serama voer

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Bjorn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 sep 2017 21:27
Land: Nederland
M/V: M

Re: serama voer

Berichtdoor Bjorn » 28 okt 2017 13:30

danielb ik vond net op internet ook vitamine potjes voor kippen en dan kan ik als het nodig is ook eventueel vitamine e bijgeven?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19178
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: serama voer

Berichtdoor Isabel » 28 okt 2017 14:04

Trea schreef:Weet je ook wat die abacadabra precies betekent Isabel? Of zal ik dat even googelen?


Word je nooit eens moe van jezelf? Ik en ik denk een groot deel van het forum namelijk wel.
Lees eerst eens goed wat er wordt geschreven en welke vragen er worden gesteld. Ik reageerde namelijk op deze vraag:

danielb schreef:ik zou wel de toevoeging van vitamine E eens nalezen,want dat kan misschien wel eens belangrijk zijn....


Dus de enige die dan logischerwijs zou kunnen reageren, is Danielb en die is echt niet uit een ei gekropen Trea. Die weet ook hoe Google werkt. En ik schrijf er tenminste bij dat ik er de ballen verstand van heb, jij doet net of je er verstand van hebt.

Trea schreef:Je begrijpt dat ik dat bijna niet meer durf te doen na alle kritiek. Terwijl de reden daarvoor toch echt is om het jullie makkelijker te maken en om het plaatje completer te maken.

Jij en niet durven... :hoera:
Trea, ik heb je, achteraf gezien, te lang het voordeel van de twijfel gegeven. Ik spreek voor mijzelf als ik zeg dat je het voor de meesten hier het er juist niet makkelijker op maakt. Eerder lastiger en/ of ingewikkelder.
Wellicht heb je wat aan de volgende tip of laat die het spreekwoordelijke kwartje een keer vallen: je hoeft niet op alles en iedereen te reageren. Een keer je tetter dicht houden is ook een goede optie. Zeker voor de rust op het forum.

En nu weer ontopic. Heb al weer te veel tijd aan dit geneuzel verspild.

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: serama voer

Berichtdoor Skipper » 28 okt 2017 15:39

Ze eten net als de andere kippen 'Legkorrel RO scharrel' van De Heus. Dat is voor gewone kippen, geen kriel. En niet voorgemengd met granen.

Als het heel koud is en tijdens de rui komt daar opfokkorrel doorheen. Zo nu en dan strooi ik graanmengeling en geef wat gedroogde meelwormen. Niks bijzonders dus. De kipjes zijn niet dik en heel actief. Behalve als het vriest, dan zitten ze liever chagrijnig op een hekje.

De seramamix voerde ik vanaf halverwege de winter vorig jaar tot aan het begin van de zomer dit jaar. Ik hoop niet dat ik de kleintjes op termijn te kort doe, als ik dat lees van de vit. E. Dat moet natuurlijk ook niet. Dus ik blijf zeker meelezen :bril:

bij kasper zijn de zakken van 20kg trouwens 16 euro en van 3kg 7euro

Bedoel je het Kasper faunafood krielkipvoer?

Bjorn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 sep 2017 21:27
Land: Nederland
M/V: M

Re: serama voer

Berichtdoor Bjorn » 28 okt 2017 15:45

Ja ik bedoel het krielkipvoer. Dus legkorrel eten ze gewoon goed en als het koud word of rui dan opfok erbij. Denk dat ik dat ook wel kan proberen. Hoevaak geef je die graanmengeling dan?

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: serama voer

Berichtdoor Skipper » 28 okt 2017 15:53

Oeh een gewetensvraag hehe... Ik probeer om de dag omdat de Hollandse blauwe haan snel te zwaar wordt. Maar als de kippen me zo enthousiast tegemoet komen rennen vind ik het moeilijk ze teleur te stellen :puppydogeyes: Dus bij perioden ook wel dagelijks. Niet te veel, het is in 5 tot 10 minuten op.

Nogmaals: ik ben geen expert hoor. Tot dusver werkt voeren hier op deze manier. Ik begrijp dat er ook krielen zijn die de gewone legkorrel te groot vinden. En misschien staan mijn serama's zo ver van de echte rastypjes af dat het niet meer uitmaakt. Met dingen uitproberen en je kippen in de gaten houden kom je er achter wat voor jullie goed werkt. En je verzamelt in ieder geval genoeg informatie om te weten wat je doet als ik alles zo lees!
Laatst gewijzigd door Skipper op 28 okt 2017 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Bjorn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 sep 2017 21:27
Land: Nederland
M/V: M

Re: serama voer

Berichtdoor Bjorn » 28 okt 2017 15:57

Als het voer niet groter dan zonnebloem pitten is dan kunnen ze het met gemak eten. Welke graanmengeling gebruik je?

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: serama voer

Berichtdoor Skipper » 28 okt 2017 16:05

Geen idee, we halen altijd een 20 kg zak bij de dorpsdierenwinkel de buurt. Ik heb de verpakking niet meer. Redelijk standaard. Grootste zaden zijn inderdaad zonnebloem.

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: serama voer

Berichtdoor Skipper » 28 okt 2017 16:18

Grote zonnebloenpitten zijn hier ook geen probleem. En jouw kipjes zijn kleiner nog dan de mijne. Bijzonder wat die kleine kipjes kunnen wegwerken! Ik liet per ongeluk eens een geplette knoflookteen uit de waterbak vallen. Voor ik haar kon stoppen dook het kleinste hennetje er op en hapte het zo weg! :gutgut: Volgens mij moet de krop in eens volgezeten hebben hihi.

OK, nu weer on topic ;) Ik ben ook benieuwd naar meer berichten over vit. E en eiwit voor serama's.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: serama voer

Berichtdoor jantien » 28 okt 2017 17:56

Isabel schreef:
Trea schreef:Weet je ook wat die abacadabra precies betekent Isabel? Of zal ik dat even googelen?


Word je nooit eens moe van jezelf? Ik en ik denk een groot deel van het forum namelijk wel.
Lees eerst eens goed wat er wordt geschreven en welke vragen er worden gesteld. Ik reageerde namelijk op deze vraag:

danielb schreef:ik zou wel de toevoeging van vitamine E eens nalezen,want dat kan misschien wel eens belangrijk zijn....


Dus de enige die dan logischerwijs zou kunnen reageren, is Danielb en die is echt niet uit een ei gekropen Trea. Die weet ook hoe Google werkt. En ik schrijf er tenminste bij dat ik er de ballen verstand van heb, jij doet net of je er verstand van hebt.

Trea schreef:Je begrijpt dat ik dat bijna niet meer durf te doen na alle kritiek. Terwijl de reden daarvoor toch echt is om het jullie makkelijker te maken en om het plaatje completer te maken.

Jij en niet durven... :hoera:
Trea, ik heb je, achteraf gezien, te lang het voordeel van de twijfel gegeven. Ik spreek voor mijzelf als ik zeg dat je het voor de meesten hier het er juist niet makkelijker op maakt. Eerder lastiger en/ of ingewikkelder.
Wellicht heb je wat aan de volgende tip of laat die het spreekwoordelijke kwartje een keer vallen: je hoeft niet op alles en iedereen te reageren. Een keer je tetter dicht houden is ook een goede optie. Zeker voor de rust op het forum.

En nu weer ontopic. Heb al weer te veel tijd aan dit geneuzel verspild.


:worship:

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: serama voer

Berichtdoor Skipper » 28 okt 2017 18:53

Een vriendin heeft sinds 2 jaar een paar serama's lopen in haar tuin in nieuwbouwwijk. Ik heb haar net gevraagd wat zij voert. Ze geeft ze legkorrel van de Welkoop. En haar kippen zijn niet te dik of weinig actief.

Ik weet niet waarom jouw serama's niet aankomen van Kasper Faunafood Seramamix maar wel blijkbaar ongezond aankomen van ander voer. Ik ben echt wel benieuwd naar wat anderen op dit forum hun serama's voeren en de ervaringen.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten