Kippen naar buiten?

Hier staat alles over de Vogelgriep
Gebruikersavatar
Barnhoorn
Berichten: 86
Lid geworden op: 20 sep 2006 20:07
Land:
M/V: V
Locatie: Noordwijk ZH

Kippen naar buiten?

Berichtdoor Barnhoorn » 06 apr 2017 10:54

Mijn kippen zitten nu al denk zo'n half jaar in de overdekte ren en zowel ik als de kippen zelf worden het zat :-)

Ik vraag mij af hoe jullie er mee omgaan, houden jullie ze allemaal nog binnen of laten jullie ze alweer in de buitenren lopen?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kippen naar buiten?

Berichtdoor José » 06 apr 2017 11:49

Hangt er denk ik een beetje vanaf of je kippen van buitenaf gemakkelijk in het zicht lopen. Als je tuin besloten is zou ik ze gewoon weer loslaten. Je kan het niet eeuwig volhouden met dat ophokken. De vogelgriep heerst nog steeds maar grijpt niet meer zo erg om zich heen.
Hier in Drenthe lopen kippen in tuinen achter de huizen gewoon weer los. Sommigen hebben nooit opgehokt gezeten. Toch is er hier geen enkel dier geruimd in de afgelopen griepperiode.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen naar buiten?

Berichtdoor Trea » 06 apr 2017 11:52

Je mag kippen wel los in een ren of een afgesloten tuin laten als daar geen wilde watervogels in komen. Er is namelijk alleen een afschermplicht. (NL)

Er geldt geen ophokplicht voor hobby houders. Die was er voor de hobbyhouder alleen in gebieden met besmetting bij commercieel gehouden pluimvee.

Veel hobbyhouders laten hun kippen inmiddels ook weer vrij loslopen. Maar officeel mag dat nog niet omdat er bij enkele hobbyhouders en bij wilde watervogels onlangs nog vogelgriep is geconstateerd.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kippen naar buiten?

Berichtdoor Fryske » 06 apr 2017 12:13

In het begin hebben onze orpies een paar weken opgesloten gezeten in de overdekte ren. Daarna heb ik ze los gelaten. Ik voorzie dat we straks onze kippen elk jaar zes maanden opgesloten moeten houden. Daar heb ik geen kippen voor genomen. De orpies zijn mij zeer dankbaar :-D

Gebruikersavatar
Barnhoorn
Berichten: 86
Lid geworden op: 20 sep 2006 20:07
Land:
M/V: V
Locatie: Noordwijk ZH

Re: Kippen naar buiten?

Berichtdoor Barnhoorn » 06 apr 2017 13:20

@ Jose

Waarom schijf je of de kippen in het zich lopen?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kippen naar buiten?

Berichtdoor jantien » 08 apr 2017 20:11

Ik heb mijn dieren nooit opgesloten.
Ik zit vreselijk in het zicht van alles en iedereen met mijn dieren, geen enkel commentaar op gehad.
Was van tevoren ook al bekend dat er geen controles zouden zijn en geen boetes, er goldt immers geen ophokplicht.
Ik ken er velen die de kippen nooit hebben opgesloten.
Ook soort van kinderboerderij in Elst iets verderop heeft de dieren altijd in volle zicht los laten lopen.
Mijn dieren zijn mij ook dankbaar :-D

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kippen naar buiten?

Berichtdoor José » 11 apr 2017 16:10

Barnhoorn schreef:@ Jose

Waarom schijf je of de kippen in het zich lopen?


Omdat er verhalen gaan over overijverige ambtenaren die door 'verontruste' buurtbewoners er op worden gewezen dat er ergens kippen loslopen in de tuin. Waarna die ambtenaren soms nogal overtuigend/dreigend sommeerden ze op te sluiten. Dat soort gezeur moet je niet willen in woonwijken en drukke gebieden want voor je het weet heb je een naam. Op het platteland loopt het zo'n vaart meestal niet, maar ook daar hoor je wel eens klachten over overijverige handhavers. Het zou geen probleem moeten zijn omdat hobbyhouders alleen afschermplicht hebben en geen ophokplicht. Maar het wordt blijkbaar nogal verschillend uitgelegd her en der. Net als sommige handhavers je graag op de bon slingeren als je hond ook maar 1 poot op de stoep zet als hij losloopt in je voortuin, terwijl anderen de hond een aai over de bol geven en er geen punt van maken.
Nou zijn dat soort 'handhavende pennenlikkers' natuurlijk vaak mensen die afgekeurd zijn voor politie of het leger en daarna extra fanatiek om al die vreselijke wetsovertreders te intimideren. Maar toch, je hebt er soms echt gezeur mee. Dus als je kippen uit het zicht los kunnen lopen zou ik het gewoon doen, als ze zichtbaar zijn vanaf straat is het een kwestie van 'neem je gezeur voor lief of niet'.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kippen naar buiten?

Berichtdoor jantien » 11 apr 2017 17:20

Bij mij komen dagelijks heel erg veel gemeente ambtenaren etc. voorbij, maar na de ellende van jaren geleden met alle ruimingen en ernstige uitbraken waarbij voor al het pluimvee een ophokplicht goldt nooit geen gezeur gehad van overijverige mannetjes :mrnono:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kippen naar buiten?

Berichtdoor Kip La La » 11 apr 2017 17:31

Mijn ervaring is dat niet-kippenhouders er geen eens weet van hadden deze keer.


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten