Wat is nou de Hoofdvoeding voor kippen?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
eric1969
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 mei 2018 16:31
Land: Nederland
M/V: M

Wat is nou de Hoofdvoeding voor kippen?

Berichtdoor eric1969 » 19 mei 2018 15:33

Ik hoor verschillende adviezen om me heen. De ene zegt dit en ander dat. En dat bij verschillende dierenspeciaalzaken.
Word ik dus niet veel wijzer van en dus stel ik mijn vraag maar even hier.

Wat is nou het hoofdvoer voor de kip? Deze zegt de legkorel, en de ander zegt de granenmix is voldoende. Als door de hele tuin kunnen scharrelen hebben geen legkorel nodig.
Anderzijds krijg ik adviezen dat de legkorel alles bevat wat ze nodig hebben en de granenmix enkel als lekker tussendoortje is, en dus de Legkorel de belangrijkste is.

Hoe zit het nou echt?

Groetjes Eric.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Wat is nou de Hoofdvoeding voor kippen?

Berichtdoor Fryske » 19 mei 2018 18:30

Ik zeg het laatste! Mijn kippen lopen op een stuk weiland van zo'n 500 m2. Toch krijgen ze legkorrel als basis. In het voorjaar/zomer eten ze er een stuk minder van. Ze krijgem daarnaast krijgen een handje graanmengeling per dag per kip en onbewerkte groente en fruit.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Wat is nou de Hoofdvoeding voor kippen?

Berichtdoor jantien » 19 mei 2018 20:13

Welke hoeveel ruimte heb jij voor je kippen?

eric1969
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 mei 2018 16:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wat is nou de Hoofdvoeding voor kippen?

Berichtdoor eric1969 » 19 mei 2018 21:13

Ik heb 3 kipjes. Ik heb 3x3 mtr ren met daarin een nachthok met legplank. En 's ochtends gaat de ren open en dan hebben de dames een tuin van een kleine 100m2 ter beschikking.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Wat is nou de Hoofdvoeding voor kippen?

Berichtdoor Jan Bollen » 19 mei 2018 21:33

Kippen hebben ruimte nodig. 100 m² per kip is voldoende dan hoef je ze niks bij te voederen. Je kan ze dan wel wat graantjes geven om te zorgen dat ze naar huis komen. Hier zitten ze op gras en hebben ongeveer 10 m² per kip. Ik geef ze 2 maal per dag wat gemengd graan. Ik moet alleen opletten dat ik ze niet te veel graan geef anders worden ze te dik.
Als de kippen niet zelf hun kostje kunnen bij elkaar scharrelen dan moet je wel korrel en groente gaan bijvoederen.

eric1969
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 mei 2018 16:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wat is nou de Hoofdvoeding voor kippen?

Berichtdoor eric1969 » 19 mei 2018 21:49

Ho Ho, ze hebben niet 100 mtr per kip :-D . Maar met z'n drietjes. Ik geef/gaf ze altijd zo'n kant-en-klare mix, maar ik heb nu losse zakken legkorel en graanmix. Omdat ze veel legkorels eruit gooien en de rest (granen en mais geloof ik) wel opeten ga ik ze voorlopig maar vooral de "hoofdvoeding" geven met een paar handjes granenmix.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wat is nou de Hoofdvoeding voor kippen?

Berichtdoor moriarty » 19 mei 2018 23:11

Wat Fryske al zegt, legkorrel is het alomvattende basisvoer waar al het nodige vermalen inzit en tot korrels of meel zijn geperst. De granenmix is het 'lekkere' voer. Daar zijn ze dol op, dan kunnen ze zelf bepalen wat ze eruit "pikken".

En 33m2 per kip is een mooie ruimte volgens mij voor het verkrijgen van voer in de zomermaanden.

Gebruikersavatar
ChickenChick
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 okt 2017 17:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat is nou de Hoofdvoeding voor kippen?

Berichtdoor ChickenChick » 19 mei 2018 23:16

Mij is opgevallen dat het nogal uitmaakt aan wie je de vraag stelt, en dat Belgen je eerder granen zullen adviseren en Nederlanders eerder legkorrel als basis. En dit zou voortkomen uit de ruimte die de gemiddelde Belg voor zijn kippen ter beschikking heeft ten opzichte van de gemiddelde Nederlander.

Ik ben persoonlijk voorstander van dieren zo natuurlijk mogelijk voeren, en daar hoort voor mij een legkorrel niet direct bij. Mijn kippen zullen dus in de eerste instantie gevoerd gaan worden met granen, en wat ze zelf kunnen vinden. Maar ik hou ze nauwlettend in de gaten. Mochten ze tekort komen - bijvoorbeeld in de wintermaanden - dan zal ik ook niet twijfelen om het anders te doen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat is nou de Hoofdvoeding voor kippen?

Berichtdoor Trea » 20 mei 2018 10:07

Granen zijn vooral bedoeld als bijvoeding voor vrije uitloopkippen. Je kan dat uitstrooien als lekkernij en om het scharrelen te bevorderen. Vuistregel is niet meer dan 25% van wat ze eten.

Hebben de kippen een grote tuin dan is wat ze zelf bij elkaar scharrelen de hoofdvoeding. In de tuin zit dan in principe alles wat ze nodig hebben. Gras, kruiden, insecten, wormen, maden, kiezels, fruit, ..... Geef ook grit voor extra kalk. Dat is vaak het enige dat echt ontbreekt in onze hollandse en belgische tuinen.

Hebben ze niet voldoende rijke scharrelruimte (kleine tui, ren, bosgrond en in de wintermaanden) dan is het m.i. het beste om legmeel of legkorrel (dezelfde samenstelling) aan de bieden. Zet dat best in de overdekte ren of in een groot hok. In legmeel zit in alles wat legkippen in de industrie nodig hebben. En is uitstekend basisvoedsel. De samenstelling van het legmeel voor biologische kippen is het beste wat te koop is voor gezonde buitenkippen.

In de winter mag je wat extra gemengde granen met mais te strooien. Het is dan goed om buitenkippen energierijk voedsel te geven om geen gewicht te laten verliezen. Zeker als het vriest mag het dus best ietsje meer zijn dan de standaard 25%.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Wat is nou de Hoofdvoeding voor kippen?

Berichtdoor jantien » 20 mei 2018 10:23

100 m2, oke.
Het is een prima ruimte voor de kippen, maar om daar nu al het dagelijks voer uit te halen, daar is het veel te klein voor.
Ik zou ze overdag legkorrel aanbieden naast wat ze in de tuin bij elkaar kunnen scharrelen en in de avond per kip een handje gemengd graan.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten