Kieskeurige Groninger Meeuwen

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Mouette
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2018 14:53
Land: Frankrijk
M/V: V

Kieskeurige Groninger Meeuwen

Berichtdoor Mouette » 07 apr 2018 16:43

Hallo Kippenliefhebbers,
...ik heb slechts één simpele vraag.
Wij geven onze Groninger Meeuwen een 7-granenmix speciaal voor kuikens en legkippen.
Ze zijn kieskeurig.
Steeds ligt er ’s morgens nog een laagje gestampte maïs in de bak.
Korrels geprobeerd : nada.
Tarwe bijgemengd : nada.
Gesopt brood gaat er in als koek. Een halve krop sla is weg in een minuut. Pieren zijn ze dol op zo ook op engerlingen die ik tijdens het houthakken verzamel.
Wat kan ik meer doen om ze te verwennen want ze leggen goed en momenteel zijn er twee aan het broeden, ‘broederlijk’ naast elkaar op tig… eieren.
Mag ik van u vernemen, waarvoor alvast mijn hartelijke dank.
Met vriendelijke groet,
Mouette

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kieskeurige Groninger Meeuwen

Berichtdoor Trea » 08 apr 2018 00:49

Is de granenmix volledig voer voor leghennen of is dat bedoeld als aanvulling?

Als je wilt dat je hennen de bak leegeten kun je iets minder eten geven. Verwennen is nergens goed voor. Gezonde voeding wel. Brood kan wel met mate. Wat ze zelf in de tuin vinden is prima.

Ik zou als basisvoedsel legmeel geven en ander granenvoedsel en kliekjes beperkt aanbieden.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kieskeurige Groninger Meeuwen

Berichtdoor jantien » 08 apr 2018 08:37

Als ze zo'n gevarieerd voer krijgen aangeboden dan zullen ze alleen het lekkerste eruit halen ( zoudenwij ook doen ;) )
Ze krijgen hier een gemengd graan met wat legkorrel er doorheen en ook hier ze dat ze de mais vaak laten liggen. Natuurlijk eten ze er wel iets van , maar toch blijft er altijd liggen en dat wordt dan ook echt niet meer op gegeten. Om dit selectief eten tegen te gaan kun je besluiten een korrel te gaan geven. Daar zitten alle voedingsstoffen in die ze nodig hebben en ze kunnen dan niet meer enkel de lekkerste dingetjes eruit halen.
Dit is het basisovereenkomst waarnaast je ze beperkt en in het begin zeer beperkt tot niet bijvoert met wat 'lekkere' dingen zoals brood ed.
Wanneer ze goed korrel eten dan kun je weer lekkere dingen gaan bijvoeren.
Hebben ze een grote uitloop of is die beperkt?

tankton
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 mar 2017 20:18
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kieskeurige Groninger Meeuwen

Berichtdoor tankton » 08 apr 2018 09:14

Over het algemeen, als kippen voer laten liggen hebben ze gewoon geen honger genoeg.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kieskeurige Groninger Meeuwen

Berichtdoor jantien » 08 apr 2018 09:43

jantien schreef:Als ze zo'n gevarieerd voer krijgen aangeboden dan zullen ze alleen het lekkerste eruit halen ( zoudenwij ook doen ;) )
Ze krijgen hier een gemengd graan met wat legkorrel er doorheen en ook hier ze dat ze de mais vaak laten liggen. Natuurlijk eten ze er wel iets van , maar toch blijft er altijd liggen en dat wordt dan ook echt niet meer op gegeten. Om dit selectief eten tegen te gaan kun je besluiten een korrel te gaan geven. Daar zitten alle voedingsstoffen in die ze nodig hebben en ze kunnen dan niet meer enkel de lekkerste dingetjes eruit halen.
Dit is het basisovereenkomst waarnaast je ze beperkt en in het begin zeer beperkt tot niet bijvoert met wat 'lekkere' dingen zoals brood ed.
Wanneer ze goed korrel eten dan kun je weer lekkere dingen gaan bijvoeren.
Hebben ze een grote uitloop of is die beperkt?


Oeps Sorrie voor fouten stomme iPad :gutgut:
Basisovereenkomst moet natuurlijk zijn basisvoer ...

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kieskeurige Groninger Meeuwen

Berichtdoor Kip La La » 08 apr 2018 10:11

Ik denk eigenlijk dat die mais (en die tarwekorrel,waar dat kattengras uit groeit bedoel ik) overal maar in wordt geflikkerd maar dat dieren er eigenlijk helemaal niets aan hebben.
Tuurlijk, met genoeg honger schijnen bloembollen ook te pruimen te zijn maar niet al het eten is voor iedere soort geschikt.
Je kunt dus stellen dat als ik geen bloembollen eet mijn honger wel niet groot genoeg zal zijn en als mijn kat geen mandarijnen lust die kieskeurig noemen maar ik geloof dat het niet zo werkt.
Ik vind het geen probleem als er voer over blijft, ik geef dat dan weer aan de vogels en als die het ook laten liggen groeit er weer gras uit, voor als de kat mistig is van haar eten. ;)

Artep
Berichten: 3019
Lid geworden op: 13 feb 2012 18:04
Land: nederland
M/V: V
Locatie: gelderland

Re: Kieskeurige Groninger Meeuwen

Berichtdoor Artep » 08 apr 2018 10:59

In de afgesloten ton waarin ik het voer bewaar meng ik legmeel, en wat garvo alfamix.
Mijn groninger meeuwen (kriel)vinden dit lekker!

* ik zie dat je in Frankrijk woont en heb dus geen idee wat voor voer je daar kunt kopen.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kieskeurige Groninger Meeuwen

Berichtdoor danielb » 08 apr 2018 23:36

Mouette schreef:Hallo Kippenliefhebbers,
...ik heb slechts één simpele vraag.
Wij geven onze Groninger Meeuwen een 7-granenmix speciaal voor kuikens en legkippen.
Ze zijn kieskeurig.
Steeds ligt er ’s morgens nog een laagje gestampte maïs in de bak.
Korrels geprobeerd : nada.
Tarwe bijgemengd : nada.
Gesopt brood gaat er in als koek. Een halve krop sla is weg in een minuut. Pieren zijn ze dol op zo ook op engerlingen die ik tijdens het houthakken verzamel.
Wat kan ik meer doen om ze te verwennen want ze leggen goed en momenteel zijn er twee aan het broeden, ‘broederlijk’ naast elkaar op tig… eieren.
Mag ik van u vernemen, waarvoor alvast mijn hartelijke dank.
Met vriendelijke groet,
Mouette


kippen verwen je vooral door veel scharrelruimte te geven.
met voeding moet je ze niet te veel verwennen.
maar zoals ik het lees zijn het rotverwende kippen :gutgut:
gewoon goede voeding geven is belangrijk.
als ze het goed doen met die granenmix,dan is het allemaal ok.
je zegt ook dat er smorgens nog gestampte mais in de bak ligt.
wat bedoel je met gestampte mais????
foto van????
en als het er smorgens nog inligt,dan heeft het er heel de nacht ingelegen....
lijkt mij ideaal om muizen en ratten aan te trekken en dat willen we toch niet he ;)
mijn pluimvee krijgt eten en dat moet tegen de avond op zijn en als dat niet is,dan word dat weggenomen.
meestal krijgen ze eten dat op enkele uren op is en voor de rest mogen ze scharrelen :duimop:

Mouette
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2018 14:53
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Kieskeurige Groninger Meeuwen

Berichtdoor Mouette » 09 apr 2018 10:53

Hallo Allemaal,
...bedankt voor jullie uiteenlopende reacties.
Voor Jantien. De uitloop is 12x2m, 2m hoog en afgedekt met kippengaas met enkele openingen waardoor 'bekende' mussen binnen kunnen komen. Er groeit geen gras in de uitloop (ren). Wel onder een 2m lange plank waar ik 's morgens de overgebleven gebroken maïs op uit stort. Als ik die na een week verplaats storten de kippen zich er massaal op om al die lekkere vette pieren te verorberen.
Voor Trea. De kippen blijven in de uitloop. We hebben twee katten en een spaniel die erg op de kippen 'gesteld' zijn. Deze dieren houden wel ons erf muis- en ratvrij.
Voor DanielB. Gestampte maïs. 'Maïs Cassé' = gebroken maïs.
Verder zit er nog in het voer : tarwe, rode dari, gestampte ('concassé') groene erwten, hele zonnebloempitten en fijn grind voor de maag.
Korrels (fabrieksvoer) geef ik liever niet.
Enige tijd geleden het etiket op de zak bestudeerd.

Voor het gemak in het Nederlands:
38% maïs
19% sojakoek (wat overblijft als de (diesel)olie eruit is geperst
19% tarwe
10% tritical (hybride van tarwe en rogge)
7,7% calciumcarbonaat
Koek van koolzaad, zonnebloem en luzerne (ook hier wat overblijft als de (diesel)olie eruit is geperst)
Soja-olie (olie eruit en hopelijk dezelfde olie er weer in)
tenslotte nog een aantal chemicaliën zoals
- dicalciumfosfaat (E341) en
- natriumbicarbonaat (E500) (een wondermiddel tegen alle kwalen)
- kopersulfaat (14 mg)
- citroenzuur
Voorts :
Methionine (Met) wordt bij supplementering van diervoeders ingezet. Daarbij wordt de voedingswaarde van kippenvoer door geringe bijmenging van DL-methionine verbeterd. Dit wordt vooral toegepast wanneer het eigenlijke voer arm is aan zwavelhoudende aminozuren.
Ethoxyquine (Code E 324), is de ergste van allemaal. Het is een rubberstabilisator, landbouwbestrijdingsmiddel dat gebruikt wordt voor de bestrijding van ongedierte en onkruid (dus een bestrijdingsmiddel en geen antioxidant), dat bij de productie van vee-, honden- en kattenvoer gebruikt kan worden. Na onderzoekingen is vastgesteld, dat Ethoxyquine giftige bijwerkingen heeft, die de lever- en nierfuncties verstoren. Het is voor menselijk gebruik dan ook absoluut verboden en u zult E324 in de menselijke E-lijsten ook niet aantreffen. Lekker eitje....
Canthaxantine (E161g) is een natuurlijke kleurstof die door kippenvoer gemengd wordt, waardoor eidooiers oranjegeel kleuren. Dacht ik toch ooit dat de gele kleur door de maïs kwam. Heb ik me daar toch even vergist....
6-Phytase EC 3.1.3.26 verhoogt de verteerbaarheid van het voedsel en is afkomstig van genetisch gemodificeerde gist- of schimmelstammen.
Gallate de Propyl (propylgallaat E310) een kankerverwekkend anti-oxidant.

Ik blijf dus liever bij 'echt' eten. Maar om restvoer te vermijden ga ik ze, op jullie aanraden, steeds iets minder geven.
Overigens er lopen 18 Groninger Meeuwen rond, die (tot nu toe) 2,5 liter voer krijgen en ook onze vrienden en buren van eieren voorzien. Er zijn er overigens twee aan ' broeden'.
Het wordt druk in de ren...
Groetjes,
Mouette


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten