Actie vanuit hobbyhouders pluimvee/watervogels

Hier staat alles over de Vogelgriep
Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Actie vanuit hobbyhouders pluimvee/watervogels

Berichtdoor Eljeehaa » 12 dec 2017 11:56

Zoals ik het zie:
Als je kind de mazelen heeft voorkom je dat het in contact komt met andere kinderen. Je wilt ook dat andere kinderen met mazelen binnen blijven om tegen te gaan dat jouw kinderen het krijgen (jij en jouw is niet letterlijk JIJ en JOUW, maar in het algemeen, voordat her weer leidt tot onzinnige discussies).
Wanneer je weet dat bij de wilde vossen hondsdolheid heerst, laat je je hond niet buiten en zorg je ervoor dat er geen contact mogelijk is.
Bij een uitbraak van mond- en klauwzeer enz. enz. enz. Dus doe je dat ook in dit geval bij de kippen!

We hebben het hier in Deurne meegemaakt met de varkenspest. Door het rijk net te laat ingegrepen. Te laat verplicht maatregelen opgelegd om de verspreiding van de ziekte tegen te gaan. Wat een ramp is dat geworden, voordat het eindelijk onder controle was.
En het gaat hier om afschermen, (nog) niet om ophokken. En het is ook niet zo dat mijn kippen nu niet meer los komen, ook niet dat ze geen vrijheid meer hebben, maar wél zijn ze in de mogelijkheden om in contact te komen met trekvogels beperkt.

En het hoeft minder moeite te kosten dan je denkt. Neem zo'n rieten afscheiding, zit op een grote rol. Neem wat Tiewraps (één van de dingen die nou niet niet goed te doen is met ducttape!). Schrijf ik dat goed? Doe die aan de kant van het gaas of hekwerk waar dat het meest logisch is. Sla desnoods wat paaltjes in de grond en span wat lijntjes met ijzerdraad en doe daar de rieten omheining tegen. Aan de bovenzijde wat vogelnet. Kijk, ik ben het met je eens, dat je niet alles kunt tegen houden, maar wel zoveel mogelijk beperken.

Enneh, ook bij mij lopen de kippen vaak helemaal los (nu even niet) en ja .... er vallen wel eens slachtoffers (bij mij het meeste door egels trouwens) en ik hou van de natuur ... niet dat ik het niet erg vind voor mijn kippen, maar ik ga niks doen tegen die diertjes ... bovendien lopen hier vier katten rond en blaffende honden. De schade blijft dus beperkt.
Je moet kippen ook niet tegen elke willekeurige kou of ziekte proberen te beschermen, daar worden ze inderdaad ziekelijk van en bij het minste en geringste ben je dan een hele stam kwijt in plaats van een enkele kip.
Maar wat mij betreft liever één kip dood dan al mijn kippen en in het verlengde daarvan, liever al mijn kippen dood dan alle kippen in Nederland. met tijd en geld en andere liefhebbers is dát probleem wel op te lossen. Maar jouw kippen hoeven niet dood, omdat ik vind dat iets doen of laten niet nodig is, omdat ik dat gewoon vind en het zo dan ook is. Ik zit zo niet in elkaar en gelukkig ben ik niet de enige. Maar helaas zijn we kennelijk niet allemaal zo. Jammer! En beledig ik hiermee mensen: Jammer dan! Wie de schoen past die trekt ém maar aan dan.

En dat hele gegooi met modder naar elkaar hier .... daar word ik ook lichtelijk ziek en misselijk van. Kunnen jullie / we niet gewoon fatsoenlijk met elkaar omgaan hier alsjeblieft? Tegen mij zeiden mijn ouders: als je niks zinnigs te zeggen hebt of je kunt dat niet fatssoenlijk, zwijg dan!

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Actie vanuit hobbyhouders pluimvee/watervogels

Berichtdoor Fryske » 12 dec 2017 12:08

Wat mij betreft heeft iedereen recht op zijn mening. Ga dit stuk niet helemaal lezen want ik heb geen behoefte (meer) om er anders mee om te gaan dan ik doe. De eerste regel nog net wel en daar gaat het verhaal al niet op.

Ziek kind met mazelen hou je thuis. Kinderen die dit niet hebben horen gezellig en vooral gezond buiten te spelen. Dat is precies wat mijn kippen ook doen.

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Actie vanuit hobbyhouders pluimvee/watervogels

Berichtdoor Eljeehaa » 12 dec 2017 12:21

Maar niet als er zieke kinderen in de buurt zijn met mazelen ... maar je reactie zegt me genoeg en ik laat het maar daarbij.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Actie vanuit hobbyhouders pluimvee/watervogels

Berichtdoor danielb » 12 dec 2017 12:24

zijn er eigenlijk al duiven,kraaien,kauwen enz..... met vogelgriep gevonden????
of zijn dat steeds alleen maar watervogels???

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Actie vanuit hobbyhouders pluimvee/watervogels

Berichtdoor Fryske » 12 dec 2017 12:43

Buiten bedoel je? Alleen watervogels. Duiven lijken het niet te kunnen krijgen. Vandaar dat de regels voor duiven losgelaten zijn vorig jaar. Kippen kunnen het wel krijgen. Helaas! Eenden lijken extra bevatbaar.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Actie vanuit hobbyhouders pluimvee/watervogels

Berichtdoor danielb » 12 dec 2017 12:52

ik bedoel buiten ja.
wilde vogels dus.
kippen kunnen het inderdaad helaas wel krijgen,maar als je gaat kijken,dan is dat meestal bij kippen die weinig uitloop hebben en met hopen bij elkaar zitten.
zou men dan ook de regels niet beter veranderen....
enkel ophokken/afschermen waar watervogels op het terrein komen...
hier bij mij komen geen wilde watervogels...dus waarom zou ik ophokken/afschermen.
ik doe mijn best hoor,maar spijtig genoeg zeer moeilijk met de grote dieren en ook vooral omdat die op een plaats zitten met veel berkenbomen.
tja.....ga daar maar eens netten hangen :gutgut:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Actie vanuit hobbyhouders pluimvee/watervogels

Berichtdoor Fryske » 12 dec 2017 13:21

Het gaat hoofdzakelijk om kippen die samen met 'tamme' watervogels gehouden werden. Van de week las ik in een brief aan de kamer dat dit in alle gevallen zo was. Meende dat er van de 8 getroffen particulueren in 3 gevallen ook om kippen ging. En let wel, die waren niet (allemaal) ziek. Als je pech had werd alles vernietigd. Ook dieren die niet ziek waren

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Actie vanuit hobbyhouders pluimvee/watervogels

Berichtdoor Fryske » 12 dec 2017 13:24

Trouwens Daniel, zo is de regelgeving hier. Afschermen tegen wilde watervogels. Als die er niet zijn heeft het weinig zin. Als ze er wel zijn heeft een net geen zin. Afgelopen weekend zijn er veel 'afschermers' in de problemen gekomen doordat hun simpel opgetrokken dakjes van netten inzakten door de sneeuw

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Actie vanuit hobbyhouders pluimvee/watervogels

Berichtdoor Eljeehaa » 12 dec 2017 13:35

Afschermen is idd. lastig in jouw geval. En Fryske heeft gelijk, veel in elkaar geknutselde afschermen zijn bezweken onder de sneeuwlaag en soms is het hierdoor nog erger geworden, door instorting van materiaal. Maar dat ligt meer aan de manier waarop het in elkaar gezet is - met alle goede bedoelingen - maar half werk is slecht werk.
Ook ben ik het er wel mee eens, dat afschermen tegen een niet in je omgeving levende wilde vogels een beetje is, zoals een gipslaag om een niet gebroken arm, omdat je wel eens zou kunnen vallen en je arm breken.
Toch ... je loopt een risico .... en de wet stelt dat iets moet, en geeft g een vrijstelling voor het nalaten wegens het ontbreken van ....

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Actie vanuit hobbyhouders pluimvee/watervogels

Berichtdoor danielb » 12 dec 2017 22:42

in Belgie is er momenteel trouwens geen ophok/afschermplicht.
ook worden/werden er dit jaar geen boetes uitgedeeld indien het niet werd nageleefd.


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten