Helaas, vogelgriep 2017/2018

Hier staat alles over de Vogelgriep
Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Helaas, vogelgriep 2017/2018

Berichtdoor Fryske » 10 dec 2017 12:46

Ik kan nog wel een ander voorbeeld geven Trea. Vanmorgen liet ik de honden uit en heb staan genieten van een buizerd die door de lucht vloog met twee kraaien? achter zich aan. Dat prachtige 'pfiew' geluid. Die prachtige draaien door de lucht. Er woont hier notabene een stel in de bomen op een paar meter vanwaar de kippen lopen. Vorige week was er zelfs eentje bij de kippen. Grote schrik, maar toch! Ik heb ervoor gekozen om mijn kippen de vrijheid te gunnen. Er zal dus, hoe vreselijk ook, een kans zijn dat ik naar de kippen loop en zie dat er een aanval is geweest. Een geslaagde, voor de buizerd. Toch ga ik ze niet 'ophokken'. Dit in de wetenschap dat de kippen nooit een mooier leven kunnen hebben dan nu. Met alle gevaren van dien!

Lio op het hek zien staan, mij opwachtend omdat ik wat andijvie en een kriebel in zijn nek kom geven....
Het naar me toe komen rennen van die logge orpies over het weiland, want ze zal wel wat lekkers hebben...

Ik wil het niet missen net als mijn kippen hun vrijheid niet!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Helaas, vogelgriep 2017/2018

Berichtdoor jantien » 10 dec 2017 13:07

]
Trea schreef:Ik had t wel gelezen hoor. Maar ik steek blijkbaar anders in elkaar dan veel forumleden hier op t forum als het gaat om omgaan met risico's.


En inderdaad jij? hebt het over het omgaan met risico's?
Jij die als een van je kipjes ziek is en niet mee naar een DA wilt en het dier dus een groot risico loopt om te overlijden op een niet zo'n fijne manier?
Heb je toch meerdere malen zelf gezegd, nogal hypocriet dus.... ;)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Helaas, vogelgriep 2017/2018

Berichtdoor Trea » 10 dec 2017 21:03

jantien schreef:En inderdaad jij? hebt het over het omgaan met risico's?
Jij die als een van je kipjes ziek is en niet mee naar een DA wilt en het dier dus een groot risico loopt om te overlijden op een niet zo'n fijne manier?


Wat een onzin. Hoezo zou ik kippen die ziek zijn laten lijden en op een niet zo fijne manier laten doodgaan?
:offtopic:
Ik geloof vooral in preventie; gezond eten, goede levensomstandigheden en af en toe wat extra maatregelen. Ook ben ik voorstander van survival of the fittest als het om kippen gaat. Dat is m.i. op de lange termijn beter dan het gebruik van veel van die medicijnrommel die dierenartsen vaak voorschrijven.

Als een kip ziek is zet ik ze apart op een rustige en warme plek zodat ze op eigen kracht kan herstellen. Als een kip lijdt en het nodig is om er een einde aan te maken dan zal ik mijn kip heus wel dood (laten) maken.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Helaas, vogelgriep 2017/2018

Berichtdoor Trea » 11 dec 2017 16:17

Deze vogelgriep is niet veroorzaakt door trekvogels
(volgens Ringnalda, voormalig hoofdredacteur van het kleinveetijdschrift Avicultura).

Het virus dat zich nu manifesteert komt uit Griekenland terwijl de trekvogels juist naar t zuiden trekken. En in Biddinghuizen gaat om een gesloten stal. Dus deze vogelgriep komt hoogstwaarschijnlijk niet door trekvogels maar eerder door slechte hygiëne bij transport.

zie : https://www.facebook.com/permalink.php? ... 4669366907
Ga er maar voor zitten (ca 2 a4-tjes tekst)

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Helaas, vogelgriep 2017/2018

Berichtdoor lnge » 15 dec 2017 11:15

Verplaatst naar subforum vogelgriep.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Helaas, vogelgriep 2017/2018

Berichtdoor Trea » 15 dec 2017 11:54

Volgens omroep Flevoland:
https://www.omroepflevoland.nl/dossier/90/vogelgriep

De dode zwanen die de afgelopen tijd zijn gevonden in Harderwijk, hadden hetzelfde type vogelgriep dat is aangetroffen in een eendenbedrijf in Biddinghuizen. Het gaat om de zeer besmettelijke variant type H5.

Volgens Omroep Gelderland zijn er in het afgelopen jaar zestien dode zwanen gevonden in de stad die grenst aan Flevoland. Vorige week waren het er vijf. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft bevestigd dat in ieder geval zes zwanen dood zijn gegaan door dezelfde soort vogelgriep als in Biddinghuizen. De overige tien konden niet meer worden onderzocht omdat deze in vergaande staat van ontbinding waren.

In Biddinghuizen zijn vorige week zo'n 16.000 vleeseenden geruimd van een boerderij aan de Alikruikweg. Vier andere pluimveebedrijven in de omgeving werden op de ziekte onderzocht. Daar werd geen vogelgriep gevonden.


Dus het verhaal dat deze vogelgriep is veroorzaakt door mest uit Griekenland lijkt niet meer dan een theorie en wishful thinking. Besmetting door poep van wilde zwanen is logischer.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Helaas, vogelgriep 2017/2018

Berichtdoor Trea » 20 dec 2017 14:36

Ook vogelgriep op dierenpark in Biddinghuizen:

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... harrelberg

Nymeyer
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 aug 2017 13:45
Land: Nederland
M/V: V

Re: Helaas, vogelgriep 2017/2018

Berichtdoor Nymeyer » 03 jan 2018 13:47

Wow, wat een pittige reacties op elkaar.. schrik er eventjes van eerlijk gezegd. Ik zit niet zo vaak op dit forum, maar volgens mij hebben wel allemaal hetzelfde doel voor onze kipjes; er goed voor zorgen en ze een goed leven gunnen. De invulling daarvan verschilt per persoon, laten we elkaar daar niet over gaan oordelen, we kunnen her toch niet voor iedereen goed doen omdat iedereen in menging verschilt.
Maar goed, mijn vraagje over de vogelgriep: als er 30 dagen geen nieuwe uitbraak is, gelden de beperkingen die nu zijn gesteld niet meer? Ik zie maar weinig updates in nieuwsberichten namelijk, maar zou wel graag willen weten wanneer alles weer veilig is. Ik woon namelijk niet zo ver van biddinghuizen vandaan... :( als de bordjes er niet meer staan zal het sowieso wel weer veilig zijn.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Helaas, vogelgriep 2017/2018

Berichtdoor Isabel » 03 jan 2018 14:17

Ach... dit stelt niets voor hoor. Naast de hennen, moeten ook de eigenaren hun ei wel eens kwijt. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Helaas, vogelgriep 2017/2018

Berichtdoor Roan12 » 03 jan 2018 14:24

Nymeyer schreef:Maar goed, mijn vraagje over de vogelgriep: als er 30 dagen geen nieuwe uitbraak is, gelden de beperkingen die nu zijn gesteld niet meer? Ik zie maar weinig updates in nieuwsberichten namelijk, maar zou wel graag willen weten wanneer alles weer veilig is. Ik woon namelijk niet zo ver van biddinghuizen vandaan... :( als de bordjes er niet meer staan zal het sowieso wel weer veilig zijn.


Hiervoor zou ik de site van de Rijksoverheid in de gaten houden. Daar staat de juiste informatie.
De vorige uitbraak bij een bedrijf was op 8-12-2017. Dus het duurt nog even voor de 30 dagen vanaf die dag zijn verstreken.
Daarnaast was er nog op 18-12-2017 een kinderboerderij/dierentuin geruimd, ik weet niet of ze vanaf daar tellen. Als dat wel zo is, zou dat betekenen dat het nog langer gaat duren.


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten