Kippen vervoeren

Hier staat alles over de Vogelgriep
Fryske
Land: Fryslan
M/V: V
Contacteer:

Re: Kippen vervoeren

Berichtdoor Fryske » 17 nov 2016 19:38

Er is, voor zover ik weet, nog steeds geen ophokplicht voor hobbykippen. En als ze die ventilatoren uitzetten zouden de kippen dan nog lang leven Jan? Weet het niet hoor, maar jij bent in die stallen geweest toch?

danielb
Land: Belgie
M/V: M

Berichtdoor danielb » 17 nov 2016 20:47

wat betreft vervoers verbod weet ik eigenlijk niet hoe het nu zit.
ik weet wel dat er ooit tijdelijk een totaal vervoers verbod is geweest.
maar ook dat ooit het vervoers verbod enkel geweest is in bepaalde gebieden waar er een besmettingshaard was vastgesteld.
ik denk dat als je niet in een bepaalde straal van een besmettingsaard woont er nog wel dieren mogen vervoerd worden,maar dat weet ik dus niet zeker.

Trea
Land: Wonderland

Berichtdoor Trea » 17 nov 2016 22:00

Voor zover ik begrijp mogen kippen (in Nederland) wel functioneel vervoerd worden: d.w.z. een kippenboer mag zijn kippen naar t slachthuis laten vervoeren als de hygiene voorschriften worden nageleefd. Idem met met kuikens die naar een andere plek worden vervoerd om als legkip de rest van haar leven in een eierfabriek door te brengen.

Tegenwoordig worden hele stallen ontruimd en ontsmet voor er nieuwe ladingen kippen inkomen. Daarom is dat wel mogelijk. De economie draait zo gewoon door. En er komen geen zielige taferelen op TV.

Kippen opsluiten in een vlees- of eierfabriek zonder ventilatie kan niet. In een moderne stal (intensieve veehouderij) gaan dieren voortijdig de pijp uit als de ventilatie lang stil ligt.

Het ophalen van een haantje bij een hobbyboer en dat bij je eigen pluimvee steken is een heel ander verhaal. Dat is zover ik begrijp volgens de instructies van de overheid niet toegestaan. En als je dat naast je neer wil leggen is dat een persoonlijke keuze. En m.i. is dat dan burgerlijke ongehoorzaamheid.

En inderdaad. Ik heb pas 2 en een half jaar kippen. Hiervoor heb ik een keer vogelgriep meegemaakt. En de vogelpest van jaren terug toen alle hobbykippen moesten worden opgehokt en er veel prachtige raskippen nodeloos zijn afgemaakt heb ik zelf niet meegemaakt.

Maar dat heeft helemaal niks te maken met dat ik lees en aan jullie doorgeef dat de nederlandse overheid aan hobbyhouders vraagt om contact te vermijden met vogels of andere hobbykippen.

Jan Sch
Land: limburg

Berichtdoor Jan Sch » 17 nov 2016 23:08

Als er een besmetting is; komt er een vervoers verbod; zoveel afstand rond het besmet gebied. Met ventilatie bedoel ik dat de pluimvee bedrijven zo'n grote ventilatoren hebben staan; dat ze lucht, dus als er een besmetting is, besmette lucht naar binnen zuigen. Dan is het gebeurd. Dan is de besmetting daar. Is veel gevaarijker als je ergens een paar kipjes gaat ophalen, maar er mag wel geen bezoek komen.

danielb
Land: Belgie

Berichtdoor danielb » 17 nov 2016 23:17

ik zal zaterdag eens naar mijn opkoper bellen.
die zal weer meer weten. (in ieder geval over de toestand in belgie)
ik vind ook nog niets terug over een verbod van dierenmarkten.

Fryske
Land: Fryslan
Contacteer:

Berichtdoor Fryske » 18 nov 2016 08:32

Meende gisteren ergens gelezen te hebben dat in Belgie inmiddels (ongeveer) dezelfde regels gelden als hier. Maar zoveel gelezen..... :gossip:

Gilbert1984
Land: Nederland

Berichtdoor Gilbert1984 » 18 nov 2016 08:43

Goedemorgen,

In ieder geval bedankt voor de reacties, ik ben er zelf nog niet helemaal uit of ik het wel of niet ga doen. Maar jullie reacties helpen zeker om mezelf een mening te vormen.

Ga vooral door met de discussie dat vind ik altijd zeer interessant, zoveel mensen en zoveel meningen en interpretaties.

Groeten Gilbert

Trea

Berichtdoor Trea » 18 nov 2016 10:25

Wat de spelregels zijn in Belgie kun je hier lezen :
http://www.favv.be/dierengezondheid/vog ... egelen.asp

Trea