Versele Laga en organische zuren?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Simonino86
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2023 22:59
Land: Belgie
M/V: M

Versele Laga en organische zuren?

Berichtdoor Simonino86 » 17 nov 2023 18:06

Eerder toevallig kwam ik op volgende statement bij de gebruiksaanwijzing van voer van Versele Laga:
Het gelijktijdige gebruik van verschillende organische zuren of zouten daarvan is gecontra-indiceerd wanneer een of meer daarvan aan of nabij het maximaal toegestane gehalte worden gebruikt.

Ik vind dit alleszins een heel vaag iets. I.v.m. cholinechloride is het bv. heel duidelijk:
Gelijktijdige toediening met drinkwater waaraan cholinechloride is toegevoegd, moet worden vermeden.

Iemand die begrijpt wat men bedoelt en dit wetenschappelijk correct even kan vertalen? Wat is het maximaal toegestane gehalte? Bestaat dat zelfs?

Ik zuur regelmatig het drinkwater van de kippen aan, en dat doe je nu precies met organische zuren.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Versele Laga en organische zuren?

Berichtdoor jantien » 18 nov 2023 11:03

Geen idee wat men hiermee bedoeld maar waarom en waarmee zuur je het drinkwater van je kippen aan?
Ik geef ze altijd kraanwater en is prima naar mijn ervaring.

Simonino86
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2023 22:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Versele Laga en organische zuren?

Berichtdoor Simonino86 » 18 nov 2023 20:51

Het aanzuren van drinkwater zorgt voor remming van potentieel ziekteverwekkende bacteriën en verbetert de eiwitvertering. Mensen zijn eerder gebaat bij een licht basische pH (dus > 7), maar gezien het eten van kippen toch een tijd in de krop blijft, zouden zij eerder gebaat zijn bij een lagere pH (ca. 4). Daarom zuur ik het drinkwater dus regelmatig aan. Andere mensen geven regelmatig azijnzuur in het drinkwater, wat principieel op hetzelfde neerkomt. Een mix van organische zuren (waarvan azijnzuur er één is) blijkt evenwel de voorkeur te hebben.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Versele Laga en organische zuren?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 18 nov 2023 22:07

Heb je daar ook een bron van?

Simonino86
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2023 22:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Versele Laga en organische zuren?

Berichtdoor Simonino86 » 18 nov 2023 22:20

Hier o.a.: https://www.pluimveebedrijf.nl/huisvest ... rinkwater/

Anders gewoon eens aanzuren drinkwater kippen intypen in google

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Versele Laga en organische zuren?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 18 nov 2023 23:02

Euhm ja. Ik zocht eigenlijk een iets wetenschappelijker bron.
En vooral dan je claim dat kippen het goed zouden doen met drinkwater met een pH van 4. Waar vind je dat?
Als ik google vind ik nl dat gewoon azijn een pH tussen 2 en 3,5 heeft. Dus dan weet je dat 4 behoorlijk zuur is! :shock:
Ik heb mijn twijfels of je wel de juiste conclusie trekt. In dit artikel dat je post is ook sprake van de pH van het spoelwater, niet van het drinkwater zelf.
Het gaat dus over waarmee ze het systeem proper houden. Niet over het water zelf aanzuren.
Ik vermoed dat af en toe wat zuur door het water geen kwaad kan. Maar hoeveel dan precies?
Want te veel lijkt me niet gezond. Niet enkel omwille dat té zuur brandt en schadelijk kan zijn, maar ook omdat de kippen dan vast minder gaan drinken en dat geeft zware gevolgen op de gezondheid.
En dat is het gevaar van zo'n tips. Dat mensen dan te veel gaan toevoegen of te vaak. Omdat het zomaar met de natte vinger gebeurt. En dan doet het meer kwaad dan goed. Dat gaat van mond tot mond en iedereen praat elkaar na zonder te weten waar het vandaan komt. Dat bacteriën en schimmels dood gaan in een zure omgeving wil nog niet zeggen dat je zuur veilig kan drinken, laat staan dat het ook gezond is.
Dus tenzij er eens onderbouwde artikels ( dus geen verkoopspraatjes) met een duidelijke dosering en onderzochte argumentatie komen, zou ik het zelf afraden.

Zorg uiteraard wel dat je drinkbakken proper blijven. En als je daar graag azijn voor gebruikt, en ze daarna naspoelt, dan is dat prima. :duimop:

Simonino86
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2023 22:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Versele Laga en organische zuren?

Berichtdoor Simonino86 » 20 nov 2023 11:42

Ja, dat was misschien niet het beste artikel. Hierbij iets betere informatie:
https://www.agro-topshop.nl/themas/aanz ... water.html

en dan nog iets (wel beetje chaotisch geschreven): https://www.broedservice-sheerenbroek.n ... or-kippen/

Je moet inderdaad ook niet zomaar wat in het drinkwater gaan kappen. Men raadt heel vaak azijnzuur aan om regelmatig toe te voegen aan het drinkwater. Het veilige daaraan is dat je de pH zeker niet te laag krijgt. Het is ook gemakkelijk te verkrijgen. Toevoegen van azijnzuur aan het drinkwater is dus goed, maar het is beter om combinaties van (organische) zuren toe te voegen. Omdat er effectief 'gevaren' zijn bij te veel aanzuren(te weinig drinken vooral) heb ik dan ook een pH meter gekocht (€ 50) om zeker te zien dat de pH niet te laag is.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 12 gasten