Kippen eten niet

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
piekkok
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2019 16:40
Land: Nederland
M/V: M

Kippen eten niet

Berichtdoor piekkok » 12 feb 2019 10:21

Goedemorgen Forumleden,

Ten eerste: Wat fijn dat dit forum er is, ik heb al menig vraag beantwoord gekregen dankzij jullie!
Wij hebben sinds enige tijd 3 krielen, een Wyandotte, en Barnevelder en een Serama. Als voer in de voerbak gaven we ze gemengd graan vermengd met legkorrels, en als bijvoer meelwormen, mais uit blik en 'kippenmuesli'. De hennetjes lusten veel, maar verspillen ook heel veel voer door alles wat ze niet lekker vinden uit de voerbak te gooien en alleen hun favoriete graantjes en dergelijke op te eten. Omdat wij dat erg zonde vinden, hebben we nu de voerbak gevuld met uitsluitend legkorrels (volledig). Maar daar eten ze nu niet van en de drie hennetjes zijn iedere dag in afwachting van wat voor lekkers we komen brengen (trosgierst, mais, etc).
De Wyandotte verliest nu ook heel veel veren, heeft dat ook te maken met niet eten?
Zijn wij verkeerd bezig door ze uitsluitend legkorrels te geven? Moeten we volhouden en gaan ze vanzelf wel eten als ze écht honger krijgen? Of moeten we het anders aanpakken? ik hoop dat jullie met al jullie ervaring een antwoord kunnen geven.

Hartelijk dank alvast,
Gert

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kippen eten niet

Berichtdoor Kip La La » 12 feb 2019 11:27

De korrels zijn niet te groot voor ze?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Kippen eten niet

Berichtdoor Roan12 » 12 feb 2019 12:07

Uitsluitend legkorrel geven is prima. Ik zou voorlopig even geen extraatjes geven, verplicht de kippen maar even om alleen legkorrel te eten. Kijk hoe dat gaat, misschien dat ze het dan beter gaan eten. De Wyandotte is denk ik gewoon in de rui.

Kijk wel of de Serama goed mee kan eten. Daar zouden de korrel mogelijk te groot voor zijn. Eventueel kun je dan overschakelen naar legmeel als hoofdvoer.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Kippen eten niet

Berichtdoor Jan Bollen » 12 feb 2019 13:12

Die van mij weten niet wat korrel is en eten het ook niet. Ze snappen niet dat het eetbaar is. Mijn kippen krijgen graan en ze weten dat het graan eetbaar is.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kippen eten niet

Berichtdoor Kip La La » 12 feb 2019 13:38

Goed punt.
Ik vind het ook moeilijk hoor om een dier te dwingen iets te eten wat ze niet willen/herkennen als voedsel.
Bij mij krijgen ze ook rijk gemengd graan.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen eten niet

Berichtdoor tuff cookie » 12 feb 2019 18:38

Enkel graan kan alleen als ze overdag de ruimte hebben buiten en kunnen scharrelen, zo vinden ze genoeg voedsel erbij. Graan alleen is te eenzijdig.
Maar zodra ze in een hok zitten of eventueel met ren is dat niet voldoende en moeten ze volledig voer hebben om gezond te blijven. Dat kan ook meel zijn als ze korrels niet eten.
Ze kunnen in de rui raken als ze te lang niet eten als ze korrels niet als voedsel zien.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kippen eten niet

Berichtdoor lnge » 12 feb 2019 20:31

Volgens mij zijn het 'verwende' kippen. Ze hebben de keus uit lekker en minder lekker. Dus eten ze wat ze lekker vinden. En dat eenmaal gewend, willen ze niet anders meer. Met die van mij hetzelfde verhaal. Ik geef dus ook geen euro meer uit aan legkorrel. Maar ze kunnen bij mij wel onbeperkt scharrelen. Ik zie ze ook maar weinig bij de voerbak.

Gebruikersavatar
Pepone
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 mar 2018 19:27
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.

Re: Kippen eten niet

Berichtdoor Pepone » 12 feb 2019 21:00

Heb nu ook zoiets bij de hand.
Mijn Amrock was in de rui, daarom gaf ik haar wat extra meelwormen.

Nu wil ze alleen nog maar meelwormen en bespringt mij als ik met het bakje meelwormen aan kom.
Ik laat haar nu langzaam "afkicken" van de wormen.

Groet, Ron.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kippen eten niet

Berichtdoor lnge » 12 feb 2019 21:36

Eigenlijk zijn het vreselijke beesten, die kippen :lol:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kippen eten niet

Berichtdoor Kip La La » 12 feb 2019 21:43

Mwoah ik eet zelf ook alleen wat ik graag lust.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 6 gasten