serama voer

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: serama voer

Berichtdoor danielb » 28 okt 2017 19:28

Bjorn1628 schreef:danielb ik vond net op internet ook vitamine potjes voor kippen en dan kan ik als het nodig is ook eventueel vitamine e bijgeven?


kijk eens hoeveel vitamine E er in de zakken serama voer zit.
vergelijk dit met het voer dat jij wilt geven.
over vitamine E kun je opt net wel wat vinden,maar niet waarom seramas dat meer nodig hebben dan andere kippen.
op zich denk ik dat het vooral bedoeld is voor de seramas die in de A klasses vallen.

wat zegt bijvoorbeeld Wikipedia over vitamine E (bij de mens) :

Een tekort aan vitamine E komt zelden voor. Vijf gevallen waarin het voorkomt zijn:
1.Mensen die geen vetten kunnen absorberen omdat ze geen gal produceren of een zeldzaam probleem hebben met hun vetmetabolisme;
2.Patiënten die chirurgisch een gastric bypass hebben ondergaan waardoor ze onvoldoende vitamine E kunnen resorberen;
3.Mensen met een genetische afwijking in hun α-tocoferoltransporteiwit;
4.Te vroeg geboren kinderen met een zeer laag gewicht (minder dan 1500 gram).
5.Mensen met obesitas.

Mocht er toch een tekort ontstaan, dan kunnen zogenaamde stekel- of doornappelcellen ontstaan, acanthocytose genaamd.

bij deze ook ineens de link :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_E

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: serama voer

Berichtdoor danielb » 28 okt 2017 19:34

nu ben ikzelf wel heel curieus naar wat de juiste reden is waarom seramas meer vitamine E nodig hebben.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: serama voer

Berichtdoor danielb » 28 okt 2017 19:48

Bjorn1628 schreef:mag ik vragen wat jij je seramas nu te eten geeft? want ik betaal nu 7 euro voor 3kg en dat vind ik aardig duur omdat ze daar 3 weken mee doen. bij mij word al het voer wel opgegeten omdat ze waarschijnlijk weten dat er anders geen nieuw voer uit de bak komt. ik zie trouwens geen verschil in de winter en in de zomer. het klopt wel dat ze meer serama voer eten dan krielkipvoer. maar het voer wat jij geeft worden ze dus niet dikker van? bij kasper zijn de zakken van 20kg trouwens 16 euro en van 3kg 7euro


3 weken toekomen met 3 kg voer.
das dan 20 weken met een zak van 20 kg voer. (als je een zak van 20 kg aanschaft)
best eens lezen wat de houdbaarheids datum is.
die houdbaarheids datum is ook vooral bedoeld op de werkzaamheid van de vitaminen dacht ik.
dus daar toch ook effe opletten en zeker als die vitamine E bijvoorbeeld belangrijk is bij seramas.

Bjorn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 sep 2017 21:27
Land: Nederland
M/V: M

Re: serama voer

Berichtdoor Bjorn » 29 okt 2017 09:24

Als iemand weet hoelang het houdbaar is is dat fijn want ik weet het niet :gulzig:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: serama voer

Berichtdoor Isabel » 29 okt 2017 11:42

Dat moet ergens op de zak staan.

Diske
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 sep 2017 09:42
Land: Belgie
M/V: V

Re: serama voer

Berichtdoor Diske » 29 okt 2017 14:04

Bij mij krijgen de serama's ( misschien niet helemaal raszuiver ) gewoon legmeel en gemengde granen( wel de soort waar zowat vanalles inzit, dus buiten graan en maïs zitten er ook zonnebloempitten, erwten en lijnzaad in) en 1 of 2 keer per week wat gedroogde meelwormen. Ze kunnen hier wel de ganse dag rondscharrelen in de tuin en onder de struiken. In de winter als er minder te scharrelen is en ze vaker in het hok zitten te schuilen voor weer en wind wordt er meer voer gegeten en zijn ze wat dikker, maar van zodra het voorjaar is vallen ze automatisch terug wat af.
Volgens mij zien mijn kipjes er goed en gezond uit (maar ik ben absoluut geen kenner) dus vraag ik mij af of je aan iets kan zien of merken dat ze te veel eiwitten binnenkrijgen?

Bjorn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 sep 2017 21:27
Land: Nederland
M/V: M

Re: serama voer

Berichtdoor Bjorn » 30 okt 2017 16:18

Kunnen kippen die nog geen eieren leggen of die stoppen in de winter met leggen ook gewoon legmeel krijgen?

Diske
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 sep 2017 09:42
Land: Belgie
M/V: V

Re: serama voer

Berichtdoor Diske » 30 okt 2017 18:01

Hier krijgen de kippen kuikenmeel tot ze hun eerste eitje leggen en vanaf het eerste ei krijgen ze legmeel, ook als ze eventjes niet leggen in de winter. En daarbij dus ook alle dagen nog wat gemengde granen.

Bjorn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 sep 2017 21:27
Land: Nederland
M/V: M

Re: serama voer

Berichtdoor Bjorn » 30 okt 2017 18:54

wacht als ze dus even niet leggen krijgen ze nog steeds legmeel?

Diske
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 sep 2017 09:42
Land: Belgie
M/V: V

Re: serama voer

Berichtdoor Diske » 30 okt 2017 23:00

Ja hoor, ook mijn twee haantjes eten altijd mee legmeel en zij leggen nooit een ei. :gutgut:


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten