Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor Marti » 01 mei 2010 13:21

Volgens mij gebruikt Havens ook de toevoegingen.

Ik heb nu Garvo opfokmeel 5014 van Garvo, is heel mooi voer en inderdaad herkenbaar graan. Brahma's zet ik liever niet op korrel, die hebben wat steviger voer nodig ;)

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor Lieve » 01 mei 2010 13:48

Ik hoef niet op zoek naar ander voer hoor. Ik kan de 259 nemen van Aveve. als ik die vooraf bestel.

Ik vond het alleen ergerlijk dat er officieel diclazuril in zit en het niet op de verpakking vermeld wordt (of ik moet slecht gekeken hebben (zoals gs.jerry doet vermoeden), maar i heb echt 2 keer opnieuw gelezen. :bril:
Zal deze week nog eens langsgaan en nogmaals (mét leesbril deze keer) kijken.

Gebruikersavatar
jolanda49
Berichten: 417
Lid geworden op: 09 nov 2009 23:19
Land: nederland
M/V: V
Locatie: De Kwakel

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor jolanda49 » 01 mei 2010 16:56

Als beginnende kippenliefhebster zie ik af en toe door de bomen het bos niet meer. :puppydogeyes:

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor Jan Sch » 01 mei 2010 21:08

Marti schreef:Volgens mij gebruikt Havens ook de toevoegingen.

Ik heb nu Garvo opfokmeel 5014 van Garvo, is heel mooi voer en inderdaad herkenbaar graan. Brahma's zet ik liever niet op korrel, die hebben wat steviger voer nodig ;)

Volgens mij heeft Havens deze toevoegingen niet. Heb jarenlang Havens gevoerd, met prima resultaten. In korrels zit alles in; ook in de juiste samenstelling. Kippen zijn lekneuzen, ze pikken het lekkerste eruit en de rest laten ze liggen. Met korrels kan dit niet.

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor Marti » 01 mei 2010 21:51

Kwestie van opvoeden, als je pas nieuw meel geeft als alles op eet dan leren ze alles te eten.

Ik heb helemaal geen problemen met kieskeurig eten, of problemen om nieuwe dingen te eten etc.. Maar zware rassen opfokken op korrel ... No way :) En persoonlijk geef ik het aan geen enkele kip; echt graan is toch niet te vergelijken met die korrels; schroot met goedkope olie en een multivitamine :shock:

Maar laat ieder de keuze gewoon, en niet steeds "dan eten ze niet alles" want dat is gewoon onzin. Verwende kippen worden gemaakt, niet geboren.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor Lieve » 05 mei 2010 08:14

Lieve schreef:Ik hoef niet op zoek naar ander voer hoor. Ik kan de 259 nemen van Aveve. als ik die vooraf bestel.

Ik vond het alleen ergerlijk dat er officieel diclazuril in zit en het niet op de verpakking vermeld wordt (of ik moet slecht gekeken hebben (zoals gs.jerry doet vermoeden), maar i heb echt 2 keer opnieuw gelezen. :bril:
Zal deze week nog eens langsgaan en nogmaals (mét leesbril deze keer) kijken.

Ik heb nu toch kuikenmeel 259 van Aveve kunnen kopen.

Ik vroeg om het voor mij te bestellen, maar het winkelmeisje zei dat dat enkel per 125 kg kon :gutgut:
De zaakvoerder was aanwezig en ze ging nog eens navragen.
Toen heel de uitleg gedaan
dat ik geen medicijnen wil in mijn voer (vond hij erg raar)
dat de andere kippen moeten kunnen meeëten en dat dat met die medicatie in het voer niet mag (hij hoorde het in Keulen donderen... :roll: )
Toen ook maar meteen gezegd dat op de etiketten van kuikenkorrel 59 nergens nog sprake is van diclazuril terwijl dat er op de website wel bijstaat. (deze keer echt goed gekeken, mét bril)

Toen raakte hij geïnteresseerd: "dat mag niet, als het er in zit moet het op het etiket staan". Toen ging hij op de grote zakken van 25 kg kijken: ja daar stond diclazuril er wel nog op.
Hij ging dat zeker verder ondrzoeken.

Hij begreep nu dat ik het meende dat ik persé de 259 wilde. Hij ging nog eens kijken in zijn magazijn en ja hoor, hij kwam terug met een doos van mijn 259 kuikenmeel. "Dat moet verkeerd geleverd zijn, want ik volg dat niet", zei hij.
Heb ik toch maar geluk dat hij een verkeerde levering kreeg! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor Lieve » 10 mei 2010 11:25

Ik heb telefoon en mail gekregen van de verantwoordelijke van de hobbyvoeders bij Aveve:

Diclazuril wordt (zeer recent) niet meer toegevoegd, maar wel een plantaardig middel tegen coccidiose.

"Naar aanleiding van ons telefonisch gesprek van zonet, hierbij de namen van het plantaardig middel tegen coccidiose in 59.
Eimericox is een plantaardig middel tegen coccidiose dat sinds kort wordt toegevoegd aan 59 ter vervanging van diclazuril. Eén van de actieve componenten van Eimericox staat vanaf 7/5/2010 (productiedatum) op het etiket: 1,8-Cineole.

In 259 zit nog steeds geen middel tegen coccidiose en dit is dus het meest natuurlijke product. Bij problemen met coccidiose kan u dan steeds een medicijn gaan halen bij de dierenarts.

Met vriendelijke groeten"

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor nyckle » 06 jun 2010 08:34


Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor Lieve » 06 jun 2010 18:47

Had ik ook al gezien.
Daaruit maak ik op dat de effectiviteit van eimericox tegen coccidiose niet kon bewezen worden. (als ik alles goed begrepen heb)

Gebruikersavatar
pepper35
Berichten: 121
Lid geworden op: 24 feb 2010 15:38
Land:
M/V: V

Re: Diclazuril in Kuikenmeel / Opfokkorrel

Berichtdoor pepper35 » 15 jun 2010 21:01

ik weet niet of julli duvo kennen mar hier is dat een belgisch merk van alle soorten granen en opfokmeel.
mijn kleinste dochter had per ongeluk opfokmel gevoerd aan de legkippen en heb dan een hele week geen eitjes gegeten.omdat ik niet zeker was of er een middel in zat
dus heb ik en mail verstuurd en dit als antwoord gekregen.

Beste,
Naar aanleiding van uw mail dd. 10 juni, geef ik u graag volgende info mee:
In het opfokkuikenmeel van Laroy-Duvo zit geen medicatie vermengt, dus ook niets tegen coccidiose.
Dit opfokmeel is een ideaal voer voor de liefhebber/hobbyist die opteert voor een gezonde kwaliteit.
Nog een tip: voor een goede leg van de legkippen kan ik u ook nog de graanmix Laroy-Duvo aanbevelen: dit is een graanmengeling met gebroken mais vermengd met 30% legkorrels en ook zonder medicatie.
Alvast bedankt voor de interesse die u onze produkten stelt en nog veel succes

dus dit is ook veilig voer.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten