Waarom verschillende voedingsadviezen?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor gonda » 16 aug 2013 05:16

Zie je door het bos de bomen niet meer, waarom worden er zoveel verschillende voedinsadviezen gegeven????

Er is daar een heel eenvoudig antwoord voor: men vergeet heel vaak dat de voedingsadviezen bepaalt worden door een aantal factoren: oa door de grootte van de ren, het land van herkomst van de fokker.

Historiek:
Het land van herkomst van de eigenaar/fokker: van oudsher zijn de Belgen voorstaander van het gebruik van een graanmengeling, de belgen houden van een eerlijke graankorrel, zonder geknoei van chemicaliën, met als stelling: wat je ziet zitten in een zak dat is het, niet meer of niet minder

In belgie zijn de rennen voor de kippen ook groter dan in Nederland, in Nederland zal men eerder te maken krijgen met minimale grootte van een ren, ten opzichte van in België zal men gemakkelijker spreken over optimale grootte van een ren (zie daarvoor de facq huisvesting) De reden hiervoor is zeer eenvoudig, de grond behorend bij een woning is in het algemeen groter bij de Belgen dan in Nederland, alhoewel er duidelijk een tendens is in België om in verkavelingen de grond bij een woning te verkleinen

In Nederland echter is de invloed van de graanindustrie zeer groot, en willen de fabrikanten absoluut de korrel promoten.
Waarom?
Elke zak eten moet voldoen aan bepaalde normen van grondstoffen zoals eiwitten ed. De oorsprong van deze grondstoffen moet niet vermeld worden. Dat geeft het voordeel aan de industrie dat ze kunnen spelen met de samenstelling van hun grondstoffen: bv naargelang de prijzen kunnen ze ofwel bv méér mais of méér tarwe verwerken, dus als verbruiker weet je dan niet welke granen er gebruikt worden.
Toevoegingen in de korrel: op het etiket wordt er telkens vermeld: zoveel eenheden van die of die vitamines en mineralen . Alleen is het jammer dat die toevoegingen telkens komen uit de chemische industrie.
In tegenstelling tot een zak met een graanmengeling: hier moet duidelijk de samenstelling van de granen op vermeld worden

Indien de samenstelling nergens op een zak vermeld wordt: vergeet niet dat dit gewoon niet kan, dit is verplicht, ook op de vijf kg verpakkingen.

Wanneer is een eerlijke graanmengeling voldoende, en wanneer korrel gebruiken?
Indien men kan spreken over optimale grootte van een ren, dan is een eerlijke graanmengeling zonder korrel zeker aan te raden, en dit ook voor Nederland. (we willen toch niet dat onze kippen chemische producten in hun lijf krijgen) Dan is geen enkele vorm van korrel noodzakelijk, want een kip heeft dan voldoende terrein om te zoeken naar dierlijke eiwitten (insecten in de grond) naar nuttige vitaminen en mineralen die in gras aanwezig zijn.
Indien we dan kijken naar de prijs, dan is zeker een eerlijke graanmengeling goedkoper dan de korrelvorm, en dan is men zeker dat een kip ook een eerlijke voeding krijgt: want je ziet wat er in die zak zit, bij een korrel zie je niet wat er in die korrel ziet

Heel vaak wordt gezegd: een kip zal alleen datgene eten wat ze graag lusten: dat zullen ze zeker dat wat ze het liefste eten, als eerste opeten, maar als men het principe aanhoudt van: zoveel gram mogen ze eten, dan zullen ze zeker alles opeten.

Wanneer een korrel?
Aangezien de industrie beweert dat een korrel een volledige samenstelling heeft van wat een kip nodig heeft, is dit wel interessant voor kippen die in een minimale ren zitten, dus kippen die geen gras kunnen eten, die niet voldoende kunnen scharrelen. En wat dan ook zeer gemakkelijk is voor de fokker: (en dat is een punt waar de industrie zeker op inspeelt) je hoeft je als eigenaar van kippen geen zorgen te maken over de voeding. Je geeft een korrel en daarmee ‘amen en uit’


Verschil in korrel: legkorrel ten opzichte van de foktoomkorrel?
Legkorrel: de naam ‘legkorrel’ is dus zeer slecht gekozen: eigenlijk zou men moeten zeggen: onderhoudskorrel. Want het is genoeg bewezen dat een legkorrel een kip niet aan de leg brengt, een legkorrel is samengesteld uit grondstoffen zoals granen gemengd met een aantal chemische producten, maar interessant op het moment dat de grond keihard bevroren is, dat de kippen niet kunnen scharrelen en ploeteren, en niet op zoek kunnen gaan naar dierlijke eiwitten.

Foktoomkorrel: is een korrel die samengesteld is ook uit granen, maar die maximaal verhoogd is met vitaminen en mineralen, om de moederdieren in optimale conditie te krijgen


Een kip is geen verwerker van een comosthoop:
In belgie heeft men in het verleden getracht om op een goedkope manier dieren uit de bio industrie te verlappen aan goedgelovige mensen, met als motto: verwerker van al de etensresten. Jammer genoeg stierven er nogal heel veel dieren naderhand, omdat men vergat te zeggen, dat die kippen wel andere voeding nodig hebben.
Men mag één ding niet vergeten, de opname van voeding gebeurt met een kip totaal anders dan met een mens. Producten die verhit zijn, dus verwerkt zijn in het menselijk eten, hebben bijna geen enkele voedingswaarde voor een kip. Men moet dit bekijken als maagvulling, hongerstilling, maar zeker niet als voeding dat de kippen zal sterk maken, waardoor ze geen ziektes zullen krijgen.
Vandaar ook dat brood, en andere afval producten uit het huishouden minimaal moeten gegeven worden, het is leuk om de kippen te zien spurten achter spaghetti, maar het enige dat je dan kan hopen is dat er nog een stukje vlees aan die spaghetti hangt.


Wat is een graadmeter voor een optimale ren:
De enige graadmeter voor een optimale ren is de hoeveelheid gras die kan overleven, mits er rekening wordt gehouden met:
- een zaaiperiode en opgroeiperiode van het gras: minimum drie maand.

Eigen ervaringen:
Als ingenieur scheikunde in de landbouw en voedingsnijverheid, is voeding altijd een stokpaardje voor mij geweest.
Als van oudsher opgegroeid in belgie op de boerenbuiten: ‘een eerlijke graanmengeling is zeker voldoende vooral als ze voldoende grond hebben’, zou ik me daarop gebaseerd kunnen hebben.
Maar door mijn opleiding ging ik verder kijken, en ik kwam tot de volgende ervaringen:
- gras is de beste bijkomende voeding die er mag zijn: ze geeft alle noodzakelijke vitaminen en andere nodige voedingsstoffen die er nodig zijn. Gras is de beste graadmeter voor een grootte van een ren
- Wanneer heb je een goede eerlijke graanmengeling: als men merken vergelijkt, dan zal er weinig verschil zitten in samenstelling, de ene zal er meer zonnepitten indoen dan een ander merk, of zal er meer kleinere zaden indoen ed. Dergelijke samenstellling zal dan ook hoger in prijs liggen dan een samenstelling met drie graanproducten.
Waarvoor men zeker moet oppassen: gooi af en toe een zak graanmengeling in een ton, komt er dan veel stof uit, of veel zeer fijn vermalen mais, dan moet men echt twijfelen aan de voederfabrikant, een zak graanmengeling moet vrij zijn van stof, mag zeker geen fijn vermalen maïs of maïsstof bevatten, want dan wordt men bedrogen
- een legkorrel geeft geen extra voedingswaarde aan mijn kippen (elke groothoender heeft minimaal 12 m² ter beschikking, ik moet dan nog gras afmaaien (voor het gras af te maaien wacht ik telkens tot het gras voldoende zaad geeft, zodat dit zaad zich dan nog kan uitzaaien op een natuurlijke manier). Legkorrel zal ik alleen dan bijgeven bij een strenge maar ook zeer lange winter, en dit naar het einde van de winter toe, dit jaar was dat in februari)
- Voor de rest krijgen ze nooit geen legkorrel, ik wil geen chemicaliën geven aan mijn dieren, enerzijds omdat hier ook geen enkel chemicaliën wordt gebruikt in mijn tuin, en anderzijds ik durf wel eens een lekker eigen eerlijke kip smaken, en die kip mag dan ook geen enkel scheikundig product gegeten hebben
- Restanten keuken: wordt nooit aan de groothoenders gegeven, de enige die het krijgen zijn de ko shamo’s, omdat die kort bij huis verblijven, en dan komt de afval van de keuken ook niet in mijn composthoop, want zo gunstig zijn de afvalresten van de keuken niet voor een zeer goede comosthoop
- De foktoomkorrel: die zou dan de moederdieren in optimale toestand moeten brengen, zodat de kuikens ook vanuit het ei reeds een zeer gunstige start kunnen maken. Indien ik me daarover zou moeten uitspreken, dan heb ik de volgende resultaten:
Ik heb twee jaar de foktoomkorrel gebruikt van november tot einde kweek, daarna heb ik twee jaar een gewoon graanmengeling gebruikt in die periode: wel ik heb geen enkel verschil gezien, noch met de groothoenders noch bij de krielen. Maar ik vind dat ik zelf nog onvoldoende bewijzen heb om een juiste exacte uitspraak te kunnen doen

En als je dan toch een eerlijke graanmengeling koopt: kijk dan naar het land van herkomst van die granen: onze ecologische voetafdruk is zeer belangrijk geworden.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Fryske » 16 aug 2013 09:10

Dank je wel, Gonda voor dit duidelijke stuk! Daar kan iedereen zijn voordeel mee doen!

frankip
Berichten: 2904
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor frankip » 16 aug 2013 09:21

Zo`n duidelijke uitleg geeft antwoord op tientallen topics. Bij bijna elke vraag over voeding kan naar dit verhaal worden verwezen. Dank je Gonda. Mischien iets voor een faq ?

Gebruikersavatar
muskuslove
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 apr 2013 10:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor muskuslove » 16 aug 2013 09:52

Thanks Gonda, je hebt een hoop vragen van mij zo beantwoord. Ik heb gelijk meer vertrouwen in hoe ik nu bezig ben!

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 859
Lid geworden op: 20 feb 2012 19:57
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Hoevelaken

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Mark » 16 aug 2013 10:02

Iets voor het FAQ?

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor nyckle » 16 aug 2013 10:08

Zeker iets voor een FAQ. Op andere forums is het verstrekken van brood en spaghetti aan kippen heel normaal. Zelfs van leden van het kippenforum, die toch beter moeten weten.

Guinevere
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 jul 2013 12:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Den Haag

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Guinevere » 16 aug 2013 10:41

Interessant!

Henriette
Berichten: 768
Lid geworden op: 07 aug 2012 19:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Henriette » 16 aug 2013 12:57

Wauw Gonda, wat een duidelijke uitleg! Tof dat je er de tijd voor hebt genomen!
Misschien is het handig om voor de Hollanders er bij te zetten waar je goed graan kunt kopen als volledig voer voor je kippen, ik geef de dames legkorrel (nu kuikenkorrel) bij gebrek aan beter... Dus wie het weet mag het zeggen!

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor Lieve » 16 aug 2013 13:06

Hier wordt het forum beter van. Goed gedaan Gonda.

wordt ik toch ook weer met mijn neus op de feiten gedrukt dat mijn ren (60 m²) te klein is, want het gras overleeft niet :oops: . Ik moet terug naar 5 kippen ipv de 7 die ik nu heb.

Gebruikersavatar
nuggets
Berichten: 288
Lid geworden op: 06 jun 2012 14:18
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Veenhuizen (dr)
Contacteer:

Re: Waarom verschillende voedingsadviezen?

Berichtdoor nuggets » 16 aug 2013 14:13

Goed en duidelijk verhaal!
Dankjewel dat je hier je energie in hebt willen steken.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten