Actie vanuit hobbyhouders pluimvee/watervogels

Hier staat alles over de Vogelgriep
Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Actie vanuit hobbyhouders pluimvee/watervogels

Berichtdoor Fryske » 11 dec 2017 10:49

Voor de geïnteresseerden!

Wij kippen pikken het niet meer

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Actie vanuit hobbyhouders pluimvee/watervogels

Berichtdoor Trea » 11 dec 2017 14:09

Hierbij een belangrijk deel van de brief geciteerd:
Met Dank aan de heer Ruwalda (aviculture) en Fryske natuurlijk voor het delen.

.?? een met het vogelpestvirus behept eendje, dat in feite door dat virus al gestorven had moeten zijn, vliegt toch nog op z’n laatste krachten maar liefst 10.000 km vanuit Azië over Siberië, Rusland, Polen en Duitsland naar Nederland.
Het blaast in Nederland ten langen leste eindelijk z’n laatste adem uit, maar laat nog net voordien een poepje vallen, dat precies in een rooster van een pluimveestal valt… waarna daarin vogelgriep uitbreekt… Aannemelijk?
Nu in 2017 in Nederland een variant van H5Nx optreedt, die voordien slechts in Griekenland voorkwam, kunnen trekvogels geen rol gespeeld hebben.
Trekvogels vliegen in het najaar van noord naar zuid, niet omgekeerd.
In 2003 bewees de E.P.A., een virtuele organisatie met duizenden leden, waaronder vooraanstaande wetenschappers, verspreid over Europa, door fact watching al dat vogelgriep primair NIET wordt overgebracht door trekvogels.
De F.A.O. verwierp in 2016 dan ook deze trekvogeltheorie.
In 2003 bewees de E.P.A. ook, dat het virus via transport en het uitrijden van mest werd overgebracht.
Een illustratief voorbeeld was in 2007 de Mathewsaffaire door transport van Hongarije naar Engeland.
Dat wilde watervogels een rol in de verspreiding van het vogelgriepvirus spelen is evident, gelet op de locaties van concentraties daarvan en de nabije locaties van uitbraken van vogelgriep.
Vraag blijft hoe het virus dan in deze wilde watervogels terecht kan komen, om daarna in hermetisch afgesloten stallen te ‘exploderen’.
De link watervogel –> stal is onmogelijk, de link stal –> watervogel is wél mogelijk.
Vormen de dieren van hobbydierhouders een ‘gevaar’ voor de bedrijfspluimveehouders?
Het antwoord is: NEE!
Vastgesteld is, dat:
- Er geen directe uitbraak van vogelgriep bij hobbydierhouders van kippen is vastgesteld (slechts incidenteel bij watervogels)
- De concentraties van hobbydieren gering zijn
- De ziektedruk bij dieren van hobbydierhouders aanmerkelijk lager is dan bij bedrijfspluimvee
- Hobbykippen door hun wijze van houden robuuster zijn dan bedrijfspluimvee
(er is een geval bekend in Bennekom waar hobbykippen in een ren onder de ventilator van een stal met bedrijfspluimvee werden gehouden. Toen in de stal vogelgriep uitbrak werden de bedrijfsdieren gedood. De hobbydieren werden vergeten, bleven gezond rondlopen, en werden 6(!) weken later alsnog gedood)
- Bij een evt. uitbraak, ‘in het geval dat’, een uitbraak bij een hobbydierhouder, door het geringe aantal dieren, snel zal uitdoven
De gevolgen
Een uitbraak van vogelgriep brengt (in het geval van een uitgebreide uitbraak van vogelgriep) veel leed voor enkele tientallen bedrijfspluimveehouders met zich mee.
Echter, de getroffen maatregelen hebben in vergelijking daarmee voor niet tientallen, maar voor duizenden gezinnen van hobbydierhouders net zoveel leed tot gevolg!
Het trauma uit 2003, toen tienduizenden gezonde hobbydieren in kratjes langs de weg moesten worden gezet om te worden gedood, zit nog diep.
Zie “Zwartboek Vogelpest”......


Voor de rest van de brief en de adressen van de kamerleden kijk op fb.
Na het lezen van dit artikel begrijp ik ook waar de burgelijke ongehoorzaamheid van hobbyhouders vandaan komt. Hartverscheurend dat er zoveel hobbykippen en ander pluimvee, nodeloos en met met veel asociaal gedrag en geweld zijn omgebracht.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Actie vanuit hobbyhouders pluimvee/watervogels

Berichtdoor jantien » 11 dec 2017 14:43

Dat laatste hoor je nu voor het eerst???
En bijzonder....we hebben het hier al jaren met elkaar over en nu je een brief leest (prachtig overigens en ik van ganser harte mee, dank Fryske voor de link) ben je ineens 'om'?
Als het niet zo triest is zou ik :stoel: :schater: van het lachen....

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Actie vanuit hobbyhouders pluimvee/watervogels

Berichtdoor Trea » 11 dec 2017 15:44

Sommige dingen hoor ik nu voor het eerst ja. Is dat zo vreemd?
14 jaar geleden had ik zelf nog geen kippen. En mijn moeder ook niet meer. Die was toen net verhuisd naar het centrum van het dorp waar ik woonde en haar kleine tuintje was niet geschikt voor kippen. Dan krijg te toch minder mee van zulke ellende. :huil:

Ik wist natuurlijk wel dat hobbykippen het ook moesten ontgelden. Vrienden moesten ook hun sierkippen aan de straat zetten. Maar dat het zo nodeloos was en de manier waarop dat het gebeurde zo intriest was wist ik niet. Wat er toen gebeurd is heeft er destijds wel voor gezorgd dat we konijnen gingen houden i.p.v. kippen. Het idee om met kippen te beginnen en ze misschien weer aan de straat te moeten zetten voor de landelijke opruimingsdienst (AIVD) zag ik bij voorbaat al niet zitten.

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Actie vanuit hobbyhouders pluimvee/watervogels

Berichtdoor Eljeehaa » 11 dec 2017 17:42

Wie zegt dat trekvogels in de winter alléén richting zuiden gaan?
En dat de trekvogels niet de primaire bron van besmetting zouden zijn, dat zegt op zich al, dat het dus wél zeker een bron van besmetting KAN zijn. Ik ken het verhaal vanuit het verleden. Ik denk dat het juist een goede zaak is om de hele rompslomp niet te onderschatten.
Ook al zou het "primair" slechte hygiëne zijn, kippen kunnen daarvan dus besmet raken. Deze zouden in het slechtste scenario dan nog de bron KUNNEN zijn van besmetting van andere dieren op andere plaatsen. En primair, secundair of wat voor air dan ook, daar waar het heerst moet het worden beperkt, óók als dat drastisch en dramatisch is. Hetzelfde als ik hier bij mijn kippen zeg: Beter 1 dode kip dan al mijn kippen dood, en in het verlengde daarvan, liever al MIJN kippen dood, dan alle kippen dood.
Laten we met z'n allen in ieder geval ons best doen om uitbreiding geen kans te geven!

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Actie vanuit hobbyhouders pluimvee/watervogels

Berichtdoor Fryske » 11 dec 2017 19:55

En hoe gaan wij dat dan doen? Vijf/zes maanden onze kippen opsluiten? En dan? Geen vogelgriep meer?
Nogmaals, vorig jaar is er bij slechts 8 hobby houders vogelgriep aangetroffen. Had die gecontroleerd laten leven, dan hadden ze in ieder geval iets uitgezocht. Elk jaar de helft van de tijd opsluiten en verder niets doen vanwege de commercie? Ik pas daarvoor! En van mijn kippen wordt echt geen andere kip ziek.

De natuur geeft aan dat het genoeg is met het misbruiken van dieren! Dat is wat ik zo langzamerhand geloof. Het lost zich vanzelf op, hoop ik!

Frankkip
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:16
Land: nederland
M/V: M

Re: Actie vanuit hobbyhouders pluimvee/watervogels

Berichtdoor Frankkip » 11 dec 2017 20:27

Zo is t Fryske. :worship:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Actie vanuit hobbyhouders pluimvee/watervogels

Berichtdoor Trea » 11 dec 2017 21:26

Bij slechts 8 hobby houders vogelgriep aangetroffen.


8 x is wat is geregistreerd. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat er ook hobbyhouders met dode kippen zijn geweest die niet hebben geweten waardoor de kippen doodgingen. En ook niks hebben gemeld.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Actie vanuit hobbyhouders pluimvee/watervogels

Berichtdoor jantien » 12 dec 2017 09:21

Trea schreef:Sommige dingen hoor ik nu voor het eerst ja. Is dat zo vreemd?
14 jaar geleden had ik zelf nog geen kippen. En mijn moeder ook niet meer. Die was toen net verhuisd naar het centrum van het dorp waar ik woonde en haar kleine tuintje was niet geschikt voor kippen. Dan krijg te toch minder mee van zulke ellende. :huil:

Ik wist natuurlijk wel dat hobbykippen het ook moesten ontgelden. Vrienden moesten ook hun sierkippen aan de straat zetten. Maar dat het zo nodeloos was en de manier waarop dat het gebeurde zo intriest was wist ik niet. Wat er toen gebeurd is heeft er destijds wel voor gezorgd dat we konijnen gingen houden i.p.v. kippen. Het idee om met kippen te beginnen en ze misschien weer aan de straat te moeten zetten voor de landelijke opruimingsdienst (AIVD) zag ik bij voorbaat al niet zitten.


Ja vind ik vreemd, temeer omdat jij altijd van alles bij elkaar googeld.
En je wist er wel van, getuige het 2e stukje van je.
Daarbij komt dat het toen zeer uitgebreidt in het nieuws is geweest en de beelden jaren later nog steeds uitgezonden worden...
Ik denk dat jij weer eens als een blad aan een boom aan het omdraaien bent doordat vele ervaren mensen hier bijzonder kritisch tegen de genomen maatregelen aan kijken en er goed over nadenken van hoe en wat.
Je praat al een paar jaar mee over dit onderwerp en door ineens zo"n brief van de heer Ringalda verander jij terwijl de mensen hier die er mee te maken hebben (en gehad) dit al jaren hier neertikken.
Ik vind dat vreemd ja :denk:

Maar ja, nu kun je weer 'meepraten ' toch? ;)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Actie vanuit hobbyhouders pluimvee/watervogels

Berichtdoor jantien » 12 dec 2017 09:22

Fryske schreef:En hoe gaan wij dat dan doen? Vijf/zes maanden onze kippen opsluiten? En dan? Geen vogelgriep meer?
Nogmaals, vorig jaar is er bij slechts 8 hobby houders vogelgriep aangetroffen. Had die gecontroleerd laten leven, dan hadden ze in ieder geval iets uitgezocht. Elk jaar de helft van de tijd opsluiten en verder niets doen vanwege de commercie? Ik pas daarvoor! En van mijn kippen wordt echt geen andere kip ziek.

De natuur geeft aan dat het genoeg is met het misbruiken van dieren! Dat is wat ik zo langzamerhand geloof. Het lost zich vanzelf op, hoop ik!


:duimop:


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten