Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
Esther1963
Berichten: 533
Lid geworden op: 13 aug 2010 23:55
Land: NL
M/V: V
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor Esther1963 » 24 aug 2010 14:47

Nou ik had genoeg te lezen... Gisteren heb ik drie Cochin kriel hennetjes gekocht en ik begon nu te twijfelen of ze wel legkorrel mochten hebben aangezien ik alleen wist dat ze van 2010 waren. Toch even de fokker gebeld en hij zei dat ze 3 maanden zijn en hij gaf ze nog kuikenvoer, maar volgens hem kan ik wel de legkorrel geven (omdat ik ook 3 Cochin kriel hennen heb rondlopen van 2009) mits ik er ook maar granen met gebroken mais bij geef. Nou gelukkig krijgen ze dat. Vanmorgen zaten ze allemaal in de ren en de drie jongste dames zaten heerlijk te pikken van de legkorrel dus dat lusten ze gelukkig wel. Nu lopen ze buiten te scharrelen en ik neem aan dat ze zich voor het eerst tegoed doen aan allerlei torretjes en insecten :gutgut:

gerda haubourdyn
Berichten: 1697
Lid geworden op: 07 mar 2011 22:02
Land:
M/V: V

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor gerda haubourdyn » 17 mar 2011 18:56

ik heb ook kuikens en dit voor de eerste keer.Ik las op internet dat ik kuikenmeel moest geven.Dus in het hok staat een pot voor hen met kuikenmeel.Maar voor de hennen staat er gewoon graan op een verhoogje.
De eerste dagen aten de kuikens braaf uit hun potje.Maar dan begonnen ze een ander potje in het oog te krijgen en binnen de kortste keren zaten ze alle vier in de graanbak.Ik heb ze maar laten doen en nu zijn het half grote kippetjes en heel gezond.Dus ik denk dat "kuikenmeel" een grote commerce is.Nu zit ik hier met men twee zakken.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor Ron » 17 mar 2011 22:39

gerda haubourdyn schreef:ik heb ook kuikens en dit voor de eerste keer.Ik las op internet dat ik kuikenmeel moest geven.Dus in het hok staat een pot voor hen met kuikenmeel.Maar voor de hennen staat er gewoon graan op een verhoogje.
De eerste dagen aten de kuikens braaf uit hun potje.Maar dan begonnen ze een ander potje in het oog te krijgen en binnen de kortste keren zaten ze alle vier in de graanbak.Ik heb ze maar laten doen en nu zijn het half grote kippetjes en heel gezond.Dus ik denk dat "kuikenmeel" een grote commerce is.Nu zit ik hier met men twee zakken.


Als je eerst eens zou kijken naar de analyse van kuikenmeel en dat van graan dan zal je zien dat het geen commercie is maar
het een voer is om kuikens optimaal te laten groeien zonder dat ze een tekort aan iets krijgen.
Hennen eten dit kuikenmeel gewoon mee, dus graan kon je al achterwege laten.

CET
Berichten: 273
Lid geworden op: 16 okt 2009 09:12
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor CET » 18 mar 2011 07:59

Wat mij opviel is toen ik haantjes moest slachten, dat een haan zijn krop nog vol zat met hele granen. Dit terwijl hij al minstens 12 uur niet had gegeten. Door kuikens met de oudere dieren "grof" graan te laten eten loop je het gevaar dat die granen in de krop blijven zitten en ze het nog niet verteerd krijgen (met meel heb je dit probleem natuurlijk niet). Waarschijnlijk maken ze kuikenvoer daarom veel kleiner en makkelijker verteerbaar en met wat extra's om ze beter te laten groeien.

hazeborg
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 jun 2011 15:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor hazeborg » 08 jul 2011 16:41

Tjee ik schrik er ook van ik als beginner heb er al helemaal niet naar gekeken wat er in zit.

maar nu mijn vraag ik heb 2 kuikens van 10weken en een van 11 weken waneer moet ik die dan overzetten op legkorel???
want stel dat er een gaat leggen dan kan je die eieren niet eten dus want dan hebben ze nog opfokmeel 2 of zet ik ze al eerder op ander voer.
wilma

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor Lieve » 08 jul 2011 20:59

Je kan kuikenkorrel zonder coccidiostaticum kopen
of fijne gebroken granenmengeling geven tot ze gaan leggen.
Ik veronderstel niet dat ze voor hun 20ste week eieren leggen, dus als ze 17 weken zijn en je stopt met dat medicijn-voer is het wel op tijd.

Gebruikersavatar
SnowFlowSnappy
Berichten: 3488
Lid geworden op: 19 jun 2010 15:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Lelystad

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor SnowFlowSnappy » 08 jul 2011 21:17

Lieve schreef:Je kan kuikenkorrel zonder coccidiostaticum kopen
of fijne gebroken granenmengeling geven tot ze gaan leggen.
Ik veronderstel niet dat ze voor hun 20ste week eieren leggen, dus als ze 17 weken zijn en je stopt met dat medicijn-voer is het wel op tijd.


Fudge is in haar 16e week al gaan leggen

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor Lieve » 09 jul 2011 10:55

SnowFlowSnappy schreef:Fudge is in haar 16e week al gaan leggen

Ow... :? Da's vroeg!
Dan kan je beter al stoppen met medicijn-voer op 13 weken.

hazeborg
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 jun 2011 15:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor hazeborg » 09 jul 2011 21:28

Okee ik heb het meteen op de kalender gezet over 4weken stop ik met dit voer.
dank julie wel
wilma :cancan:

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor buldog » 10 jul 2011 08:44

Lieve schreef:
SnowFlowSnappy schreef:Fudge is in haar 16e week al gaan leggen

Ow... :? Da's vroeg!
Dan kan je beter al stoppen met medicijn-voer op 13 weken.


Of gewoon even de eerste eitjes niet eten natuurlijk.
Hier gaan veel hennen al op en rond dag 100 aan de leg (Serama's).
Maar dan hebben ze echt nog een tijdje kuikenmeel nodig om goed op kracht te komen.
Dus de eerste eitjes zijn kliko eitjes.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten