Wat voegen jullie toe aan voeding om je kippen gezond te houden?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Stellaatje
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 mei 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat voegen jullie toe aan voeding om je kippen gezond te houden?

Berichtdoor Stellaatje » 30 aug 2018 16:22

Als ik iets aan het water toevoeg, dan maak ik de bak inderdaad minder vol.

Fryske, waarom geef je oregano?
(Link naar de info over appelazijn lees ik vanavond, flinke lap tekst :-D )

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat voegen jullie toe aan voeding om je kippen gezond te houden?

Berichtdoor Trea » 30 aug 2018 20:36

Mijn kippen mogen ze (bijna) elke dag een paar uur los. Soms vliegen ze dan van blijdschap de tuin in. Lekker scharrelen naar insecten en wurmpjes, gras en kruiden eten. Dat is goed voor de lichaamsbeweging en zo krijgen ze dagelijks verse vitamientjes en extra eiwitjes binnen.

Omdat de kuikens (16 weken) nu langzaam over mogen naar legmeel geef ik de grote kuikens en de legkippen nu kuikenvoer gemengd met ca 25% legmeel. Ik heb voor de volwassen leghennen altijd een bakje grit met kiezel staan en geef alle eierschalen versnipperd terug. Als de kuikens gaan leggen geef ik weer gewoon bio legmeel. Daar zit geen GMO mais en soja in. Dit is dus geen toevoeging maar een weglating van resten gif. Dat gif is volgens een aantal wetenschappers en boeren erg ongezond.

Verder geef ik ook af en toe appelazijn (zie fryske), knoflook (tegen wormen). Knoflook soms in het water maar ook wel eens geperst, gemengd met yoghurt door een restje voer.
.
Soms geef ik wat oregano en paardenstaart (goed voor de bloedsomloop). Maar ook gras, druivenbladeren, bossen onkruid..... Daar pikken ze uit wat ze lekker vinden.

Als ze vrij dunne omtlasting hebben en ik niet weet dat het van is, dan geef ik een kuur met diatomeeënaarde. Dat helpt tegen een lichte wormbesmetting ( info van bio-ron en van you-tube filmpje: Betty's homestead )

Afhankelijk van wat er is in de tuin krijgen ze soms ook fruit. De komende tijd wordt hun eten aangevuld met 2e keus appels uit de tuin.

In de winter krijgen ze naar verhouding wat meer granen. Dat geeft meer energie en dan leggen ze toch niet.

Ik heb altijd een schaal met vers water in de ren en een konijnendrinkfles met water aan het gaas in het hok. Af en toe (en wat vaker als het warm is) krijgen ze een extra schaaltje met vruchtensap met water of rijstwater. Extra vit C schijnt te helpen bij hittestress en ook leuk om ze te zien genieten van een ander drankje.

Tip: lees ook eens over het kippeneten van Deesje. Die geeft zelf gemengd voer met allerlei noten , granen en vers fruit.

Gebruikersavatar
ChickenChick
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 okt 2017 17:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat voegen jullie toe aan voeding om je kippen gezond te houden?

Berichtdoor ChickenChick » 31 aug 2018 22:59

Ik geef Ropa Poultry bij, met oregano olie. Wordt ook gebruikt in de biologische pluimveehouderij om het gebruik van antibiotica te voorkomen.

Tijdens onze vakantie hebben ze het niet gehad, maar een weekje nadat we terug kwamen ben ik het weer gaan geven omdat 1 van de hennen er wat lusteloos bij zat zonder duidelijke ziekteverschijnselen. Binnen 2 dagen was ze volledig opgeknapt. Geen idee of het van de oregano kwam, maar ik ben er blij mee :gulzig:


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten