Herintroductie en vragen over zelf samenstellen granenmix

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
MilMol
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Herintroductie en vragen over zelf samenstellen granenmix

Berichtdoor MilMol » 04 dec 2023 21:10

Hallo allemaal. Het is al een hele tijd geleden (2018 of zo?) dat ik mezelf hier heb aangemeld en heb voorgesteld. Toen omdat ik van plan was om in 2020 met vervroegd met pensioen te gaan en te emigreren naar Hongarije en van plan was om op termijn een paar kippen te nemen.

Inmiddels woon ik in het zuidwesten van mijn nieuwe woonland en lopen hier inderdaad een paar kippen rond: Willem de haan en Willemien, beide van een Hongaars kippenras en zelf uitgebroed en opgevoed, en verder een onbestemd mixje van kippenrassen met de illustere namen “Poppetje” (omdat ze me altijd zo lekker van de wal in de sloot komt helpen tijdens de dagelijkse schoonmaak van het nachthok en ik dat zo vertederend vind), “Elvis” (vanwege haar kuif), “Houdina” (omdat ze gemiddeld twee keer per week uit de tuin ontsnapt om naar haar verkering bij de buren te gaan :gutgut:) en “Truus”.

Met zijn zessen scharrelen ze rond op zo’n 500 m2 omheind terrein. Ik heb geen ren, maar wel een gebiedje van 16m2 onder een overkapping en voorzien van brekerzand met kiezeltjes, alwaar een kunststof kippenhok van Nestera staat op een laag tafeltje. Dit zodat ik het schoon kan maken zonder steeds door mijn knieën te hoeven… :-D ‘s Morgens kunnen ze dus zo de weide wereld in zodra hun deurtje opent. Er staan diverse bomen, het nodige struikgewas en diverse overkappingen op hun leefgebied. Het composthok is favoriet en daar zijn ze overdag ook vaak te vinden, net als onder een oude verhoogde graanschuur, waar uitgebreid gebadderd wordt in het zand. Voor de rest is het allemaal gras.

Ze zijn nu zo’n 18 weken oud en hebben het volgens mij wel naar hun zin. Eitjes leggen de dames nog niet en gezien de tijd van het jaar verwacht ik die pas over een maandje of drie. Ik geef nu nog opfok korrel voor kippen tot 20 weken en die blijf ik nog geven totdat de meisjes aan de leg gaan en daarnaast dagelijks wat graanmengsel ongeveer een uurtje voordat ze op stok gaan, af en toe wat meel wormpjes en verder momenteel wat geraspte appel, wortel en af en toe een stronk andijvie die ik ophang. De winter is hier ingevallen en het vriest zowel overdag als ‘s nachts, maar ze lijken zich goed te redden.

Hoewel niet zo uitgebreid als in Nederland zijn er hier wel enkele merken van zowel meel als korrel en (biologische) granen mixen te krijgen, waaronder Deuka en Leimüller. Het wordt geïmporteerd -uit Oostenrijk vooral- en gemiddeld kost een kilo omgerekend ca. € 2,60.

Dat was de herintroductie :gna: , dan nu een vraag (een paar eigenlijk):
Ik woon erg landelijk en kan redelijk makkelijk aan diverse granen komen. Ik wil dan ook op termijn overstappen op een zelf samengestelde mix en will jullie vragen om jullie mening te geven over onderstaande ingrediënten:
Per batch van 10 kilo (deze hoeveelheid past in de trapbak):
-3 kg hele maïskorrel (30%}
-1½ kg zachte witte tarwekorrel (15%)
-1½ kg harde rode wintertarwe (15%)
-1 kg ongepelde zonnebloempitten (10%)
-1 kg alfalfapellets, grof gemalen 10%)
-500 gram spliterwten/linzen (5%)
-500 gram haver (5%)
-250 gram sorghum (2,5%)
-250 gram noten (2,5%)
-250 gram tarwezemelen (2,5%)
-250 gram lijnzaad 2,5%)

Kan dit?
Moet er nog iets bij of juist iets af?
Moet ik nog iets met de percentages gedurende de zomer en de winter?
Krijgen ze zo voldoende vitaminen en essentiële mineralen binnen of moet ik suppleren?

Als uitsmijter had ik graag nog een paar foto’s toegevoegd, maar het lukt me niet om deze geplaatst te krijgen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Herintroductie en vragen over zelf samenstellen granenmix

Berichtdoor tuff cookie » 06 dec 2023 12:05

Welkom terug :-D En fijn dat je plannen allemaal zijn gelukt.
Ik heb je samen gestelde lijstje bekeken en lijkt mij nog niet zo gek. Alleen de haver zou ik zelf achterwege laten door de uitwerking die het op kippen heeft. Ze worden er hitsig van en krijgen makkelijker ruzie onder elkaar. Dan denk ik nog dat de zemelen geen toegevoegde waarde heeft.
Verder kan ik alleen nog bedenken dat een kip ook Methionine en Lysine nodig heeft, niet heel veel hoor.
Dat zit hoofdzakelijk in b.v. insecten, dus complete diertjes. Maar weer niet in gekweekte meelwormen, daar zit hoofdzakelijk eiwit en vet in. Gekweekte zoetwater garnaaltjes zit hoofdzakelijk eiwit in.
Misschien vinden jouw kippen zelf wel voldoende insecten op 't terrein.
Het is zeker leuk om ook foto's te zien van je kippen en waar ze wonen. Probeer eens op; postimage.org

MilMol
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Herintroductie en vragen over zelf samenstellen granenmix

Berichtdoor MilMol » 06 dec 2023 16:31

Bedankt voor het meekijken Tuff Cookie.
Ik had de gerst uit de mix gelaten en geen hennep zaden toegevoegd omdat ik uit verschillende posts hier begrepen had dat gerst niet zoveel toevoegt en hennep de hanen nogal “hanig” kunnen maken, maar ik wist niet dat haver datzelfde effect heeft.

Methionine en lysine zitten in noten en peulvruchten als linzen en erwten als ik het goed begrepen heb?

Met wat aanpassingen zou dit dan de mix moeten worden:
-3 kg hele maïskorrel (30%}
-1½ kg zachte witte tarwekorrel (15%)
-1½ kg harde rode wintertarwe (15%)
-1 kg ongepelde zonnebloempitten (10%)
-1 kg alfalfapellets, grof gemalen 10%)
-500 gram spliterwten/linzen (5%)
-500 gram noten mix (5%)
-500 gram sorghum (5%)
-500 gram lijnzaad (5%)

Verschillen de percentages in de warme maanden nog van die van de winter?
Zijn er nog andere ingrediënten die ik toe zou kunnen voegen?
In de zomer lopen, kruipen en vliegen hier genoeg insecten rond om als kip blij van te worden, maar in de winter natuurlijk niet.

Ik ga aan de slag met wat foto’s zodra de post image site me de wachtwoord gegevens toestuurt…. Mail tot nu toe niet aangekomen (weet zeker dat ik het goede e-mailadres heb ingevoerd :roll: )

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Herintroductie en vragen over zelf samenstellen granenmix

Berichtdoor tuff cookie » 06 dec 2023 17:12

Ja in erwten en linzen zit inderdaad Methionine en lysine, maar vrij weinig. In noten zit denk ik voldoende. Ben wel benieuwd welke noten je ze geeft en of je die klein maakt ?
In de winter kunnen ze voor de kou wel wat extra graan (mais en tarwe) en zonnepitten gebruiken. Ik denk dat je zo wel goed zit met het voer. Ja, vers groen maar dat vinden ze vanzelf buiten.
Met foto's ben ik ook niet zo handig.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Herintroductie en vragen over zelf samenstellen granenmix

Berichtdoor tuff cookie » 06 dec 2023 17:16

Onder het kopje "Forumzaken" kun je vinden hoe je foto's kunt plaatsen. Misschien heb je er iets aan.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Herintroductie en vragen over zelf samenstellen granenmix

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 dec 2023 18:16

Groen vinden ze ook nog genoeg he?
Ik zou iets dierlijks toevoegen in de winter idd.
Misschien dat wat gemalen vlees ook prima kan hoor. ;)

MilMol
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Herintroductie en vragen over zelf samenstellen granenmix

Berichtdoor MilMol » 06 dec 2023 18:17

Afbeelding
Elvis

Afbeelding
De kippenranch

Afbeelding
Een deel van hun landgoed

Afbeelding
Het zooitje ongeregeld

Afbeelding
Kippenyoga

Afbeelding
Lekker aan de scharrel

Afbeelding
Willem de haan

MilMol
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Herintroductie en vragen over zelf samenstellen granenmix

Berichtdoor MilMol » 06 dec 2023 18:23

Pearlsofpassion schreef:Groen vinden ze ook nog genoeg he?
Ik zou iets dierlijks toevoegen in de winter idd.
Misschien dat wat gemalen vlees ook prima kan hoor. ;)


Momenteel ligt er sneeuw en ze vinden het tot nu toe helemaal niks om doorheen te lopen, dus ze krijgen groen in de vorm van andijvie, geraspte wortel en appel en kiemgroenten.

Qua noten dacht ik aan walnoten (ik wil ze openbreken en dan de helften aanbieden zodat ze er zelf mee aan de slag moeten, pinda’s in de dop, hazelnoten en amandelen? Walnoten en hazelnoten vindt je hier in de natuur, de andere twee worden te koop aangeboden door particuliere boertjes.

Kastanjes zou ook nog kunnen, grof gemalen?

Goed idee om wat gemalen vlees aan te bieden, ga ik mee aan de slag!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Herintroductie en vragen over zelf samenstellen granenmix

Berichtdoor tuff cookie » 06 dec 2023 19:34

Helemaal gelukt met de foto's :-D . Wat een prachtig onderkomen hebben de kippen en een heerlijke ruimte.
En hele leuke verschillende kipjes :-) Mooi haantje ook :gulzig: Worden het grote kippen of zijn het (half) krielen.
Ik denk dat alle noten die je noemt goed zijn ook kastanjes, waarschijnlijk een beetje kleiner maken, ja grof malen.
Ik vind het ook een goed idee om iets dierlijks aan te bieden in de winter, hoeft niet veel te zijn. Misschien vangen ze wel af en toe een muis, prachtig compleet vers vlees.

MilMol
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Herintroductie en vragen over zelf samenstellen granenmix

Berichtdoor MilMol » 06 dec 2023 20:20

Ja, ik vind Willem zelf ook een heel knappe kerel. :gossip: Ik ben wel bevooroordeeld natuurlijk omdat ik hem en Willemien zelf heb uitgebroed. Dat uitbroeden was een nachtmerrie. Lang verhaal, maar het is een wonder dat er twee kuikens levend uit het ei zijn gekropen.

Hij wordt max. 3 kg. Willemien wordt max. 2.3 kg volgens de ras beschrijving. Eerlijk gezegd heb ik geen idee of het dan krielen, half krielen of olifantenkrielen zijn. :gna: :krab: Mijn raskennis is nog maar zeer beperkt. De enige reden dat deze twee raskippen hier rondscharrelen is omdat de buurvrouw eieren had gekocht, op vakantie ging en het broedapparaat bij mij neerzette. Omdat maar twee eieren uitkwamen en ik een soort van ICU-nurse had gespeeld zijn ze bij mij blijven wonen.

De rest is gekocht toen ze één week oud waren en Willem en Willemien twee weken oud. Ze zijn allemaal een beetje van hetzelfde formaat, maar verschillen qua bouw en uiterlijk. Elvis bijvoorbeeld heeft genen van een kuifhoen denk ik.
Houdina, het goudroze (?) kipje, heeft een paar veertjes op de poten. Poppetje heeft veel weg van Willemien maar is donkerder en ik denk dat Truus een gewone roodbruine huis- tuin- en keuken kip is. Mij kan het eigenlijk niks schelen. Belangrijkste is dat ze zo gezond en vrij mogelijk door het leven kunnen gaan.

De foto’s zijn van oktober. Inmiddels zijn ze wat groter en Willem glinstert in het zonnetje met zijn kopergele, -rode en staalblauwe veren. Hij kraait sinds ongeveer een week af en toe.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast