Ophokplicht

Hier staat alles over de Vogelgriep
José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Ophokplicht

Berichtdoor José » 09 nov 2016 23:02

En ja hoor, daar gáán we weer... advies tot ophokplicht vanwege vogelgriep in Duitsland en Oostenrijk. En okee,deze link is van de Telegraaf, maar dan toch: beter op tijd op de hoogte en maatregelen nemen dan straks met zieke kippen zitten en/of boetes krijgen.
Het is uiteraard afwachten hoe ernstig het nu weer uitpakt (of hoe ernstig de overheid het wederom overschat :gluiplach: )

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2699 ... ig___.html

CaroKip
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2016 10:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ophokplicht

Berichtdoor CaroKip » 10 nov 2016 09:20

Begrijp ik goed dat de ophokplicht alleen geldt voor bedrijven en dat mijn 3 kippetjes gewoon mogen blijven scharrelen?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Ophokplicht

Berichtdoor José » 10 nov 2016 09:34

Ja, dat klopt. In eerste instantie alleen de industrie. Daar is veel geld mee gemoeid, dus dat "moet beschermd" worden...

En ach, het is meestal veel paniek om niets. Blijkt achteraf weer een stille dood te sterven, al die overheidspaniek. Maar goed, je kan voor de zekerheid vast overdenken hoe je je kipjes gaat afschermen als ze wél opgehokt moeten worden. Zeiltje, eventueel een paar paaltjes extra, is van alles op te verzinnen.

Elk jaar vliegen er hordes vogels over die besmet zijn met de ene of de andere variant. Zal ook niet meer verdwijnen. Het is een kwestie van afwachten of deze ophokplicht achteraf terecht bleek of niet. Want ze weten het zelf gewoon ook niet.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Ophokplicht

Berichtdoor lnge » 10 nov 2016 10:06

Dit hoort natuurlijk in 'Vogelgriep', dus heb ik het verplaatst ;)

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Ophokplicht

Berichtdoor Fryske » 10 nov 2016 10:13

Jaar in jaar uit vliegen er vogels over die de griep met zich mee dragen. Men doet net of dit is iets is wat pas sinds een paar jaar is. Helaas is dit de oplossing die men verzint.....beter zouden ze het houden van zoveel pluimvee bij elkaar moeten verbieden. Maar ja......

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Ophokplicht

Berichtdoor José » 10 nov 2016 21:12

Mee eens Fryske, maar dan nog schijten overvliegende besmette trekvogels ook in de tuinen bij hobbyhouders, met soms wel en soms geen gevolgen. En je weet het pas als het te laat is. Dus omdat ze nu toch al binnen 1 dag opschalen en echt heel veel dode vogels vinden, neem ik de waarschuwing inmiddels serieuzer.

En ja Inge, tuurlijk, niet aan gedacht omdat het zo eenzaam hoog boven de meer opvallende FAQ's staat dat je het niet direct ziet in het rijtje. Nou ja, ik althans niet :oops:

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Ophokplicht

Berichtdoor Skipper » 10 nov 2016 22:18

Grappig genoeg las ik op overheid.nl dat officieel gisteren ook een ophokplicht bestond voor hobby pluimveehouders. Art. 2 Ophokplicht is toen volledig in werking getreden. Ik denk vrij laat op de avond, aangezien dat bericht volgens mij begin van de avond nog niet gepubliceerd was.
Een uur geleden is dat bijgesteld op overheid.nl. Er geldt geen ophokplicht meer voor hobbypluimveehouders. Maar wel een ' inspanningsplicht' om je dieren af te schermen voor contact met wilde dieren en de uitwerpselen.

Voor wie het 'leuk' vindt om te lezen, even doorbijten dan:
Hier art 2. volledig.
Art. 2.2 gaat over de inspanningsplicht.
Art. 2.4 over de ophokplicht, maar die is dus komen te vervallen. Zie bericht van 10-11-16.

Artikel 2 Afscherm- en ophokplicht gevogelte van 9-11-16
1. Iedere houder van commercieel gehouden gevogelte brengt ten minste afscheidingen aan tussen het gevogelte en andere in de inrichting aanwezige dieren dan gevogelte.
2. Iedere houder van gevogelte neemt passende maatregelen om zo veel mogelijk te voorkomen dat het door hem gehouden gevogelte in contact komt met gevogelte van andere houders of met in het wild levende dieren, zoals in het wild levende vogels of hun uitwerpselen.
3. Voor een houder van commercieel gehouden gevogelte, met uitzondering van gevogelte, behorende tot de eendvogels (Anseriformes), fazanten (Phasianidae), en de familie van struisvogels (Struthionidae), van emoes (Dromaiidae), en van nandoes (Rheidae), is een passende maatregel als bedoeld in het tweede lid ten minste het binnen een gebouw brengen en daar houden van het gevogelte.
4. Voor een houder van niet-commercieel gehouden gevogelte, behorende tot de hoenderachtigen (Galliformes), roofvogels (Accipitriformes/Falconiformes) en duiven (Columbidae), is een passende maatregel als bedoeld in het tweede lid ten minste het binnen een volière of gebouw brengen en daar houden van het gevogelte.

Deze regeling wordt bekendgemaakt op www.rijksoverheid.nl, en treedt onmiddellijk na haar bekendmaking op het internet in werking.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
's-Gravenhage, 9 november 2016

Toelichting door de staatssecretaris:
Alle houders van gevogelte moeten ervoor zorgen dat de vogels niet in contact komen met andere (wilde) vogels en hun uitwerpselen. Houders van commercieel gehouden gevogelte doen dit door hun dieren op te hokken in een gebouw. Dit geldt ook voor vrije uitloop en biologische pluimveebedrijven. Dit geldt ook voor hobbymatig gehouden hoenderachtigen, duiven en roofvogels, zij het dat ophokken in een volière voldoende is.

aanpassing naar inspannigsplicht op 10-11-16
Besluit:

De Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 9 november wordt als volgt gewijzigd:

Artikel 2, vierde lid, komt te vervallen.

Toelichting door de staatssecretaris:
Op 9 november 2016 is een afscherm- en ophokplicht voor gevogelte vastgesteld (nr. WJZ/16173311) ter verkleining van het risico op insleep van hoogpathogene vogelgriep van het type H5N8 via wilde watervogels en van het risico op verspreiding van dit virus tussen bedrijven via deze vogels.
Deze verplichting geldt niet alleen voor houders van commercieel gehouden dieren, maar ook voor houders die gevogelte om andere redenen houden, zoals om hobbymatige redenen.
Op grond van artikel 2, tweede lid, van de regeling geldt voor degenen die gevogelte om andere dan commerciële redenen houden, in beginsel alleen een verplichting om door middel van passende maatregelen zoveel mogelijk te voorkomen dat de door hen gehouden dieren kort gezegd in contact komen met ander gevogelte.
In artikel 2, vierde lid, van de regeling was voorzien in een uitwerking van deze inspanningsverplichting (ophokplicht)voor niet-commercieel gehouden hoenderachtigen, roofvogels en
duiven. Bij nader inzien is, gegeven de situatie dat er in Nederland geen sprake is van uitbraken bij gehouden pluimvee, een dergelijke specificatie niet nodig en kan worden volstaan met de algemene inspanningsverplichting van artikel 2, tweede lid, van de regeling. Aan deze verplichting kan bijvoorbeeld worden voldaan door het gevogelte te plaatsen in een ren.

Deze regeling wordt bekendgemaakt op www.rijksoverheid.nl, en treedt onmiddellijk na haar bekendmaking op het internet in werking.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
's-Gravenhage, 10 november 2016

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Ophokplicht

Berichtdoor Skipper » 10 nov 2016 22:19

Oh dat is best veel tekst... Breedsprakige overheidsmensen ook... :shock:

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Ophokplicht

Berichtdoor danielb » 10 nov 2016 22:23

skipper :
kun je daar een korte samenvatting van maken,want ik heb momenteel wat gedronken en dan word ik zo moe als ik zoveel moet lezen :gulzig: ;)

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Ophokplicht

Berichtdoor Skipper » 10 nov 2016 22:27

De korte samenvatting is de eerste alinea hihi. Ben door t knippen en plakken van alles daaronder niet eens zelf aan mijn portje toegekomen :gutgut: Daar ga ik nu ook maar aan.


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten