Info over gebruik appelazijn

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: Info over gebruik appelazijn

Berichtdoor henkzeeland » 20 apr 2013 21:33

Ik neem aan dat je het zelf ook gebruikt Ron ?
Het schijnt ook voor mensen goed te zijn.
Ik gebruik het als basisazijn in de keuken om o.a. dressings mee te maken.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Info over gebruik appelazijn

Berichtdoor Ron » 20 apr 2013 21:47

Moet ik eerlijk zijn Henk, ik weet hoe gezond het is maar zelf
neem ik er niets van.
Vandaag weer 8 flessen gekocht, alle 8 gaan naar de kippen en kuikens.

Maar de volgende keer zal ik eens wat appelazijn door de dressing van de sla gooien.

TH JO
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 mar 2013 15:19
Land: belgie
M/V: M

Re: Info over gebruik appelazijn

Berichtdoor TH JO » 20 apr 2013 21:49

ik heb zelfs gehoord dat citroenzuur goed is voor de krop en darm flora

Gebruikersavatar
Veek
Berichten: 311
Lid geworden op: 03 nov 2012 18:03
Land: Belgie
M/V: M

Re: Info over gebruik appelazijn

Berichtdoor Veek » 27 apr 2013 10:03

Ik geef het nu af en toe in vet drinkwater omdat ik een hen heb die twee lange antibioticakuren heeft gehad.welke nu zeer goed eet en excreerd.

Jette
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 apr 2013 09:50
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Info over gebruik appelazijn

Berichtdoor Jette » 28 apr 2013 09:18

Wat is vet drinkwater?

Gebruikersavatar
Veek
Berichten: 311
Lid geworden op: 03 nov 2012 18:03
Land: Belgie
M/V: M

Re: Info over gebruik appelazijn

Berichtdoor Veek » 28 apr 2013 09:38

Smartphones e;) die 'H' erboven had beter geweest:)

Jette
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 apr 2013 09:50
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Info over gebruik appelazijn

Berichtdoor Jette » 30 apr 2013 21:59

:bril:

jaapwerk
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 nov 2010 19:19
Land: nl
M/V: M

Re: Info over gebruik appelazijn

Berichtdoor jaapwerk » 02 jun 2013 22:17

nou en? wat wil je er mee zeggen? Wat is er mis mee dat ik gewoon natuur azijn gebruik. ook dit jaar weer 30 jonge kuikens mee grootgebracht.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Info over gebruik appelazijn

Berichtdoor Lieve » 03 jun 2013 08:00

oud topic nieuw leven ingeblazen?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Info over gebruik appelazijn

Berichtdoor Fryske » 14 jul 2018 22:26

Ron schreef:Wat valt er te weten over azijnzuren

1. Azijn is gefermenteerde alcohol. Voor onze voorouders was het een traditioneel en eeuwenoud conserveringsmiddel. En nog steeds : denk maar aan de opgelegde haring. Onze voorouders legden allerlei groenten en vruchten op azijn om ze te bewaren. Azijn heeft meestal een zuurtegraad van 4 tot 8 procent. Er zijn heel veel soorten azijn. Zo heb je bijvoorbeeld alcohol-, appel-, frambozen-, cherry-, perencider-, kruiden-, en witte of rode wijnazijn.

2. Appelazijn is een natuurproduct dat zoals de naam het al zegt, gemaakt is van appelsap. Ingrediënten zijn onder meer : meerdere B-vitamines waaronder tevens B12, relatief mooie fracties calcium, fosfor en kalium, ook minimale fracties magnesium, zwavel, natrium, chloor, ijzer, koper, .....
Wat is er dan speciaal aan ciderazijn of appelazijn?
Ciderazijn is uit appels gemaakt, organisch dus. Het azijnzuur in appelazijn helpt in de stofwisseling bij de opname van calcium en allerlei sporenelementen. Bovendien stimuleert appelazijn de aanmaak van allerlei types coënzymen. Kalium- en calciumzouten van azijnzuur worden in voedingsmiddelen gebruikt als bewaarmiddelen. Ook in het lichaam verhoogt aanwezigheid van deze zouten mogelijk het antiseptisch - infectiewerend effect van appelazijn.

3. Anders gezegd : Naast het gunstige effect op “de goede bacteriën” van de spijsvertering, en eveneens “het verminderend en neerhalend effect op de slechte bacteriën”, zorgt de appelazijn ervoor dat het lichaam de calcium die het opslaat in gezelschap van fosfor en magnesium, op de juiste manier gebruikt. Azijn helpt tevens tegen krampen en werkt ontsmettend, schimmelwerend en samentrekkend.

4. Werking bij vogels.
Verwachte voordelen van appelazijn zijn, althans naar ons eigen inzicht :
-Appelazijn werkt regulerend op samentrekking van de darmen, vernieuwend en verstevigend op de “binnenbekleding” van de darmen, en tenslotte op de bacteriële bezetting van de darmen, en wel op een aantal verschillende manieren.
-Een vogel haalt een geschatte kleine 2/3 van zijn lichaamsweerstand uit zijn darmwerking, dus op indirecte manier kan een progressieve verstrekking “op en af-verstrekking” van appelazijn ook een immuniteitsverhogend effect hebben.
-Appelazijn , indien op oordeelkundige wijze verstrekt, kan eveneens een aanzwengelend effect op de lever bewerkstelligen. Niet onbelangrijk, aangezien de lever in het lichaam de grootste en belangrijkste klier is.
-Appelazijn kan via verschillende chemische stappen, op directe zowel als indirecte manier de ontgiftiging van het lichaam stimuleren.

5. De lijst van meest voorkomende “fouten” die vogelhouders met appelzijn maken is :

A. Appelazijn (8°) verstrekken in te hoge dosissen, bvb 15-20-25ml per liter drinkwater, aan vogeltjes van 12-15-18gr.
B. Appelazijn “op kruissnelheid” verstrekken, dus alle dagen, of gedurende langere periode onafgebroken.
C. Appelazijn verstrekken met gelijkmatige intervallen, bvb 1 dag wel, 1 dag niet, met andere woorden : evenzeer kruissnelheid maar dan op een andere manier.
D. Appelazijn éénzijdig verstrekken, zonder het te combineren / af te wisselen met andere organische zuurcomplexen.
E. Appelazijn beginnen verstrekken op momenten dat de vogel er meer nadeel dan nut aan heeft, bvb net voor het nestvlieden.

6. Naar ons inzicht is het best om elk soort zuurcomplex (dus ook appelazijn) aan vogels :

1.én periodiek te verstrekken, dus op aangewezen momenten, bvb aan het begin van de kweek
2. én progressief te verstrekken, dus “op en af”, bvb twee-drie dagen na elkaar : de eerste dag 1 koffielepel (5ml) per liter water, de tweede dag 2 koffielepels per liter water, en tenslotte de derde dag 3 koffielepels per 2 liter drinkwater.
dan 4 tot 7 dagen wachten, en opnieuw.

7. Soortgeijkte dosering, afhankelijk van de fermentatie : Vanzelfsprekend is tevens elke maatstaf van dosering gekoppeld aan de fermentatiegraad van de appelazijn in kwestie. Want uiteraard is 8°-azijn straffer spul dan 4°-azijn. In het duivencircuit zijn er zelfs bepaalde merken appelazijn van 10° en 11°. Het nut daarvan ontgaat me. Hetzelfde voor chemisch gecoatede industriële complexen van bijwijlen vrij agressieve tot zeer agressieve zuren die vandaag “trendy” zijn.

8. Tip : afwisselen met andere organische zuren verhoogt de dynamiek van de stofwisseling en versterkt het lichaam. Niet afwisselen (maar dus wel ééntonig steeds appelazijn geven), zal de effecten van appelazijn na verloop van tijd laten afzwakken.

9. Wel even opletten : Op het ene hok ziet men vlotter effect van appelazijn op de vogels, op een ander hok ziet men minder effect, en op en nog een volgende hok
bijna helemaal geen effect. Waarom? Hoe komt dat ?

10. Hoe “bekwamer” en intacter gedomesticeerde vogels zijn op genetisch vlak, des te vlugger zijn de effecten van appelazijn op het metabolisme voelbaar en merkbaar.
Hoe meer vogels op het hok genetisch afgetakeld of ten dele gedegenereerd zijn (wat meer en vaker het geval is dan de meeste kwekers beseffen) door toedoen van negatieve invloeden van domesticatie (bvb inteelt, systeemmedicatie, ...), des te minder zichtbaar zal het effect van appelazijn bij dit soort vogels zijn.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten