Hoe laat je kippen wennen aan gevarieerd menu

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Karien
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 okt 2014 08:24
Land: Singapore
M/V: V

Hoe laat je kippen wennen aan gevarieerd menu

Berichtdoor Karien » 31 okt 2014 02:17

Ik heb sinds een paar dagen kippen die afkomstig zijn uit een commerciële boerderij in Singapore (niemand houdt hier kippen dus je kunt ze niet zomaar kopen). Ik koop van de boer het voer dat ze daar krijgen, maar ik wil ze op een gevarieerder dieet van daarnaast restjes, snijafval, groente en fruit zetten.
Alleen, de dames halen er hun neusjes voor op... het zijn volwassen kippen die nog nooit zoiets hebben gehad, alleen droogvoer.

Hoe pak ik het het beste aan? Ik geef ze nu 's ochtends de groente en pas later op de dag het andere voer maar dat werkt nog niet echt, ze gaan in de ren al het oude voer proberen op te zoeken.

Ik vroeg me af welke groentes/ fruit het best zijn om mee te beginnen, en of ik het het beste fijn kan snijden of niet, mengen met het droogvoer of niet, en of jullie nog andere tips hebben.

Helaas mogen de kippen niet vrij door de tuin scharrelen, want dat is bij wet verboden hier, dus ze hebben een ruime ren (3x5m) en een binnenhok. Dat vinden ze ook allemaal raar, slaapstokken gebruiken ze niet en legboxen ook niet. Wat ik begrijp is dat ze op die farm wel in een ren zaten, maar met heel veel op elkaar, en dat ze verder niets hadden dus slapen, leggen etc allemaal in dezelfde ruimte. Dat doen ze nu ook, ze leggen overal, maar dat vind ik niet zo'n punt, en slaapstokken moeten ze ook lekker zelf weten... maar wat gevarieerder eten is wel iets wat ik wil aanleren. Maar ja, wie is er koppiger?

Alle advies welkom!
Laatst gewijzigd door Karien op 31 okt 2014 03:03, 1 keer totaal gewijzigd.

danielb
Berichten: 7164
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoe laat je kippen wennen aan gevarieerd menu

Berichtdoor danielb » 31 okt 2014 02:47

het voer dat jij bij de boer haalt is normaal gezien al een volledig voer dat je kippen in normale conditie houd.
eigenlijk is het dan niet nodig om iets bij te geven.
maar als je dit wel wilt doen,dan denk ik :

1 : begin met kleine stukjes te mengen in het voer dat je normaal gezien geeft. ( zorg wel dat het dan dezelfde dag op is gegeten)
2 : daarnaast kan je ook kleine stukjes aanbieden zonder te mengen.
3 : en als derde kan je gewoon het restafval in zijn geheel proberen te geven.

het zal wel wat tijd kosten,want kippen die altijd hetzelfde gekregen hebben gaan niet zomaar van onbekend voedsel beginnen eten.
mijn pluimvee is redelijk veel gewend,maar ik merk dat ze eerder naar fruit zullen gaan dan groente.

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Hoe laat je kippen wennen aan gevarieerd menu

Berichtdoor Swoentje » 31 okt 2014 08:53

Je zou wat druiven of bessen kunnen proberen, of een appeltje. Het appeltje dan een grote stukken met de zachte kant naar boven en dan even afwachten.
Als je wilt dat ze op de stok gaan slapen (wat ivm de hygiene altijd wel aan te raden is), zul je ze zelf gedurende een tijdje elke avond (in het donker, dan raken ze het minst in paniek en blijven ze ook zitten) op stok moeten zetten. Sommige kippen hebben maar 1 of 2 dagen nodig, sommige iets langer, maar meestal als eentje het door heeft, volgt de rest vanzelf. Altijd mooi om te zien!
Succes en veel plezier met je kipjes!
Hebben ze in Singapore dezelfde kippen als bij ons trouwens?

Els71
Berichten: 700
Lid geworden op: 23 jul 2014 12:27
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoe laat je kippen wennen aan gevarieerd menu

Berichtdoor Els71 » 31 okt 2014 10:02

Mijn kippen waren ook niet gewend om iets anders dan hun industriële voeding te eten en groenten willen ze nog steeds enkel uit de hand, niet van de grond. Vermoedelijk omdat ik weerstand bied en ze er zo makkelijk stukken kunnen aftrekken. Misschien eerst zo eens proberen? Tot nu toe aten ze andijvie, spinazie, sla en het malse groen van bloemkoolbladeren.
Maar ik geef ze dat enkel als extraatje, hun dagelijks rantsoen zijn korrels, wat ze bijeen scharrelen en een paar handjes gemengd graan.

Karien
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 okt 2014 08:24
Land: Singapore
M/V: V

Re: Hoe laat je kippen wennen aan gevarieerd menu

Berichtdoor Karien » 31 okt 2014 12:07

Bedankt voor de reacties! Ik blijf het voorlopig gewon aanbieden, ze zijn er ook pas een paar dagen... ik zal het eens uit de hand proberen, ze pikken nu al wel voer uit de hand, ze worden langzaam tammer.

En dat op stok zetten is een goed idee, ga ik meteen proberen!

Swoentje, Ik weet eigenlijk niet precies wat voor kippen het zijn, 'brown layers' is alles wat me verteld is...op mijn blog kun je foto's zien: http://www.bedu-mama.com/2014/10/they-have-arrived.html

Els71
Berichten: 700
Lid geworden op: 23 jul 2014 12:27
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoe laat je kippen wennen aan gevarieerd menu

Berichtdoor Els71 » 31 okt 2014 12:15

Heb het verhaal op je blog gelezen, ik had begrepen dat ze binnen moesten zitten maar ze hebben blijkbaar toch een buitenren met wat groen. En een 'open' hok zo te zien. Waar mijn haan vandaan komt hebben alle dieren ook ruime, open hokken. Vind dat super en denk erover na om hier volgend jaar ook zoiets te fabriceren.
Hier is het natuurlijk een ander klimaat maar zolang ze tochtvrij zitten moet dat lukken denk ik.

Karien
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 okt 2014 08:24
Land: Singapore
M/V: V

Re: Hoe laat je kippen wennen aan gevarieerd menu

Berichtdoor Karien » 31 okt 2014 12:31

Ze hebben inderdaad ook een ruime buitenren en een binnen/ nachthok. Dat binnenhok kun je wel dichtdoen, er zit een grote deur in voor schoonmaken en een kleine met een schuifje. Ze mogen inderdaad wel buiten, zolang ze maar afgeschermd zijn van wilde vogels (er zitten hier wilde kippen, de voorouder van onze huiskip!) dus niet helemaal los in de tuin, maar altijd in een ren oid

Ik heb net geprobeerd ze op stok te zetten, maar geen succes. Ze lijken niet echt goed in balans te zijn, ze vallen eraf. Maar dat kan ook omdat ze gestrest werden van het feit dat ik ze erop tilde... de stokken zijn 4cm breed, en 2 dik, dat zou op zich toch moeten kunnen? En ze zijn niet zo hoog...
Of zal ik wachten tot ze al een beetje slapen, het is nu half 8 en net donker dus ze waren nog wakker.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23041
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Hoe laat je kippen wennen aan gevarieerd menu

Berichtdoor Kip La La » 31 okt 2014 12:57

Wat leuk Karien, prettig leesbaar stukje ook op je blog. :duimop:

Karien
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 okt 2014 08:24
Land: Singapore
M/V: V

Re: Hoe laat je kippen wennen aan gevarieerd menu

Berichtdoor Karien » 31 okt 2014 13:21

Ik ging net even terug om het nog eens te proberen, zitten er 2 op stok!
Eentje sliep in een leghok, de rest zat op de grond te slapen. Ik hoop dat dit betekent dat de rest het ook gaat snappen.

Maar, de mutsefluts heeft een ei gelegd op stok. Kapot natuurlijk....

danielb
Berichten: 7164
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoe laat je kippen wennen aan gevarieerd menu

Berichtdoor danielb » 31 okt 2014 16:09

zo heb ik dit jaar butternuts geplant.
nu zit er wel eens een enkele tussen met een scheurtje of een gaatje.
de eerste die ik bij het pluimvee gooide.( in grote stukken gesneden)
daar moesten ze niets van hebben.
dus ik dacht effe wachten tot morgen en als hij er nog ligt gaat hij de composthoop op.
en ja hoor,de pompoen was de volgende dag helemaal weg.
ik was natuurlijk nog altijd niet zeker of de kippen,kalkoenen,ganzen en eenden het hadden opgegeten of een bende vogels die ik hier in alle soorten wel eens zie.
en omdat ik ze niet elke dag een pompoen wil voorschotelen die ikzelf niet allemaal consumeer om eender welke reden dan ook, heb ik er dus een paar dagen later nog eens 1 bijgegooid.
het was toch weeral effe aarzelen,maar beetje bij beetje verdween meneer pompoen voor de tweede keer :gulzig:


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten