Legkorrel voor Serama’s, welke?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Naara
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 sep 2018 08:59
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Hulst

Legkorrel voor Serama’s, welke?

Berichtdoor Naara » 16 jan 2019 15:49

Ik zie door de korrels het voer niet meer :mrgreen:

Mijn Serama-dames zijn nu bijna 6 maanden en alle drie aan de leg. Ik gaf ze eerst opfokkorrel tot aan de leg. Dat aten ze erg goed zonder te veel te knoeien.

Ben daarna overgegaan op Kasper Serama-mix. Daar kregen ze soms al een handje van in hun voerbal maar nu dus volledig gaan geven.
Probleem is dat ze vreselijk veel knoeien. Ze scheppen in een dag de halve silo leeg en dat ligt dan op de grond. Daar is dat spul toch iets te duur voor.
Heb nu Versele-Laga Country Best Gold-4 Mini Mix.
Maar dat is dus ook gemengd graan. En maken ze net zo’n grote pestzooi van.

Zou dus het liefst legkorrel voeren en enkel gemengd graan als tussendoortje in hun voerbal geven.
Maar nu zijn alle legkorrels 3 mm en heb vernomen dat dat te groot is voor Serama’s. Maar alle 2 mm-korrels zijn of voor kuikens of zitten tussen gemengd graan.

Wat voeren jullie je Serama’s? Want ik weet niet goed meer waar ik het beste aan doe.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Legkorrel voor Serama’s, welke?

Berichtdoor Kip La La » 16 jan 2019 16:18

En als je ze nou eten geeft in een grote stenen bak?
Ik doe dat (in zo’n stenen hondenvoerbak) en er wordt nul naast gegooid.

Naara
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 sep 2018 08:59
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Hulst

Re: Legkorrel voor Serama’s, welke?

Berichtdoor Naara » 16 jan 2019 16:22

Ik vind het juist zo fijn dat m’n silo hangt zodat er geen ongedierte in kruipt.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Legkorrel voor Serama’s, welke?

Berichtdoor Roan12 » 16 jan 2019 17:29

Volgens mij zijn de twee merken voer die je noemt gemengd voer toch? Dus zowel korrel als gemengd graan samen. Dan heb je altijd dat ze het lekkerste (graan) opeten en de rest (korrel) eruit gooien. Ze moeten beide, maar met name de korrel, om geen voedingsstoffen te missen. Maar door het knoeien werkt dit niet goed.

Wil je liever legkorrel voeren? Of mag het ook legmeel zijn? Meel is hetzelfde als korrel maar dan niet in korrels geperst. Inhoudelijk is er geen verschil in voedingswaarde. Het gaat hier altijd schoon op. Wellicht is dat nog een optie als je geen kleinere korrel kunt vinden.

Naara
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 sep 2018 08:59
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Hulst

Re: Legkorrel voor Serama’s, welke?

Berichtdoor Naara » 16 jan 2019 18:54

Meel mag inderdaad ook. Al zie ik hier bij legmeel wel altijd gebroken mais er door. Krijg je dan weer niet hetzelfde gedoe?
Alleen kuikenmeel is wel zonder andere dingen.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Legkorrel voor Serama’s, welke?

Berichtdoor Roan12 » 16 jan 2019 20:01

Dat is niet mijn ervaring. Ik voer altijd meel, ik zweer erbij. Maar dit is weer een persoonlijke voorkeur. Ik weer dat andere fokkers/houders er anders over denken. In ieder geval hier gaat alles schoon op en knoeien ze er niet mee. Ik voer het in een voersilo bij jonge kuikens en bij volwassen dieren in een grote ijzen voerbak. Zo nu en dan laat ik de voerbak helemaal leeg eten zodat ze alles binnen krijgen voor ik weer bijvul. Deze methode werkt voor mij prima.

hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

Re: Legkorrel voor Serama’s, welke?

Berichtdoor hamerke » 18 jan 2019 21:24

Garvo heeft kleinere korrels speciaal voor krielen, 2mm. Dat wordt hier heel goed gegeten.
Als je korrels wil voeren, doe je dat best niet in een graanmengeling. Been there, done that. De korrels werden er hier sowieso uitgekieperd ongeacht de voerbak. Enkel korrels en af en toe wat gemengd graan apart en al het geknoei was verleden tijd.

Naara
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 sep 2018 08:59
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Hulst

Re: Legkorrel voor Serama’s, welke?

Berichtdoor Naara » 18 jan 2019 21:49

Weet je toevallig de naam van die korrel? Kan het zo snel niet vinden.

Naara
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 sep 2018 08:59
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Hulst

Re: Legkorrel voor Serama’s, welke?

Berichtdoor Naara » 18 jan 2019 21:52

Is dat deze?
https://www.garvo.nl/nl/artikelgroepen/ ... how/#a=825
Zie dat het in de fok- en showcategorie staat, maakt dat niet uit? Ik fok en show niet :gutgut:

hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

Re: Legkorrel voor Serama’s, welke?

Berichtdoor hamerke » 18 jan 2019 22:03

Ja, die gebruik ik. Wel niet de goedkoopste, iets van een 16 euro voor 20kg, maar als ze van een goedkopere zak de helft eruit zwieren, wordt dat ook duur spul.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten