel verhuizen dan maar even. Dan zou er nog een kleine 10 m2 bijkomen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor Trea » 30 nov 2014 20:16

Doesburg zit toch niet in een 10 km zone? In Doesbrug hoeven dan de hobbykippen niet te worden opgehokt.
Ik vond de informatie voor hobbykippen ook erg onduidelijk. Zie de post van Sylph.
Sylph schreef:Hier Trea:

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... griep.html

Als je dan het document 'Veelgestelde vragen en antwoorden vogelgriep' download, dan vind je het antwoord:

p.2

'Ophokplicht
Geldt er een ophokplicht voor pluimvee?
Voor commercieel gehouden pluimvee en ander gevogelte geldt de ophokplicht in heel
Nederland. Voor hobbydierhouders van pluimvee en ander gevogelte geldt de ophokplicht in de
beschermings- en toezichtsgebieden van 3 en 10 km.'

Je moet even uitzoeken of je in een beschermings of toezichtsgebied woont of niet, dan weet je wat voor jou geldt.

NB: dat document is op het moment dat ik dit bericht schrijf, aangepast op 25 november 2014 17.30 uur. Het kan weer worden aangepast, dus houd eventuele wijzigingen in de gaten.

Gebruikersavatar
K3-
Berichten: 427
Lid geworden op: 19 jun 2014 19:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor K3- » 30 nov 2014 20:26

Trea er staat hier: . "Voor hobbydierhouders van pluimvee en ander gevogelte geldt de ophokplicht in debeschermings- en toezichtsgebieden van 3 en 10 km"
Dus als jouw kippen binnen dit gebied vallen geldt voor jouw kippen de ophokplicht. :gulzig: of er intussen wijzigingen zijn geweest moet je even zelf bekijken

Gebruikersavatar
karuna
Berichten: 1288
Lid geworden op: 16 aug 2005 22:29
Land:
M/V: V
Locatie: Doesburg

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor karuna » 30 nov 2014 20:50

We zijn dus 10 dagen verstoken geweest van enig nieuws hierover. En gezien de nieuwe uitbraak in Zoetermeer/woude? Vraag ik me af of er een nieuwe ophokplicht is.

Verder zit de dichtbijzijnde commerciele pluimvee hier minstens 23 km vandaan. Wel weer maar net geen 3 km van stal af. :?


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten