Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.B.

Hier staat alles over de Vogelgriep
Gebruikersavatar
K3-
Berichten: 427
Lid geworden op: 19 jun 2014 19:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor K3- » 30 nov 2014 20:58

Wel weer maar net geen 3 km van stal af... dit stukje snap ik niet.... zitten jouw kippen er 23 km vandaan of 3?

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -2014.html

Dit is het nieuwste document. Nog steeds geldt die 3 en 10 km zone en het verschil tussen hobby en commercieel gehouden dieren.

Gebruikersavatar
karuna
Berichten: 1288
Lid geworden op: 16 aug 2005 22:29
Land:
M/V: V
Locatie: Doesburg

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor karuna » 30 nov 2014 21:20

Kippen zijn aan huis. Stal waar paard staat is op 3 km van een commerciele pluimvee stal af, daar kom ik dagelijks. Bedrijf is niet verdacht overigens maar ik vraag me af hoe dat dat zou gaan. :?: dan wel of niet ophokken.

Ik kan niet copieren maar bladzijde 6 artikel 17 lid 2 van het gelinkte artikel.

Iedere houder van gevogelte is veplicht zijn dieren af te schermen van oa uitwerpselen van wilde vogels en gedierte en van gevogelte van andere houders. Korte samenvatting ervan. Dit klinkt toch als een volledige ophokplicht. Ik kan nergens enige aanduiding vinden op km basis.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor Trea » 30 nov 2014 22:09

Er is door de nieuwe uitbraak alleen rond zoeterwoude een extra ophokplicht en vervoersverbod voor hobbypluimvee ingesteld. Er is geen nieuwe ophokplicht voor hobbypluimvee in de rest van het land.

http://www.levendehave.nl/artikelen/wel ... bypluimvee

de info in de pdf (regeling-maatregelen-regio-s-bestrijding-vogelgriep-2014.pdf) gaat alleen over het gebied rond zoeterwoude.
Laatst gewijzigd door Trea op 30 nov 2014 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
K3-
Berichten: 427
Lid geworden op: 19 jun 2014 19:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor K3- » 30 nov 2014 22:41

karuna schreef:Kippen zijn aan huis. Stal waar paard staat is op 3 km van een commerciele pluimvee stal af, daar kom ik dagelijks. Bedrijf is niet verdacht overigens maar ik vraag me af hoe dat dat zou gaan. :?: dan wel of niet ophokken.

Ik kan niet copieren maar bladzijde 6 artikel 17 lid 2 van het gelinkte artikel.

Iedere houder van gevogelte is veplicht zijn dieren af te schermen van oa uitwerpselen van wilde vogels en gedierte en van gevogelte van andere houders. Korte samenvatting ervan. Dit klinkt toch als een volledige ophokplicht. Ik kan nergens enige aanduiding vinden op km basis.


Er staat een telefoonnummer die je kunt bellen met vragen. Ik zou dat in zo n situatie doen. :(

Gebruikersavatar
Krissy
Berichten: 2476
Lid geworden op: 22 apr 2012 01:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland, Duin- en bollenstreek

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor Krissy » 01 dec 2014 11:56

Nieuwsbericht vanmorgen op de site van de (Nederlandse) Rijksoverheid:
Onderzoek heeft uitgewezen dat het bij de besmetting van het pluimveebedrijf in Zoeterwoude om de hoogpathogene H5N8 variant gaat. Het bedrijf is 30 november 2014 geruimd.

Binnen de 1 kilometer zone rond het getroffen bedrijf ligt nog een pluimveebedrijf. Nu vastgesteld is dat het om H5N8 gaat, wordt dit bedrijf vandaag preventief geruimd. Het gaat hierbij om een bedrijf met ongeveer 50.000 dieren.

Van de andere 3 bedrijven in de 10 kilometer zone is op 2 bedrijven geen pluimvee aanwezig. Het laatste bedrijf wordt op dit moment onderzocht.

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor Vivian » 01 dec 2014 13:40

De werkgroep 'hobbymatig gehouden pluimvee en parkvogels' heeft de navolgende adviezen op papier gezet. Klinkt heel redelijk.

http://www.kleindierliefhebbers.nl/site ... ing_AI.pdf

Gr. Vivian.

Gebruikersavatar
karuna
Berichten: 1288
Lid geworden op: 16 aug 2005 22:29
Land:
M/V: V
Locatie: Doesburg

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor karuna » 01 dec 2014 14:20

Duidelijk neergezet maar ook hier de twijfel of het nu een verplichting of een erg dringend advies is de vogels op te hokken. Dat is dus nog steeds niet duidelijk. Ik lees er in ieder geval geen u kunt uw kippen onbeperkt buiten laten rondrennen los in.

Punt twee

2. Zet uw pluimvee of parkvogels zo mogelijk in een met gaas afgesloten ren zodat er geen contact met wilde vogels of de uitwerpselen daarvan kan ontstaan.

Gebruikersavatar
Krissy
Berichten: 2476
Lid geworden op: 22 apr 2012 01:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland, Duin- en bollenstreek

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor Krissy » 01 dec 2014 14:27

Binnen de 10-kilometerzone is ophokken verplicht, daarbuiten hoeft het niet.
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... p-2014.pdf
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... woude.html

Gebruikersavatar
karuna
Berichten: 1288
Lid geworden op: 16 aug 2005 22:29
Land:
M/V: V
Locatie: Doesburg

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor karuna » 01 dec 2014 14:32

Ik heb gebeld maar. Het is me nu duidelijk. Een is idd geen ophokplicht buiten de 10 km zone maar wel een dringend advies ze zo veel mogelijk overdekt te houden. Ze mogen aan het eind van de dag wel even de pootjes strekken maar dat moet dus bij voorkeur zo veel mogelijk beperkt worden.

De reden van mijn voorzichtigheid is dat we de vorige keer op nog geen km woonden waar dode besmette zwanen gevonden waren. Daar waar we de honden vaak uitlieten. We zijn nu verhuisd maar zitten weer op een paar honderd meter afstand van een groot watervogel gebied waar nu duizenden ganzen zitten die dus veel overvliegen ook.

Voor hier dus voorlopig s nachts en overdag overdekt en vanaf een uur of 3 even los in de tuin om de pootjes te strekken.

Gebruikersavatar
BarnieAussieChickie
Berichten: 808
Lid geworden op: 08 sep 2014 18:28
Land: Nederland
M/V: V

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor BarnieAussieChickie » 01 dec 2014 21:52

Nu toch het H5 virus aangetroffen in twee monsters van ontlasting van wilde eenden in de buurt van Woerden....Het N-type wordt nog bekeken.


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten