Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.B.

Hier staat alles over de Vogelgriep
Gebruikersavatar
karuna
Berichten: 1288
Lid geworden op: 16 aug 2005 22:29
Land:
M/V: V
Locatie: Doesburg

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor karuna » 02 dec 2014 10:00

Had het al gehoord, alleen zijn de eenden besmet door de ontruiming of hebben de eenden de kippen besmet?

De vorige keer waren het in lelystad eerst de zwanen en ganzen. Pas later is pluimvee ziek geworden.

De dames zitten weer in de binnenste buitenren voor nu. Grotendeels overdekt, klein stukje open. Vanmiddag laat weer twee uurtjes los, tenzij de regels weer veranderen.

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor Vivian » 02 dec 2014 10:15

Ik maak me serieus ongerust nu. Ik heb zelf ook eenden en ganzen en Kamerik is hemelsbreed niet zo ver hier vandaan. Kan iedereen wel over de schuldvraag praten, mij gaat het er alleen maar om of we wel of niet gevaar lopen met onze beestjes.

peter34
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 mei 2014 20:45
Land: belgie
M/V: M

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor peter34 » 02 dec 2014 18:21

ik betwijfel sterk de waarheid of die smienten wel besmet zijn met de vogelgriep, volgens mij wordt hier sterk overdreven !

Sylph
Berichten: 992
Lid geworden op: 13 apr 2011 19:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Noord-Brabant

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor Sylph » 02 dec 2014 20:29

Dijksma, Staatssecretaris van Economische zaken, twijfelt niet:

'Gisteren is bekend geworden dat in twee van de 52 monsters van uitwerpselen van smienten (wilde eendensoort) in de buurt van Kamerik (provincie Utrecht) het vogelgriepvirus is aangetroffen van het hoogpathogene H5 type. Vandaag is vastgesteld dat het hier om het H5N8 type gaat.'

Bron:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... griep.html

NB: dit kamerstuk bevat ook de laatste maatregelen (aanpassing).

'De maatregelen in de 3 en 10 kilometer beschermings- en toezichtsgebieden rond de besmette bedrijven blijven, conform Europese voorschriften, 30 dagen van kracht.
Het westen van Nederland (regio A) wordt gezien als een risicogebied. In deze regio zijn veel waterrijke gebieden, waar ook de twee wilde eenden zijn aangetroffen met het hoogpathogene virus. De situatie is hier met drie uitbraken, waarvan de laatste in Zoeterwoude op 30 november jl., niet stabiel. Om die reden blijven in dit risicogebied alle beperkende maatregelen van kracht die nu gelden, zoals een totaal vervoersverbod van pluimvee, eieren, pluimveemest en gebruik strooisel. Ook het jachtverbod blijft hier gelden. Deze maatregelen blijven in ieder geval de komende 14 dagen in stand.
De ophok- en afschermplicht voor pluimvee en ander gevogelte blijft in heel Nederland van kracht. Voor hobbydierhouders van pluimvee en ander gevogelte geldt deze verplichting in de beschermings- en toezichtsgebieden van 3 en 10 km.'

Bulcke
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 nov 2014 19:03
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Lent

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor Bulcke » 02 dec 2014 21:17

Dank voor de update

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor lnge » 02 dec 2014 23:09

peter34 schreef:ik betwijfel sterk de waarheid of die smienten wel besmet zijn met de vogelgriep, volgens mij wordt hier sterk overdreven !

Ik geloof hier dus ook helemaal niets van!
De hele theorie klopt niet. Dan moet er maar net iemand in besmette poep getrapt hebben en dat mee naar binnen hebben genomen. En dan in 3 stallen? :mrnono:
Die besmetting heeft een hele andere bron. Als het zo besmettelijk zou zijn zouden er ook al gevallen zijn van kippen die wel buiten lopen.
Het is gewoon een grote leugen wat iedereen op de mouw gespeld wordt.

Gebruikersavatar
karuna
Berichten: 1288
Lid geworden op: 16 aug 2005 22:29
Land:
M/V: V
Locatie: Doesburg

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor karuna » 03 dec 2014 09:16

Dan zouden ook veel meer eenden ziek moeten zijn lijkt me, die dobberen bij elkaar in het water en hebben nauw contact.

Zal best dat ze ziek zijn, dat geloof ik meteen maar dat zij de besmettingsbron zijn, dat gaat er hier niet in. Dan waren er niet alleen gesloten bedrijven besmet maar juist de uitloop bedrijven lijkt me. Ik heb nog steeds het vermoeden dat transport oid de oorzaak is van verspreiding. Voer of dieren van de een naar de andere verplaatsen en daarmee het virus meenemen.

Alleen waar komt dat de eerste besmetting vandaan? Mutatie ergens van?

Alleen blijft het raar vervoersverbod in heel nl is van de baan op de besmette regio na. Terwijl nu verwacht wordt dat wilde eenden de bron zijn. Dan zou je toch juist risico op verspeiding hebben. Of is het zwichten voor de druk van de pluiveesector?

In ieder geval de dames zijn vanaf nu wel buiten alleen niet langs de weg om onrust van anderen te voorkomen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor Trea » 03 dec 2014 11:16

zwichten pluiveesector
:
Het is altijd schipperen met belangen met dit soort besmettelijke ziektes. Economische belangen voor de staat, belangen van de pluimvee boer, volksgezondheid, hobbyhouders, consumenten, etc.
En fijn dat de belangen van hobbypluimvee serieus worden meegenomen.
Fijn dat ze wel iets doen en het niet op zijn beloop laten als met de Qkoorts bij geiten.
Fijn dat ze met onderzoek proberen te achterhalen waar het vandaan komt en slim om vrije vogelmest te onderzoeken.

Maar het zou ook goed zijn als ze de grootte van de stallen en het zo opeenpakken van pluimvee zouden beperken. Zulke massale eier- en kippenvleesfabrieken als in Nederland (en elders?) voorkomen kan in mijn ogen niet goed zijn.

peter34
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 mei 2014 20:45
Land: belgie
M/V: M

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor peter34 » 03 dec 2014 18:29

die Dijksma is zelf een kieken, nu ineens zouden de smienten besmet zijn, kom zeg das weer om de jagers te zeggen knalt ze maar af

Gebruikersavatar
karuna
Berichten: 1288
Lid geworden op: 16 aug 2005 22:29
Land:
M/V: V
Locatie: Doesburg

Re: Uitbraak in Hekendorp (Oudewater) BELANGRIJK LEZEN A.U.

Berichtdoor karuna » 07 dec 2014 17:49

Alles lijkt rustig nu, hopelijk blijft dat zo.


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten