meelwormen hoe vaak aanbieden????

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
Chickenheaven
Berichten: 146
Lid geworden op: 22 mei 2009 16:11
Land: NL
M/V: M
Contacteer:

Re: meelwormen hoe vaak aanbieden????

Berichtdoor Chickenheaven » 24 aug 2009 22:58

:gutgut: ik herken het. Soms vraag je je af hoe ze het voor elkaar krijgen!
We houden ze maar een beetje in de gaten dan. Hoeft niet lang meer als het goed is, volgens mij kan morgen het meeste geplukt worden :kwijl:

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: meelwormen hoe vaak aanbieden????

Berichtdoor Marti » 24 aug 2009 23:09

Ja, ik snap echt niet hoe ze die druiven ontdekt hebben ... Misschien de kuikens, die zijn nogal vliegerig, hebben misschien het aanrecht ontdekt? Nel is niet zo vliegerig, en of die op het aanrecht springt? Die is veel te druk met kattenvoer stelen!

Voorlopig zijn de kuikens hoofdverdachte! :frons:

ThelmaenLouise
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 okt 2022 08:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: meelwormen hoe vaak aanbieden????

Berichtdoor ThelmaenLouise » 28 feb 2023 21:21

O jee , Ze krijgen hier iedere dag wel 2 tot 3 handjes meelwormen.
De dames lopen vrij rond in de tuin te paraderen. En ze vinden het heerlijk.
Maar ik moet, als ik alles lees, geloof ik wat minderen.
Thelma en Louise, Louise is helaas vorige week overleden, Beatrix, Juliana en Suzy Q zullen er toch aan moeten geloven.
Ik geef ook nogal eens zonnebloempitten, dat is toch wel goed? Naast gemengd graanvoer.
In groen afval is het verwende stel niet geinteresseerd. :gna:

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: meelwormen hoe vaak aanbieden????

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 mar 2023 07:27

Alles met mate.
En groenvoer is toch echt wel gezond maar de meeste kippen leren het idd niet van kuiken af eten en dan wordt het lastiger aan te leren.. Het vergt dan wat geduld, fijnsnijden, evt mengen met iets dat ze wel als eten herkennen en niets anders aanbieden tot het op is (of het te lang duurt en dan later opnieuw proberen).
Als eentje het doorheeft volgt de rest vaak snel.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: meelwormen hoe vaak aanbieden????

Berichtdoor tuff cookie » 01 mar 2023 09:42

Meelwormen zijn erg vet. Kippen kunnen op den duur door regelmatig eten van te veel vetrijke voeding lever vervetting krijgen. Als dat blijft doorgaan kan de lever steeds minder goed werken tot het een keer afgelopen is. Zonnepitten zijn ook erg vet voor kippen. Gedroogde zoetwater kreeftjes kunnen wel, die zijn niet vet.
B.v. te veel koolhydraten kan ook voor leververvetting zorgen. Soms geven mensen wel iedere dag een schaal gekookte witte rijst. Dat kan natuurlijk niet goed gaan.
In de winter als het koud is mogen ze wel iets meer vetrijke voeding krijgen, dat kunnen ze gebruiken om warm te blijven.

ThelmaenLouise
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 okt 2022 08:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: meelwormen hoe vaak aanbieden????

Berichtdoor ThelmaenLouise » 01 mar 2023 18:18

Ik geef iedere dag of wat macaroni of wat rijst bij het graanvoer, naast meelwormen.
Als ik het hier zo lees, is dat niet goed?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: meelwormen hoe vaak aanbieden????

Berichtdoor tuff cookie » 01 mar 2023 19:04

Kan bij elkaar te veel zijn. Als test om te weten of de kippen te vet zijn kun je aan het borstbeen voelen of het ingebed ligt of scherp aan voelt. Het moet er tussen in zitten, dus niet scherp en niet ingebed. Mochten de kippen te vet zijn dan langzaam afbouwen met vervettende voeding, niet te snel.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: meelwormen hoe vaak aanbieden????

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 mar 2023 21:28

Het is de balans vinden.
Voeding is een verhouding van vet, koolhydraten en eiwitten. En van al die dingen is te veel niet goed. Maar als je al die dingen een degelijke hoeveelheid voert, zal het niet snel té veel zijn. Want het gaat over de verhouding. Je moet eigenlijk naar het percentage kijken. Maar zo nauw steekt dat niet. Gebruik je gezond verstand. Van alles wat.
Waarom je macaroni (tarwe) zou bijvoeren snap ik niet. Geef dan gewoon kippenvoer, daar zit tarwe ook uitvoerig in en in graan dan nog in minder bewerkte vorm...


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten