Water voor kippen in kippenren zonder in de ren te gaan

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
jee_r
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jun 2013 21:23
Land: Belgie
M/V: M

Water voor kippen in kippenren zonder in de ren te gaan

Berichtdoor jee_r » 28 jan 2017 12:22

Bestaat er een systeem om water te geven aan de kippen zonder dat je in hun ren moet komen?
Bedankt !

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Water voor kippen in kippenren zonder in de ren te gaan

Berichtdoor Fryske » 28 jan 2017 12:31

Ja, dat is er....je kan drinknippels kopen bij bijv. de Welkoop, en die op een grote emmer met deksel monteren. Zelf gebruik ik dit (niet) meer. Maar ik had zo'n grote vierkanten emmer van gedroogde meekwormen. Drie nippels naast elkaar erop gezet. Even opletten met het gaas dat je het zo doet (afstand) dat je ze ook door het gaas kan drukken.

Omdat ik toch elke dag schoon water geef met appelzaijn en regelmatig bij de kippen te vinden ben was het voor mij niet zo handig. Wel bij kuikens.....blijft het water mooi schoon :-D

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Water voor kippen in kippenren zonder in de ren te gaan

Berichtdoor Trea » 28 jan 2017 18:06

Mijn kippen drinken ook uit een konijnendrinkfles. Die is opgehangen aan de buitenkant van de overdekte ren.

En ik heb een zelfgemaakte drinkfles met een speciale kippendrinknippel. De fles was eerst gevuld met vloeibaar wasmiddel. Ik heb die wel 10 keer uitgespoeld tot de zeeplucht er uit was. Die fles is nu niet in gebruik maar hangt zomers met ijzerdraad aan de buitenren. Door de grote dop kan ik die fles makkelijk bijvullen met een gieter. Het water blijft in allebei de flessen mooi schoon.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23017
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Water voor kippen in kippenren zonder in de ren te gaan

Berichtdoor Kip La La » 28 jan 2017 18:20

Trea schreef:En ik heb een zelfgemaakte drinkfles met een speciale kippendrinknippel. De fles was eerst gevuld met vloeibaar wasmiddel. Ik heb die wel 10 keer uitgespoeld tot de zeeplucht er uit was. Door de grote dop kan ik die fles makkelijk bijvullen ..


Van wat voor materiaal is deze fles?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Water voor kippen in kippenren zonder in de ren te gaan

Berichtdoor Fryske » 28 jan 2017 18:35

:gutgut: :gutgut: :gutgut:

Ik maak zelf wasmiddel :duimop:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Water voor kippen in kippenren zonder in de ren te gaan

Berichtdoor Trea » 28 jan 2017 19:52

Tja dat was een grote plastic fles. Lastig hoor om geen producten te kopen die in plastic zijn verpakt.

Maar net als Fryske maak ik ook vaak zelf mijn wasmiddel met groene marseillezeep en soda voor de witte was. En ook handwasmiddel van een stuk handzeep. Goedkoop en de hoeveelheid wekt valt reuze mee.

Riko
Berichten: 141
Lid geworden op: 02 sep 2009 21:57
Land: Nederland
M/V: M

Re: Water voor kippen in kippenren zonder in de ren te gaan

Berichtdoor Riko » 02 feb 2017 21:42

Ik zet een emmer in de ren bij het gaas.
Van buitenaf giet ik door het gaas heen met een gieter.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Water voor kippen in kippenren zonder in de ren te gaan

Berichtdoor Trea » 02 feb 2017 21:59

Ik heb geleerd dat je niet steeds in een open bak moet bijvullen i.v.m. bacterien die zich (zeker in de zomer) snel kunnen vermeerderen.

Een afgesloten drinksysteem of de open bak enkele keren per week (dagelijks in de zomer) verversen heeft de voorkeur. Zo voorkom je dat de kippen ziek worden van vervuild water.

danielb
Berichten: 7153
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Water voor kippen in kippenren zonder in de ren te gaan

Berichtdoor danielb » 02 feb 2017 22:46

ik gebruik voor het grote deel pluimvee ook gewoon open potten die tegen de draad staan.
word dan dagelijks bijgevuld en laat het een deel overlopen.
als er in de zomer veel gedronken word (vooral door de eenden en ganzen) dan kan ik de potten een paar keer per dag bijvullen zonder de ren in te moeten.
ook gesloten drinkbakken moet je in de zomer liefst dagelijks bijvullen of verversen,want daar kunnen ook bacterien in groeien als deze bijvoorbeeld enkele dagen stilstaand water hebben.

Gebruikersavatar
Floss
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 aug 2013 12:27
Land: nederland
M/V: V

Re: Water voor kippen in kippenren zonder in de ren te gaan

Berichtdoor Floss » 03 feb 2017 15:53

Trea schreef:Ik heb geleerd dat je niet steeds in een open bak moet bijvullen i.v.m. bacterien die zich (zeker in de zomer) snel kunnen vermeerderen.

Een afgesloten drinksysteem of de open bak enkele keren per week (dagelijks in de zomer) verversen heeft de voorkeur. Zo voorkom je dat de kippen ziek worden van vervuild water.


Goh, mijn kippen drinken steevast uit de waterval die bij de vijver hoort en geen filtersysteem heeft en bergen vissen en kikkers huisvest. Niet echt een steriele omgeving dus... en de 'wilde' kippen die hier 'achter' op de parkeerplaatsen lopen hebben ook allemaal geen-bacterie-vrije-waterplassen om te drinken... Toch struikel ik niet over zieke of dooie kippen...
Mag ik zeggen dat ik dit een nogal bekrompen gedachte van je vindt? :gutgut: Een beetje logisch nadenken over de praktijkzaken 'leert' (toepasselijk) dat die leuke theoriezaken in de praktijk bijna nooit voorkomen....


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten