Waarom verschillende voedingsadviezen?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor viefpief » 19 dec 2013 17:33

Laatste deel afgesplitst naar Off-topic discussie.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Ron » 29 jan 2014 23:08

Uiteindelijk is er maar 1 goed voedingsadvies ---> de wilde (dichtstbijzijnde) variant van een kip is een patrijs of fazant.

Zaden, fruit/bessen, groene gewassen en dierlijke eiwitten.

Gebruikersavatar
Annvdb
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 mei 2011 06:56
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Annvdb » 26 feb 2014 07:40

Goeje tekst :)

Ik heb een vraagje. Ik heb 3 kippen en ze hebben een groot stuk land om op te scharrelen. Maar, ze hebben al het gras opgegeten en er komt niks nieuws op die plaats. Het stuk land waar ze op lopen is ongeveer 20 meter op 6

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Fryske » 26 feb 2014 07:59

Wat geef je ze zelf...

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor gonda » 26 feb 2014 08:01

Annvdb schreef:Goeje tekst :)

Ik heb een vraagje. Ik heb 3 kippen en ze hebben een groot stuk land om op te scharrelen. Maar, ze hebben al het gras opgegeten en er komt niks nieuws op die plaats. Het stuk land waar ze op lopen is ongeveer 20 meter op 6

het is normaal dat er NU geen gras opstaat, normaal gezien moet dat terugkomen

Gebruikersavatar
Kikie
Berichten: 743
Lid geworden op: 18 apr 2010 08:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Limburg

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Kikie » 19 mar 2014 06:49

Ik heb nog een vraagje over voeding.
Ik geef mijn kippen liefst enkel gemengde granen, omdat ze een ren hebben waar gras in staat, daar is speciaal voor hun weidegazon gezaaid. En na stukje van Gonda gelezen te hebben over de inhoud van de korrels, was er ook geen haar op mijn hoofd dat er nog aan dacht om met korrel te beginnen.
Maar ik heb al verschillende merken van gemengde granen geprobeerd, persoonlijk viel dat van AVEVE me tegen omdat er veel stof uit kwam als ik ze in de bewaaremmer deed. Garvo alfamix heeft dat dan weer niet, maar daar zit wel korrel in en die korrel eten ze niet. Plus dat voer is toch wat duurder, daarom wil ik andere granen uitproberen en zien welke het beste uitzien van kwaliteit.
Nu heb ik nog twee merken gevonden: bio ron en kasper faunafood goldline vitamix krielkip.
Dit is de samenstelling van kasper faunafood goldline vitamix krielkip:
Maïsgrutten, milocorn (sorghum), gerstgrutten, tarwe gesneden, maïs, gebroken erwten, gestreepte zonnenbloempitten, tarwe, kardipitten, getoaste sojabonen, witte dari, boekweit, vlokkreeftjes, grit, millezaad, millet rood, raapzaad, krijt, lijnzaad, erwten, melasse, sojaschroot, raapzaadschroot, dierlijk vet.

Analytische bestandsdelen:
Ruw eiwit 13,3%, ruw vet 6%, ruwe celstof 4,8%, ruwe as 8%, calcium 2,05%, fosfor 0,36%, natrium 0,04%, magnesium 0,15%, methioionine 2,6gr/kg, lysine 8,9 gr/kg

Wat me vooral opvalt is dat daar dierlijk vet in zit. En ik meen hier ooit ergens gelezen te hebben dat dit niet meer mocht in 'vee'voer? En wat zou dat dan precies zijn dat dierlijk vet?
Heeft iemand ervaring met het voeren van dit specifiek voer?

Van bio-ron
is dit de samenstelling:
Tarwe, gerst, mais, lupinezaden, boekweit, spelt, haver, erwten, lijnzaad en zonnebloempitten

Daar vind ik het dan weer goed dat tarwe als eerste ingrediënt vermeldt staat, maar er zit wel gerst in en dat zou minder goed gegeten worden door kippen. O.a. omdat het wat puntiger van structuur is.

Kan iemand mij tips geven, wat de keuze misschien vergemakkelijkt?
Ik heb ook al gedacht, ik probeer gewoon allebei en ik zie wel wat het best wordt opgegeten. Maar alvorens dit te doen, zou ik graag de mening van ervaren kippenhouders horen ivm dat dierlijk vet? Ik weet dat kippen dit nodig hebben, ze eten ook wormpjes,enz. Maar wat is de oorsprong van dit dierlijk vet? En ik kwam met de zoekfunctie ook al uit bij iemand die 'ranzig' opfokmeel van kasper had tgv van dat dierlijk vet. En dat brengt me dan weer aan het twijfelen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Fryske » 19 mar 2014 07:52

Kan alleen maar aangeven dat ik na een behoorlijke zoektocht uiteindelijk uit ben gekomen bij KONAcorn. Dit is een biologische graanmix waar mij kipjes het prima op doen en graag eten. Ook de legkorrel eten ze heel goed!

Als je de site opzoekt van KONAcorn staat er een dealerpage bij waar je kunt zien waar het allemaal te koop is.

Succes met je zoektocht :-)

Gebruikersavatar
Kikie
Berichten: 743
Lid geworden op: 18 apr 2010 08:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Limburg

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Kikie » 21 mar 2014 19:44

Dank je voor de tip Fryske, maar dat is hier in de buurt niet te vinden.
Ik heb Bio-ron besteld, de legkorrel (is bio, dus daar zit dat blauwzuur niet in denk ik?), granen en ze verkopen ook diatomeenaarde en dat wou ik ook graag proberen. Tot dan blijf ik garvo alfamix geven en ze krijgen dagelijks levende meelwormen.

Joannes
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 jan 2014 22:05
Land: nederland
M/V: M

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Joannes » 22 mar 2014 12:16

Ron schreef:Legkorrel en foktoomkorrel zijn samengeperste korrels waarbij het grootste nadeel is: De enorme hitte die ontstaat bij het persen van die korrel.
Hierdoor zullen de meeste "natuurlijke goede dingen" kapot gaan.

Alle voeders voor kippen is, sinds het verbod van dierlijke eiwitten en de toevoeging van Soja schroot totaal achteruit gegaan.
Daarnaast is het kippenvoer in welke vorm dan ook te schraal voor krielen.
Dierlijke eiwitten zijn onmisbaar voor kippen.
En wat Gonda al schrijft, het zelf vinden of wij moeten de dieren hier in voorzien.

Zoals ik al vaker geschreven heb, van MC Donalds eten ga je niet dood, maar op lange termijn ga je er aan onder door.
Dit geldt ook voor kippenvoeders.


Dag Ron, het is weliswaar een oud topic.
Toch zit ik met een vraag, ik heb Hollandse krielen en voer ze alleen maar gemend graan.
Je zegt dat dit voedsel te schraal is.
Mogelijk is dat ook de oorzaak dat ze vrij weinig eieren leggen.
Hetzelfde euvel zie ik bij mijn zoon, die Brahma's groothoenders heeft.
Het zijn onze eerste kippen. We zijn dus beiden echte beginners.
Wat raad je mij aan om bij te voeren?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11748
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor jantien » 22 mar 2014 13:47

Johannes, voer er eens wat legkorrel bij.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten