Het slachten van kippen

Vaak gestelde vragen over ziekten en voortplanting, naslag- en bewaaronderwerpen.
Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 22 okt 2005 19:23

De meeste haantjes slachten we hier denk ik op een maand of 4-5. Het ligt er ook een beetje aan wat voor kip het is, aan mijn brahma zit al met al nog maar weinig vlees, en die is al een half jaar, terwijl bijv een rhode island red kriel hier dan al wel wat voorsteld.
Als we iets slachten waar weinig vlees aanzit, dan maak ik er inderdaad soep van, of ik doe er soms 2 in de soep....

Oud collega zei altijd, slachten voor ze een jaar zijn, anders zijn ze taai!

Raar praatje dit ergens........zit net nog te tikken in een ander onderwerp hoe gek ik op mijn brahma's ben....nu weer dat ie nog niet dik genoeg is om op te eten.....

laura
Berichten: 1730
Lid geworden op: 13 okt 2004 11:46
Land:
M/V: V
Locatie: zundert

Berichtdoor laura » 23 okt 2005 16:28

Herkenbaar monique, wij hebben gister voor het eerst ons overschot aan haantjes geslacht. Wel erg raar om ze nu zo zonder veren te zien in de koelkast :( . Mijn man was wel erg blij met de duidelijke uitleg! Bedankt Gonda! :-D

Gebruikersavatar
Loex
Berichten: 7524
Lid geworden op: 23 sep 2002 19:12
Land: NL
M/V: V
Locatie: Tussen Arnhem en Apeldoorn
Contacteer:

Berichtdoor Loex » 31 okt 2005 10:14

Alle (min of meer) offtopic berichten zijn naar de Compostbak verkast... als je niets nuttigs te melden hebt over slachten, blijf dan gewoon weg uit dit onderwerp. :?

Rik
Berichten: 119
Lid geworden op: 06 jun 2004 23:37
Land:
M/V: V
Locatie: Maaseik

Berichtdoor Rik » 05 nov 2005 19:23

Gonda,
Wat is eigenlijk het nut van die nekslag?
Als je ineens de kop eraf slaat, moet je toch maar 1 keer slaan?!
Of spartelen ze dan misschien niet als de kop eraf is?
Binnenkort moet ik eraan beginnen en ik wil echt wel de beste methode gebruiken.
't Is de eerste keer dat ik mijn eigen haantjes ga slachten en da's toch wel wat anders dan bij iemand anders gaan helpen slachten.
Maar ja, ...... Als je op 20 kuikens 13 haantjes hebt, is er niet veel keus, natuurlijk.

Groeten,

Rik

Gebruikersavatar
mice75
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 feb 2004 18:35
Land:
M/V: V
Locatie: Arnhem

Berichtdoor mice75 » 07 nov 2005 20:01

Gonda en Robert ? iok lees dat jij Robert het vlees 1 dag laat besterven...is dat een optimale periode ?? Rund en grofwild laten wij een week besterven.

Misschien idiote vraag, maar lijkt mij dat de 1e keer best lastig is (emotioneel gezien) gaat dat ooit over ?

Ik sta nu ook voor de keus om weg te brengen voor de slacht of zelf doen, niet echt leuk maar ik weet niet meer waar ik met de heren heen moet.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 08 nov 2005 06:01

Rik schreef:Gonda,
Wat is eigenlijk het nut van die nekslag?
Als je ineens de kop eraf slaat, moet je toch maar 1 keer slaan?!
Of spartelen ze dan misschien niet als de kop eraf is?
Binnenkort moet ik eraan beginnen en ik wil echt wel de beste methode gebruiken.
't Is de eerste keer dat ik mijn eigen haantjes ga slachten en da's toch wel wat anders dan bij iemand anders gaan helpen slachten.
Maar ja, ...... Als je op 20 kuikens 13 haantjes hebt, is er niet veel keus, natuurlijk.

Groeten,

Rik

Rik
zoals je zelf zegd, heeft de nekslag een verdovende functie.
Want af en toe lukt dat niet altijd om met één slag de kop eraf te kappen,
sommige hanen bijv hebben een dikkere en hardere nekvel dan bijv een heel jong dier;

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 08 nov 2005 06:03

mice75 schreef:Gonda en Robert ? iok lees dat jij Robert het vlees 1 dag laat besterven...is dat een optimale periode ?? Rund en grofwild laten wij een week besterven.

Misschien idiote vraag, maar lijkt mij dat de 1e keer best lastig is (emotioneel gezien) gaat dat ooit over ?

Ik sta nu ook voor de keus om weg te brengen voor de slacht of zelf doen, niet echt leuk maar ik weet niet meer waar ik met de heren heen moet.

ja ook ik Mice laat het vlees één dag besterven, dit is optimaal.
Ik heb hier toevallig een oude frigo staan, die ik alleen opstart voor dergelijke gelegenheid.
En het is helemaal geen idiote vraag hoor, je moet je verstand op nul zetten en dan doorzetten.

ringo
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 okt 2005 10:32
Land:
M/V: V
Locatie: roosendaal

haantjes slachten

Berichtdoor ringo » 08 nov 2005 18:56

heel knap van je laura dat je toch de knop om heb kunnen zetten en je overschot aan hanen weg is.
je jonge hennetjes groeien als kool

greetz ringo

Gebruikersavatar
martin marcel
Berichten: 2067
Lid geworden op: 31 mei 2004 11:22
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost- Vlaanderen
Contacteer:

Berichtdoor martin marcel » 08 nov 2005 23:19


Gebruikersavatar
Loex
Berichten: 7524
Lid geworden op: 23 sep 2002 19:12
Land: NL
M/V: V
Locatie: Tussen Arnhem en Apeldoorn
Contacteer:

Berichtdoor Loex » 09 nov 2005 07:39

Vóór het bericht van Marcel Martin hierboven stond weer het een en ander offtopic, dat is verplaatst naar de compostbak.

martin marcel schreef:Nou nou nou, het is hoogtijd om dit dossier definitief properkes te sluiten.( op slot te doen)


Het moet toch niet gekker worden, dat we een onderwerp moeten sluiten omdat een ander de vingers niet van het toetsenbord kan houden :roll: er moeten toch gewoon vragen over gesteld kunnen worden!

Alles offtopic opmerkingen gaan gewoon de compostbak in, ruimte zat daar fronsvoet


Terug naar “FAQ's (vaak gestelde vragen)”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten