Bewaren voedsel - hoe en hoe lang ?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Bewaren voedsel - hoe en hoe lang ?

Berichtdoor Trea » 11 sep 2018 10:19

“Bewaren van voer geeft verlies van voedingsstoffen”

Deze titel vond ik in een artikel van een fabrikant van hondenvoer / supplementen. Nu vraag ik me af of het wel zo slim is om voordeelzakken te kopen en heb ik 2 vragen:.

Wat is de beste manier om droogvoer (kippenvoer) te bewaren?

Hoe lang kun je legkippenmeel of korrel bewaren zonder serieus verlies van kwaliteit?

Hieronder een deel uit het artikel van Hokamix:
...
Voedingsstoffen gaan verloren
Iedere dag is er een verlies van voedingsstoffen wanneer de zak van het droogvoer voor uw hond of kat eenmaal open is. Het voer wordt met de dag een heel klein beetje minder gezond. Het bevat, als de inhoud bijna op is, lang niet meer dezelfde hoeveelheid en kwaliteit aan vitaminen, mineralen en vetten als toen u de zak net opende.

Versheid en houdbaarheid van voer
Wanneer je de zak opent en er lucht bij het voer komt, begint er een zogenaamd oxidatieproces. Dit tast de kwaliteit van het voer na een bepaalde tijd aan. Dit proces, veroorzaakt door lucht, heeft een negatieve invloed op de vitaminen, vetten en andere voedingsstoffen. Zo worden vetten bijvoorbeeld na een tijdje ranzig. En doordat er vocht bij een geopende zak voer kan, ontstaat er een voedingsbodem voor bacteriën, schimmels en andere ziekmaker. Ook niet onbelangrijk is dat de geur en de smaak van het voedsel minder aantrekkelijk worden voor uw huisdier. Op het moment dat de zak is geopend is de houdbaarheidsdatum niet meer belangrijk, dan is van belang: hoe lang is de zak open.

Voer aanvullen met supplementen
Als u daarom merkt dat uw hond of kat onvoldoende voedingsstoffen binnen krijgt omdat ze bijvoorbeeld een doffe vacht krijgen, veel verharen, of een gevoelige huid hebben vult u dan de voeding aan met supplementen ....

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Bewaren voedsel - hoe en hoe lang ?

Berichtdoor danielb » 12 sep 2018 00:13

maakt het iets uit voor u Trea?
jij zegt toch altijd dat jij voor verse vitamientjes zorgt....

bewaren van voer doe je trouwens op een droge en donkere plaats.
bijvoorbeeld in een afgesloten ondoorzichtige ton als de eetzakken doorzichtig zouden zijn.
als er op de zak staat dat het 3 maanden goed blijft,dan moet je er maar vanuit gaan dat het nog redelijk goed blijft op die 3 maanden tijd als je het voer goed bewaard.
luchtledig zou het beste zijn,maar er mag ook geen licht aankomen.

volledig voer is trouwens zo gemaakt dat het ook een volledig voer kan zijn voor kippen die alleen maar binnen zouden zitten en ook helemaal geen ander eten bijkrijgen.
als je dus volledig voer geeft aan kippen die kunnen scharrelen of regelmatig wat vers groenvoer bijkrijgen het ook niet erg is als de houdbaarheidsdatum overschreden is.
3 maanden voor kippenvoer lijkt mij best normaal. (afhankelijk van het voer of wat er op de zak staat van datum)

maar tis duidelijk dat je geen kuikenmeel van een jaar oud gaat geven aan kuikens die binnen groot worden gebracht. (gewoon effe een duidelijk voorbeeld)

een ander voorbeeld : ik koop trouwens voor mijn konijn een zak van 25kg en kom daar wel een half jaar mee toe.
houdbaarheidsdatum is dan al een tijd overschreden,maar ik geef niet alleen die korrels,maar ook wat groenvoer bij....

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bewaren voedsel - hoe en hoe lang ?

Berichtdoor Trea » 12 sep 2018 01:15

Dank je Daniël. Duidelijk. 3 maanden is wel een handige richtlijn.

Het klopt dat ik ze ook extra groen geef en dat ze dat zelf ook kunnen pakken als ze los lopen. Dat is dus maar goed ook als de vitamientjes snel verdwijnen als de zak wordt geopend.

Mijn kuikens/ kippen schakelen nu langzaam over naar legmeel. Ik heb pas weer legmeel gekocht en meng dat nu (25%) met t kuikenmeel.

Ik dacht eerst nog een paar kilo van het kuikenmeel te bewaren voor de winterperiode. Maar dat lijkt me nu toch niet meer zo'n goed idee. Ook al is de voorraadbak voor het meel lucht-lichtdicht. De granen zitten in een bak die minder goed afsluit. Maar daar zijn ook geen vitamientjes aan toegevoegd.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten