meelwormen,vlokreeftjes,enz......

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
danielb
Berichten: 7164
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: meelwormen,vlokreeftjes,enz......

Berichtdoor danielb » 29 jun 2017 23:29

voor mij is het ook dit jaar de eerste keer dat ik het heb aangeschaft. (meelwormen en vlokreeftjes)
is eerder om op zoek te gaan naar dierlijke eiwitten die een kip zou kunnen eten ivm test verenpikken.
maar de dieren moeten ook nog zelf eetbaar blijven (op leeftijd van bijvoorbeeld 12 weken) en bijgeven van hondenvoeding ivm verenpikken vind ik dan toch weer raar als ik tussendoor eens een haantje zou willen slachten.
maar bij het geven van meelwormen is dat ook niet ideaal als er op sommige verpakkingen staat dat het niet voor pluimvee is......
wat ik al wel door heb is dat ze verdomd gek zijn op die meelwormen :gutgut:
maar op zich is het toch ook weer kostelijke voeding als je er grote aantallen mee voederd.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: meelwormen,vlokreeftjes,enz......

Berichtdoor moriarty » 29 jun 2017 23:30

Hier nog wel het voer aan het uitvogelen, maar nu volledig voer met legkorrel en veel vrij uitloop met genoeg onkruid, wormen, veenmollen en wat klein ongedierte :-)

danielb
Berichten: 7164
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: meelwormen,vlokreeftjes,enz......

Berichtdoor danielb » 29 jun 2017 23:34

bij mij is een gewoon volledig voer ook altijd goed geweest hoor en nog altijd ;)
al jaren kippen,kalkoenen,eenden en ganzen mee grootgebracht en goed gezond gehouden.
enkel met mijn zuivere brahmas (als kuiken) ontstaan er wel eens verenpik problemen.(ook enkel tijdens een bepaalde periode hoor)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5599
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: meelwormen,vlokreeftjes,enz......

Berichtdoor tuff cookie » 30 jun 2017 10:15

Als de kippen een flinke uitloop hebben luistert het voer minder nauw. Niet iedereen heeft dat, zoals ik bijvoorbeeld en dan moeten ze toch een volledig voer hebben.
Wat Deesje doet benaderd volgens mij wel volledig voer, want dat is toch wat ze in de natuur zouden kunnen eten. Waarschijnlijk beter dan gekocht volledig voer.

Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: meelwormen,vlokreeftjes,enz......

Berichtdoor Deesje » 02 jul 2017 16:15

ja wat is de maatstaf? dat is een discussie die je bij alle diersoorten wel kunt voeren, ook bij mensen? wat is de maatstaf? wat is normaal ? wat is gezond? daar bestaan zo enorm veel meningen over en daar kun je waarschijnlijk uren over praten en/of discussieren. Ik weet dat het overgrote deel van de mensen mijn voedingspatroon raar, gek, overdreven (op zijn minst) vindt en dat mag. Want ik heb zelf de keuze gemaakt om mijn voeding en leefstijl te veranderen, heb daar enorm veel gezondheidswinst uit behaald (en ik was niet ongezond, wat kleine ongemakjes met darmen, verder fit en vol energie). Na het veranderen van mijn voedingspatroon (waarbij ik serieus dacht dat niet langer dan een week vol te kunnen houden), wist ik niet wat me overkwam.. en nu ruim 5 jaar later ben ik nog steeds blij dat toen bij mij de knop om gegaan is...

Bij (mijn) dieren vind ik dat misschien nog belangrijker, zij hebben er niet voor gekozen bij mij te leven, ze leven in gevangenschap (waarvan ik me zeer goed bewust ben) en in die situatie wil ik ze naar mijn beste kunnen bieden wat ze nodig hebben. Voor de honden betekent dat een afwisseling en balans van rust en beweging, fysiek en mentaal actief zijn en daarin zo veel mogelijk uitdaging krijgen..
Bij de kippen heb ik daar ook over na gedacht, wat is de maatstaf? het ligt maar net aan je referentie, als je wil kun je 40 kippen op 1m2 houden, of (in de scharrelstal) 9 kippen per m2.. het kan, omdat de dieren geen keus hebben en omdat het voor de mens makkelijk is en financieel interessant.. dat het kan wil uiteraard niet zeggen dat het optimaal is.. dat een dier relatief goed kan overleven op verschillende soorten voeding, wil niet perse zeggen dat de gezondheidstoestand ideaal is... wij mensen worden steeds ouder, overleven steeds langer, zijn we dan ook gezonder???
En wat is gezondheid? De afwezigheid van ziekte? of is er meer te bereiken in welzijn (zowel mensen als dieren)?

Ik ga even uit van de goedheid van de mens :roll: , in ieder geval dat iedereen die hier op het forum is het beste met zijn dieren voor heeft. Iedereen heeft een referentiekader voor zijn eigen gezondheid en die van de dieren waar hij de zorg voor draagt en niemand is er op uit zijn dieren (of zichzelf) ziek te maken..

Mijn bewuste keuze bij het houden van dieren in gevangenschap is wel te kijken naar wat ik kan doen om het zo goed mogelijk te doen.. (Scharrel)ruimte, voeding en veiligheid (ze kunnen niet of nauwelijks weg uit de situatie waarin ik ze gezet heb) zijn daarbij voor mij belangrijke parameters. Voor scharrelaars die ik een bepaalde/beperkte omgeving bied (ze hebben hier zo'n 700m2 met 8 stuks), mijn tuin staat vol met struiken, planten, kruiden, gras.. er zijn verschillende ondergronden en zon- en schaduwplekjes. Qua voeding is er dus ook vanalles te vinden, maar wellicht niet alles wat ze bij elkaar zouden kunnen scharrelen als ze 'vrij' waren. en daarin probeer ik met extra groente, fruit, noten, zaden, pitten, granen en kruiden, insekten en garnaaltjes hun menu wat afwisseling te geven. Omdat steeds hetzelfde eten voor geen enkele diersoort goed of interessant is, omdat de (fysiologie van de) spijsvertering het 'vraagt' en omdat het gewoon leuk is om te zien welke voorkeuren er zijn, om er vervolgens ook mentale uitdagingen mee te gaan zoeken (clickertraining) en om een band te bouwen (dit is het enige salaris dat ik ze kan bieden). Voor mij zijn dat redenen om de voeding aan de kippen aan te bieden zoals ik dat doe. Of dat de maatstaf is? Misschien niet... En misschien koop ik er 'iets' mee af, zorg ik zo voor mijn eigen gemoedsrust. Net zoals iedereen hier datgene voor zijn kippen doet waarvan hij denkt dat het goed is.

En niemand hoeft het te doen zoals ik, iedereen mag op zijn eigen manier zijn dieren (en zichzelf) voeren en er op zijn manier mee om gaan. Ik wil ook niemand overtuigen hetzelfde te gaan doen, maar soms maak je mensen die dat willen attent op of bewust van mogelijkheden waar ze niet eerder bij stil gestaan hebben en als ik daarmee iemand een plezier kan doen (mens of kip.. of hond of paard) dan doe ik dat graag en met veel liefde. :ilove: als ik 5 jaar geleden niet van anderen had geleerd wat er allemaal mogelijk was had ik nu nog steeds mijn oude leefstijl gehad - zonder ziek te zijn- maar met nog steeds net niet dat wat ik nu wel heb

(sorry lang verhaal )

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: meelwormen,vlokreeftjes,enz......

Berichtdoor peertje » 02 jul 2017 16:43

@Deesje
Voor zo'n lang verhaal is geen sorry nodig... je keuzes zijn duidelijk en die liggen allemaal op het vlak van het welzijn van je dieren. Of het ook allemaal nodig is? Ach ja... daar kan je een discussie over voeren. Ik zie er ook die met een gerust hart 10 dieren op een paar m2 houden en geen discussie voeren.
Volgens mij ligt de essentie in de gedachte dat je een discussie voert als daarmee ook iets te bereiken valt. Bij jou zal die er dan waarschijnlijk op uit komen dat je onder jouw omstandigheden meer dieren zou kunnen houden of met 'minder' voer af kan.
Levert dat voor jouw dieren enige winst op? Niet, denk ik. Voor zover een discussie al winst op zou moeten leveren, dan is het dat je van elkaar ziet hoe het -ook- kan.
Jij doet het gewoon zo en je dieren varen er wel bij. Anderen doen het weer anders.
Vinden we samen het spectrum waarbinnen onze dieren zich lekker voelen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5599
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: meelwormen,vlokreeftjes,enz......

Berichtdoor tuff cookie » 02 jul 2017 18:30

Deesje
Heel mooi verwoord. Je leeft bewust. Inderdaad heel fijn dat je het meedeelt.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23040
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: meelwormen,vlokreeftjes,enz......

Berichtdoor Kip La La » 02 jul 2017 19:08

Deesje schreef: Omdat steeds hetzelfde eten voor geen enkele diersoort goed of interessant is


Als het het eten is dat voor die soort bedoeld is, dus het best op te functioneren, dan is dat prima lijkt mij.
Wat voor nut heeft het een planteneter vlees voor te zetten of een carnivoor druiven?
Je voorkeursvoedsel (voedsel dat voor jouw soort bestemd is) steeds weer te mogen eten is een voorrecht.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten