kuiken opfokmeel, opfokkorrel of opfokkruimel???

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
chickchick
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 aug 2018 13:29
Land: Nederland
M/V: V

kuiken opfokmeel, opfokkorrel of opfokkruimel???

Berichtdoor chickchick » 16 aug 2018 16:15

Hallo Allemaal,
ik ben nieuw hier en had nooit gedacht hier te komen! :gulzig:

Ik had nooit wat met kippen maar ik heb een vriendin die kipjes heeft en ik sinds ik geknuffeld heb met een serama kip ben ik om.
Ik heb een kippenhok gekocht e over twee weken krijgen we twee serama kuikens! Nu is mijn vraag (omdat dit allemaal helemaal nieuw voor me is) Wat voor voer ik moet kopen.. ik zie opfok voeding.. en heb gelezen dat ze dit de eerste 6 weken nodig heben.. Maar er zijn 3 verschillende soorten: meel, korrel of kruimel.. Welke kan ik dan het beste kopen voor de Seramakuikens? en naar welke voeding moet ik na die 6 weken overstappen?

Als jullie nog meer tips hebben laat het vooral weten! Ik zoek heeeel veel info op internet maar kan natuurlijk nooit genoeg weten..

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: kuiken opfokmeel, opfokkorrel of opfokkruimel???

Berichtdoor jantien » 16 aug 2018 16:35

Welkom op het forum en weer eentje die is aangestoken met het kippenvirus :-D

Eigenlijk is dat allemaal hetzelfde, opfokmeel, kruimel of korrel.
Serama kuikens zijn natuurlijk erg klein, dus ik zou voor hun gaan in eerste instantie voor de opfokkruimel.
Als ze iets groter worden kun je ze de korrel geven. Ik ben zelf geen voorstander van meel, daar wordt altijd zo mee geknoeid...
Dit mogen ze tot aan de leg hebben, maar na een week of 6 wat afgewisseld met wat gemengd graan (kuikengraan is mooi fijn) en met beperkte mate groenvoer ed.
Hoofdmoot moet voorlopig het opfokvoer blijven.
Na een maand of 5/6 kunnen ze aan de legkorrel als je dat wilt.
Veel plezier met de aankomende kuikens :duimop:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: kuiken opfokmeel, opfokkorrel of opfokkruimel???

Berichtdoor Fryske » 16 aug 2018 16:52

Welkom en veel kippenplezier :duimop:

Heb verder niets toe te voegen aan Jantien haar uitleg, behalve dat ik wel voor kruimel ben en al zo vroeg mogelijk van alles aan aanbied in de vorm van onbewerkte groente en fruit. Maar idd. in 'kuiken' beetjes dus wel met mate :-D

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: kuiken opfokmeel, opfokkorrel of opfokkruimel???

Berichtdoor Skipper » 16 aug 2018 17:20

Eens met Jantien en Fryske. Hier zijn de seramakuikens goed groot (voor een serama dan) geworden met de kuikenkruimel als hoofdvoedsel. De kuikens waren ook helemaal wild op peterselie. Heel veel plezier gewenst met ze! Ze zijn zo leuk als ze bezig zijn met hun kleine kippendingetjes.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: kuiken opfokmeel, opfokkorrel of opfokkruimel???

Berichtdoor Trea » 16 aug 2018 17:31

Welkom.

Ik wil hier nog wel wat aan toevoegen.
Er is wel verschil in kuikenmeel. En dan heb ik het o.a. over eiwitgehalte en groeikracht.

Voor hobbykippen is een wat lager eiwitgehalte van rond de 15% beter dan de korrel voor de mestkuikenindustrie met eiwitgehalten rond de 20%. (volgens een mengvoederbedrijf)

Welkoop heeft een prima biologisch kuikenvoer zonder GMO mais en soja (dus zonder gif). In zakken van 5 kg. Bij een andere leverancier waar ik vaak biologisch voer haal (van Gorp) moet ik voor kuikens een zak van 25 kg bestellen en afnemen. Voor een paar Serama's ga je zoveel nooit opkrijgen.

Pas als hennen tegen de leg aan zijn, met 16-18 weken, zou ik geleidelijk overgaan naar legkippenmeel (of korrel) voor krielen. Dit legkippenmeel heeft geen scherpe gerst en grote erwten die zulke kleine beestjes maar lastig vinden om te eten.

Als je wat kuikenvoer overhoudt kun je dat komende winter nog opmaken. Als het vriest kunnen kippen ook wel wat extra's gebruiken.

Verder zie ik ook geen bezwaar tegen bijvoeren als met beleid gebeurd (gezond en niet te veel). In een natuurlijke omgeving met een kloek die met de kuikens op stap gaat wordt al snel naar extra hapjes gezocht. Bijvoorbeeld naar wormpjes en fijne grassprietjes. Geef bv gedroogde wormen om je kipjes uit de hand te laten eten en extra tam te maken.

Veel kipjesplezier.

chickchick
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 aug 2018 13:29
Land: Nederland
M/V: V

Re: kuiken opfokmeel, opfokkorrel of opfokkruimel???

Berichtdoor chickchick » 16 aug 2018 19:36

Dank jullie wel voor de info! hier heb ik echt wat aan!!

Ik zal nog wel vaker wat posten hier denk ik ;-)

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: kuiken opfokmeel, opfokkorrel of opfokkruimel???

Berichtdoor Fryske » 16 aug 2018 19:52

In ieder geval over twee weken :foto: :-) :ilove:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: kuiken opfokmeel, opfokkorrel of opfokkruimel???

Berichtdoor Isabel » 16 aug 2018 20:05

En als ze ouder zijn: Kasper Faunafood heeft een speciaal voer ontwikkeld voor Serama's.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: kuiken opfokmeel, opfokkorrel of opfokkruimel???

Berichtdoor jantien » 16 aug 2018 20:45

De korrel, kruimel, meel wat je bv. bij de welkoop of jumper haalt voldoet prima aan de eisen om een kuiken goed op te laten groeien, ook met niet biologische korrel groeien ze gezond op hoor ;)
Kuikenkorrel kun je gewoon op maken tezijnertijd en zou dat alleen weer geven indien de kipjes ziek of zwak zijn. Voor de rest dan gewoon het hoofdvoer wat ze krijgen als ze volwassen zijn.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten