legmeel

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: legmeel

Berichtdoor Jan Bollen » 29 mei 2009 19:26

Als je denkt dat ze dierlijke eiwitten nodig hebben dan geef je ze gewoon wat meelwormen. Hier krijgen ze dus enkel graan, de rest moeten ze maar bij elkaar scharrelen.

kippenengeltje
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2009 12:20
Land:
M/V: V

Re: legmeel

Berichtdoor kippenengeltje » 29 mei 2009 19:50

dus als ik het goed begrijp spekken we dus gewoon de dieren speciaalzaak :mrgreen:
gemengd graan .........wat etensresten als extra ..........goed de tuin omspitten voor pieren en ander ongediert zodat ze flink kunnen scharrelen :mrgreen:
ben al op zoek naar een diervoederhandel hier in de buurt van apeldoorn .......las ergens dat het 75% goedkoper is als bv tuincentrum ...........nou dan haal ik wel een 25 kilo zak hoor ruimte genoeg in de schuur
welkoop kwam er vandaag even niet van ........gezellig buuf kwam naar de kiepkes kijken :mrgreen:
dus morgen eens eff aanwaaien en anders een diervoederhandel opzoeken via internet :mrgreen:

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: legmeel

Berichtdoor gonda » 29 mei 2009 20:16

kippenengeltje schreef:dus als ik het goed begrijp spekken we dus gewoon de dieren speciaalzaak :mrgreen:
gemengd graan .........wat etensresten als extra ..........goed de tuin omspitten voor pieren en ander ongediert zodat ze flink kunnen scharrelen :mrgreen:
ben al op zoek naar een diervoederhandel hier in de buurt van apeldoorn .......las ergens dat het 75% goedkoper is als bv tuincentrum ...........nou dan haal ik wel een 25 kilo zak hoor ruimte genoeg in de schuur
welkoop kwam er vandaag even niet van ........gezellig buuf kwam naar de kiepkes kijken :mrgreen:
dus morgen eens eff aanwaaien en anders een diervoederhandel opzoeken via internet :mrgreen:

een tip om gemakkelijk pieren te vangen:
leg een tamelijk grote steen op blote grond, laat het een paar dagen tot een week liggen, en neem dan de steen weg.
Indien je een vruchtbare grond, rijk aan pieren hebt, dan heb je onmiddellijk onder die steen een verzameling van pieren.

san
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 jun 2007 10:42
Land:
M/V: V
Locatie: zuid-holland

Re: legmeel

Berichtdoor san » 29 mei 2009 20:25

Hier eten de kippen ook de pieren die ze zelf vinden.
Nou hoorde ik laatst van iemand dat kippen van pieren wormen krijgen.
Weet iemand hier meer van?

kippenengeltje
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2009 12:20
Land:
M/V: V

Re: legmeel

Berichtdoor kippenengeltje » 29 mei 2009 20:49

gonda

ik doe het op de ouderwetse vissers manier ...........riek in de grond en tegen aan slaan .........zo zocht ik met mijn opa vroeger pieren voor als hij ging vissen :mrgreen: :mrgreen:
maar die steen ga ik proberen .....ik pak nog wel eens de stenen die langs de ophoging langs de vijver liggen ......dat weten ze al precies ......vooral truus komt dan als een gek aangerent :mrgreen:

kippenengeltje
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2009 12:20
Land:
M/V: V

Re: legmeel

Berichtdoor kippenengeltje » 30 mei 2009 13:23

heb een diervoeder handel gevonden is wel een half uurtje rijden maar ze hebben zakken van 25 kilo havens of zo iets heet het scharrel voer
en als ik lees wat er in zit is dat alles wat ze nodig hebben ....dus scheelt me 3 verschillende zakken in de ton ....plus ik ben er zeker van dat ze alles krijgen wat ze nodig hebben

we gaan er nu kijken

gijsbert1978
Berichten: 673
Lid geworden op: 28 mar 2009 22:58
Land: NL
M/V: M
Locatie: Ermelo

Re: legmeel

Berichtdoor gijsbert1978 » 30 mei 2009 15:48

ik gebruik zelf voer van Garvo
volgens de productinfo wordt er alleen vitamine en koper als sporenelement aan toegevoegd.


de dieren krijgen kuikenmeel 701 (is niet puur meel maar eerder grof gemalen voer) en als ze wat ouder zijn
half kuikenmeel en half siervogelmix 5036. hierin zitten heel veel zaden

bij goedkopere merken wordt er met de computer berekend: zoveel eiwit, zoveel vezel, kostprijs van dit product is zoveel, van product b zoveel. en dan wordt de goedkoopste samenstelling gemaakt die voldoet aan de vastgestelde voedingswaarden. er wordt minder gekeken naar bijv. opneembaarheid van het eiwit van een bepaald graan.


Afbeelding
kuikenvoer

Afbeelding
siervogelmix

kippenengeltje
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2009 12:20
Land:
M/V: V

Re: legmeel

Berichtdoor kippenengeltje » 30 mei 2009 16:28

dit is wat er in zit
Stofvrije, rijkelijke gevitaminiseerde en gemineraliseerde legkorrels met een hoog granenaandeel. Ideel voor legpluimvee, scharrelpluimvee en leggende vogels. Te voeren vanaf toenemende legcapaciteit aan het begin van de legperiode tot aan het einde van de leg, samenstelling gelijk aan scharrel meel. * Volledige pluimveemeel voor alle leggende kippen en vogels. * Bevat extra calcium uit 3 natuurlijke calciumbronnen voor een optimale eischaal. * In korrelvorm; dus geen mogelijkheid tot selectieve opname of tot morsen.

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: legmeel

Berichtdoor Marti » 30 mei 2009 16:46

kippenengeltje schreef:legkorrels met een hoog granenaandeel.


Koop gewoon een zak gemengd graan voor de grote kippen (en kuikenvoer voor de kleintjes).
In korrels zit veel meuk die ze helemaal niet nodig hebben. Zonde.

Een goede graanmix, lekker rondscharrelen en minimaal bijvoeren is een volledig kippenvoer!

kippenengeltje
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2009 12:20
Land:
M/V: V

Re: legmeel

Berichtdoor kippenengeltje » 30 mei 2009 17:05

yeb een granen mix heb ik ook nog gekocht gewoon voor de lekkerigheid zeg maar
en scharrelen doen ze sinds van de week heel de dag los
de kleintjes aten al geen kuikenvoer meer maar ook dus deze korrel ............en die eten ze goed zo te zien
moeten ze wel kuikenvoer dan ..ze zijn 16 weken ???
bij die mensen aten ze dat al 2 weken niet meer


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast