Nieuw.. hier en in de kippen..

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Mar33
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2017 19:41
Land: Nederland
M/V: V

Nieuw.. hier en in de kippen..

Berichtdoor Mar33 » 15 aug 2017 16:57

Goed als het goed is heb ik hier de juiste categorie.. denk ik.

Allereerst hebben wij voor het eerst een kipje (zelf uitgebroed bij een kinderboerderij in de machine en een tijdje een kuiken couveuse tot hij groot genoeg was om naar ons te komen.)
In april/mei ergens geboren

Een javakrieltje heel leuk!
Leeft hier samen met ons baardkonijn die hij zo nu en dan als warme slaapstok gebruikt...

Nu valt mij op dat hij soms een pingpong bal formaat bult heeft... Na wat googlen lijkt het me toch zijn krop te zijn die ik eerst maar masseerde
Gisteren ochtend was het gewoon weg en na even wat eten (lees een kwart eierdopje voer) was het er weer het komt en gaat een beetje... Dus op zich goed dat het weggaat maar is het normaal dat die dingen zo zichtbaar zijn!?
Het is mij bij geen enkele kop of kuiken op de boerderij eigenlijk opgevallen ...

Ik voer hem opfok 2 heb vandaag maar extra grote gekocht (hoewel hij een stukje zand/gras heeft met het konijn maar goed extra grit kan hij dan pakken)

Ofwel.. wat is jullie ervaring hiermee!?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Nieuw.. hier en in de kippen..

Berichtdoor tuff cookie » 15 aug 2017 17:22

Zodra het kuiken eet wordt de krop gevuld. Dit kun je zien als een bult bij het kuiken. 's Morgens hoort de bult weg te zijn omdat al het eten dan verteerd is.
Bij een Java krieltje is de bevedering nogal glad aanliggend, daardoor kun je de krop denk ik beter zien.
Een kuiken dat opgroeit zonder ander kuiken kan later niet met andere kippen om gaan omdat hij dat als kuiken niet geleerd heeft.
Mijn advies is zo gauw mogelijk een kuikentje er bij zetten.

Mar33
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2017 19:41
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuw.. hier en in de kippen..

Berichtdoor Mar33 » 15 aug 2017 17:25

We begonnen met 2 tot er een #€_&€3 kat uit de buurt er een te pakken had
Toen nog een andere dit was een ei van het veld uiteindelijk een slechte mix en dus wegens niet goede genen overleden die was nog vrij jong
Nu dus weer alleen uiteindelijk is het ook de bedoeling dat kip en konijn gewoon gezellig samen leven daar is de leefruimte ook goed voor
En ze vinden elkaar gezellig dus gaat prima

Ja de krop is smorgens weer leeg dus gaat het allemaal goed geloof..
Ik vond die duidelijk zichtbare bult alleen zo bijzonder!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuw.. hier en in de kippen..

Berichtdoor Isabel » 15 aug 2017 18:44

Een kip heeft echt gezelschap van een soortgenoot nodig. Net als het konijn. Ik zou zo er snel mogelijk een kuiken bij zetten van dezelfde leeftijd.

De krop kan ook verschillen per kip: hier loopt er een met een krop ter grootte van een golfbal rond, terwijl de ander formaat erwt heeft.

Gebruikersavatar
Joke Kra
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 apr 2014 22:11
Land: Netherlands
M/V: V
Locatie: Vianen

Re: Nieuw.. hier en in de kippen..

Berichtdoor Joke Kra » 15 aug 2017 19:18

Allereerst welkom op het forum. Je vraag over de krop is al beantwoord :-)
Ik ben het met voorgaande sprekers eens dat je er minstens één (liefst 2) kuikens bij moet plaatsen.
Hoe heb je het kuiken gehuisvest eigenlijk? En hoe groot is dat stukje gras dat ze met het konijn moet delen? Kuikens worden groot en dan hebben ze nogal wat ruimte nodig om te kunnen scharrelen en een stofbad te kunnen nemen. Daarover is genoeg op het forum te vinden onder 'huisvesting'.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuw.. hier en in de kippen..

Berichtdoor Trea » 15 aug 2017 19:40

Als je weinig ruimte hebt kun je misschien overwegen om een dier om te ruilen. Dus je gaat voor 2 konijnen of je gaat voor 2 kippen. (Mijn idee: kies voor Kippen, die zijn echt leuker)


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten