Wat geven aan vetkippen?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
José
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Wat geven aan vetkippen?

Berichtdoor José » 04 jan 2013 19:12

Vanaf de dag dat ze echt gaan eten als kuiken gewoon 3-5 x per week de oudere overtollige eieren hard koken en prakken. Is naast een goed opfokmeel/korrel een waardevolle aanvulling. En inderdaad zorgen dat ze zo kort mogelijk hoeven te lopen. Lopen kweekt spiermassa en is natuurlijk prima voor de doorbloeding en opbouw van spierweefsel, maar als ze de 16 weken te boven raken worden de meeste rassen al taai en zijn dan alleen geschikt voor soep en stoofschotels. (Of je moet over een geweldig gebit beschikken :gutgut: )
Als ze voor de slacht bedoeld zijn kan je ze daarnaast de laatste weken extra mais geven als je ze letterlijk wat vetter wilt hebben.

Lieve
Land: Belgie

Berichtdoor Lieve » 05 jan 2013 16:00

José schreef: En inderdaad zorgen dat ze zo kort mogelijk hoeven te lopen. Lopen kweekt spiermassa en is natuurlijk prima voor de doorbloeding en opbouw van spierweefsel, maar als ze de 16 weken te boven raken worden de meeste rassen al taai en zijn dan alleen geschikt voor soep en stoofschotels. (Of je moet over een geweldig gebit beschikken :gutgut: )

Dat is net het tegendeel van wat ik schreef over de Bresse kippen :? Waarom lopen die dan wel op weilanden buiten?

even wat opgezocht over bressekippen:
website natuurlijkerleven.nl schreef:Wat is het geheim, vragen veel mensen zich af. Is het de grondsoort of het water, of is de Bresse zo’n speciaal ras? Kan het ook aan het voer liggen? We zullen proberen een klein tipje van de sluier op te lichten. Er is ter plaatse een heel strenge reglementering voor het houden van de Bresse. De Bresse is dan ook een beschermde merknaam en mag eigenlijk alleen Bresse heten als hij uit Bresse komt. En dan moet hij of zij op een speciale broederij geboren zijn, opgegroeid loslopend op een boerderij die aan allerlei strenge eisen voldoet. De prijs die je voor zo’n bout betaalt is dan ook niet te vergelijken, net als de smaak overigens, met een supermarkt kip. Er wordt daar dan ook echt wel werk van de opfok gemaakt. De eerste 5 weken zijn ze binnen daarna gaan ze naar buiten het gras in waar ze naast allerlei kruiden ook wormen, slakken en insecten kunnen eten. Als bijvoer krijgen ze hoofdzakelijk granen, vooral veel maïs maar ook gekookte tarwe en gerst en maïsmeel met verse melk van de koe.

:gossip: Behalve dit ken ik niets van vetmesten, laat dat duidelijk zijn.

José
Contacteer:

Berichtdoor José » 05 jan 2013 21:24

Lieve, ik zei niet dat ze niet moeten lopen. Ze moeten juist wél lekker buiten scharrelen. Je moet het alleen op het juiste moment afkappen en niet te lang wachten. Dan worden ze taaier. Dat bedoel ik met 'niet te lang laten lopen'.

henkzeeland
M/V: M

Berichtdoor henkzeeland » 06 jan 2013 17:43

Voor een gerecht als 'coq au vin' moet je juist een oude(re) haan hebben.
Met een juiste bereidingswijze zijn vrijwel alle (oude) kippen smakelijk klaar te maken.
Inderdaad heeft het vlees van een oudere haan ook na een paar uur in de oven soms nog aardig wat 'beet', maar ja, dat is dan ook écht vlees. Taai zou ik het niet noemen, eerder stevig.

Voor echt oude kippen gebruikt mijn buurvrouw een hogedrukpan. Dat schijnt goed te werken, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik laat de hennen nooit ouder worden dan 2 jaar. Dan gaan ze de pan in, of naar een kennis die een hele verzameling oudere hennen heeft waar ze de rest van hun leven mogen blijven lopen.
Hennen zijn over het algemeen malser dan hanen; het slachten is ook veel makkelijker.

José
Contacteer:

Berichtdoor José » 06 jan 2013 20:00

Eens met Henk: hennen zijn malser en gemakkelijker te plukken/bereiden. Logisch, de mannen zijn toch meestal de toerenbouwers en vrouwen laten zich plukken... :gluiplach:
Maar het is echt zo. Alleen vind ik een 3 jaar oude hen nou ook niet echt een succes meer, zelfs niet in een coq au vin als het 5 uur heeft mogen sudderen. Die zijn naar mijn mening alleen nog geschikt voor de soep.
2 jaar oude hennen kunnen soms nog net in de sudderpan, soms ook niet.

Maar zo gaan we een andere kant op dan topicstarter bedoelt: hoe mest ik ze zo goed mogelijk op zo jong mogelijke leeftijd vet.

wil
Land:

Berichtdoor wil » 07 jan 2013 09:07

Volgens mij ligt het aan het ras vb de mechelse koekoek is een geweldige kip maar heeft dan ook zwaarder bot en duurt wel wat langer eer die volgroeit is,daarentegen heeft de bress eerder haar grote en gewicht het is een keus.
Ik ben ook geneigd de laatste vier weken te voeden met brood gedrengd met melk dat het vlees mals maakt.

viefpief

Berichtdoor viefpief » 07 jan 2013 09:36

Ja dat brood/melk gedoe is ook wat een bresse zo speciaal maakt, toch?

Ron
Land: Duitsland
Contacteer:

Berichtdoor Ron » 07 jan 2013 22:11

Frank- schreef:
dewoldhoeve schreef:
Frank- schreef:In de bioindustrie krijgen de zogeheten plofkippen heel proteïnerijk voedsel. Dit is voedsel met veel dierlijke- en/of plantaardige eiwitten. Hierdoor worden de kuikens in korte tijd flinke kippen.

Mag ik vragen waarom je dit wilt weten?

Mag ik vragen welke dierlijke eiwitten er dan volgens jou inzitten. Het eiwit niveua in proffesioneel voer is niet schrikbarend hoger dan bij ander voer. Puur selectie op dieren die hard groeien. Als je dat zelf een aantal jaren doet, zul je ook verschil merken.

Vraag mij niet hoe en wat precies, want ben geen kenner. Ik weet dat er in veel dierenvoeders in de bioindustrie slachtafval wordt verwerkt. Dat is al een bron van dierlijke eiwitten. Wat er verder voor dierlijke eiwitten inzitten durf ik niet te zeggen.

Maar dat neemt niet weg dat heel eiwitrijkvoedsel er voor zorgt dat de kippen in een kortere tijd meer gewicht krijgen. Eiwitten leveren calorieën.

In de hele Bio industrie is slachtafval en of dierlijk afval verboden om in veevoeder te mengen.
Het enige wat gebruikt mag worden is Vismeel. Maar dat zit maar in een paar voeders.
De meesten hebben Soja schroot om het voer van voldoende eiwit te voorzien.

ps als je zelf al schrijft dat je geen kenner bent dan zou ik heel voorzichtig zijn met je uitspraken.
Want je schrijft het als zijnde de waarheid.

Frank-

Berichtdoor Frank- » 07 jan 2013 23:11

Ron schreef:
In de hele Bio industrie is slachtafval en of dierlijk afval verboden om in veevoeder te mengen.
Het enige wat gebruikt mag worden is Vismeel. Maar dat zit maar in een paar voeders.
De meesten hebben Soja schroot om het voer van voldoende eiwit te voorzien.

ps als je zelf al schrijft dat je geen kenner bent dan zou ik heel voorzichtig zijn met je uitspraken.
Want je schrijft het als zijnde de waarheid.

Je maakt mij niet wijs dat er tegenwoordig geen slachtafval meer gegeven wordt.
Weet je toevallig ook sinds wanneer het verboden is?

dewoldhoeve
Land: nederland

Berichtdoor dewoldhoeve » 07 jan 2013 23:26

Thanks Ron voor de uitleg. Zo zit het precies. Het vismeel was trouwens al uit de meeste voeders voordat het diermeel eruit moest. Afmestvoer kan zowiezo geen vismeel in, want dat proef je.
Diermeel verboden sinds euhhh. 200? Weet ik even niet.

Frank- schreef:Vraag mij niet hoe en wat precies, want ben geen kenner. Ik weet dat er in veel dierenvoeders in de bioindustrie slachtafval wordt verwerkt. Dat is al een bron van dierlijke eiwitten.

:gutgut: Klopt Frank-, je weet er blijkbaar geen snars van. Dit zal moeten worden opgeslagen in het gigantische vak van onzin wat verkondigd wordt op internet.
Slachtafval is inderdaad een enorme bron van eiwit, die we gewoon weggooien tegenwoordig. Zonde.

Terug naar “Voeding, water etc”