Hoe goed voeren?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
bosnimf1976
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 mei 2012 15:47
Land: NL
M/V: V

Hoe goed voeren?

Berichtdoor bosnimf1976 » 31 okt 2016 09:18

Wonder boven wonder zijn onze beide kippen weer in goede doen. Alleen onze ene kip blijft een vreetzak. Graag wilde ik wat advies over hoe haar goed te voeren. Want ze vreet zich helemaal vol en heeft gewoon een krop die niet helemaal goed is. Er staat een trapbak met vowr jn het hok en ze krijgen 1 keer per dag handje graan en soms nog wat groen of zo. Hoe kan ik dit beter sturen ( trapbak gaan we in de nacht afsluiten zodat ze niet meer kan eten)?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoe goed voeren?

Berichtdoor Trea » 31 okt 2016 23:27

Een kip gaat s nachts niet van de stok af om te eten. :gutgut:
Je kan stoppen met granen strooien. Maar ik zou ze niet serieus op rantsoen gaan zetten.

Misschien ligt t aan het ras? Plofkippen en andere vleeskippen zijn juist gefokt op vleesaanzet.

bosnimf1976
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 mei 2012 15:47
Land: NL
M/V: V

Re: Hoe goed voeren?

Berichtdoor bosnimf1976 » 01 nov 2016 21:11

Doe maar zijdehoenders. :gutgut:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoe goed voeren?

Berichtdoor Trea » 02 nov 2016 12:06

Van zijdehoenders weet ik niet zoveel. Alleen dat ze af en toe naar de kapper moeten. Vaak en hardnekkig broeds kunnen zijn en er niet uitzien als ze in de regen hebben gelopen. :gutgut:

Wat misschien wel helpt is om ze veel in het groen te laten scharrelen (veel bewegen) en ze daarnaast maar twee keer per dag te voeren (wat rest na ca. 1 uur weghalen).
Tenminste als je een gezonde tuin hebt (zonder rattenvergif, roundup en intratuin planten).

daphne7b
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 mar 2016 12:54
Land: nederland
M/V: V

Re: Hoe goed voeren?

Berichtdoor daphne7b » 28 dec 2016 12:59

Onze 8 zijdehoenders varieren ook van bijna te mager tot mag wel wat minder mollig...
Misschien als je graan (uit de hand) voert, de magere graan geven en de ander gewoon legkorrel? Legkorrel uit de hand smaakt heeeeel anders dan uit de voerbak is mijn ervaring :gutgut:

piekje
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 dec 2016 16:35
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoe goed voeren?

Berichtdoor piekje » 29 dec 2016 15:52

Er zijn rassen waarbij je erom moet denken dat je niet teveel voert, maar hier valt de zijdehoender geloof ik niet onder. Een zijdehoender kan prima inschatten hoeveel hij moet eten om in goede conditie te blijven. De één heeft wat meer nodig dan de ander maar een zijdehoender wordt niet snel te dik. Als je ze nou wat minder groen voer geeft en gewoon een compleet kippenvoer? groenvoer lijkt veel maar zit vaak vol met vocht en vult dus maar even.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoe goed voeren?

Berichtdoor danielb » 30 dec 2016 23:42

een te zware zijdehoen?
heb ik nog geen last van gehad.
ik heb trouwens graag dat mijn zijdehoenders goed in het vel zitten.
de kans dat een zijdehoen problemen krijgt door overgewicht is zeer klein hoor.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten