Knoflook

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
Wyan
Berichten: 233
Lid geworden op: 16 sep 2017 21:32
Land: Nederland
M/V: M

Knoflook

Berichtdoor Wyan » 28 jul 2018 10:30

Feit of fabel. Ik kwam ergens tegen dat je om bloedluis te voorkomen knoflook in het drinkwater en het voer moet doen. Hier schijnen de kriebelbeestjes een hekel aan te hebben. Zijn er onder jullie die dit hebben geprobeerd? Ik heb dit gisteren gedaan, nu maar hopen dat de eieren niet naar knoflook smaken... hoewel misschien ook wel lekker :gulzig:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Knoflook

Berichtdoor Trea » 28 jul 2018 12:02

Dit helpt een beetje. Maar echht niet voldoende om ze weg te houden.
Gebruik bv ook tabakstelen, diatomeeenaarde, lavendel, hokkenwit..... En contrileer in de zoner elke week of er toch niet een paar luizen zitten om in te kunnen grijpen voor je een plaag krijgt.

Kurt H
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 sep 2014 17:39
Land: Belgie
M/V: M

Re: Knoflook

Berichtdoor Kurt H » 28 jul 2018 14:15

Elke week nakijken ?
Dan is het een hele toer om de plaag vlot onder controle te krijgen.

Men passeert in principe toch wel minstens éénmaal per dag aan het kippenhok ( eten en/of drinken geven, eieren rapen, ... ).
Het is toch een kleine moeite om dagelijks even te controleren dan, niet ?
Zoveel te rapper je ongedierte opmerkt, zoveel te sneller je kan ingrijpen !
Bovendien zal de het probleem dan nog nog niet zo groot zijn. Als je pas na een week kan ingrijpen ...

Misschien dat dan snel kan lukken in uw "wonderland", Trea ?
In de meeste andere landen zal het net als in mijn land toch wel wat tijd en moeite vergen, dus pas elke week nakijken lijkt me wel een erg lange periode.
Heb ook al luizen en bloedluizen gehad, gaat lastig weg, spoedig handelen is de boodschap !

Zelf gebruik ik ook tabaksstelen en, kijk dagelijks het hok na.

Gebruikersavatar
Wyan
Berichten: 233
Lid geworden op: 16 sep 2017 21:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: Knoflook

Berichtdoor Wyan » 28 jul 2018 15:41

Ik heb al een (doeltreffende) oplossing gevonden. De zitstok raakt aan beide zijden de wanden niet meer. Onder de zitstok een klein bakje met slaolie bevestigd eveneens los van de wand. De bloedluis probeert na het bezoek aan de kip een schuilplaats te vinden waarna de krengen in de olie verdrinken. Vanmorgen zaten er heel wat in de bakjes. Een ingenieus systeem dat de bloedluis zoveel mogelijk moet weren.

Het hele nachthok heb ik tevens in de witkalk gezet.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Knoflook

Berichtdoor Fryske » 28 jul 2018 17:42

Wel goed in de gaten houden Wyan! De bloedmijtbakjes werken zeker alleen elke dag wel goed controleren. Bij veel bloedmijt, maar ook stofwebben, veertjes ontstaan er "bruggetjes' waar de mijt dan gewoon weer overheen loopt.

Succes :duimop:

Gebruikersavatar
Wyan
Berichten: 233
Lid geworden op: 16 sep 2017 21:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: Knoflook

Berichtdoor Wyan » 28 jul 2018 18:25

Fryske schreef:Wel goed in de gaten houden Wyan!
Succes :duimop:

Dank je, ik controleer elke dag. Die hardnekkige krengen moeten uitgeroeid worden :ja: :ja:


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten