Herintroductie en vragen over zelf samenstellen granenmix

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Herintroductie en vragen over zelf samenstellen granenmix

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 dec 2023 23:51

2kg is een gewone kip. Geen kriel.

En ik vind de walnoten zelf laten uitpikken een super idee. :duimop:
Maar hazelnoten en amandelen lijken mij idd ook te hard en zou ik cutteren.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Herintroductie en vragen over zelf samenstellen granenmix

Berichtdoor tuff cookie » 07 dec 2023 07:27

Ja gezond en vrij, dat is het mooiste, maar dat gaat helemaal lukken daar bij jou :gulzig:

MilMol
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Herintroductie en vragen over zelf samenstellen granenmix

Berichtdoor MilMol » 07 dec 2023 08:59

Ik bedacht me vanmorgen dat ik wel wat van het gemalen vlees kan geven dat de honden ook krijgen. :idee: Ik heb twee viervoeters rondlopen die vers gevoerd worden. Zou een theelepeltje per kip genoeg zijn en dan eens per week of zo?

En zouden rijpe eikeltjes en beukenootjes ook op het menu mogen? De walnoten biedt ik dan aan in de gecrushte doppen en al het andere kan ik dan grof malen. Er is hier in de herfst voldoende te rapen. Als ik het dan opsla in een afsluitbare ton en per portie vermaal moet het goed komen dacht ik?

En ik wil komend jaar proberen om zelf wat mais, tarwe, erwten en sorghum te verbouwen. Naast de 500m2 voor de kippen heb ik nog zo’n 4000m2 tot mijn beschikking. Als ik een deel daarvan gebruik om toekomstig kippenvoer in te zaaien en het lukt om alles te laten groeien weet ik in ieder geval zeker dat het biologisch is.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Herintroductie en vragen over zelf samenstellen granenmix

Berichtdoor Pearlsofpassion » 07 dec 2023 09:25

Leuk idee.
Mais wijst zichzelf uit, maar tarwe en sorghum is minder eenvoudig te oogsten. Ale, het gaat natuurlijk wel, maar tis veel werk. Je kan ook een stukje afbakenen, inzaaien en hen er in de herfst en winter zelf op laten scharrelen en zoeken. Normaal komt het dan het voorjaar erop vanzelf weer een deel uit door gevallen zaden, als je kippen niet té goed zijn in zoeken.
Erwten eten ze hier graag, maar ik moet ze doppen..zelfs als de peulen al open zijn, vinden ze het te veel moeite. :roll:
Ook zonnebloempitten kweek ik ieder jaar. Je hebt de hele zomer fleurig gele bloemen ( die eens groot genoeg ook gewoon bestand zijn tegenkippengeweld) en erna bloemhoofden vol pitten. De bijen vinden ze ook nog eens leuk. Kies een ras met grote hoofden om de pitten te oogsten, dat gaat het vlotst. Kleine hoofdjes gooi ik in.het geheel bij de kippen eens rijp, en pikken ze zelf uit. Zonnebloemen zaaien zichzelf ook vaak uit.

Kippen vinden ook bladgroente erg leuk. Boerenkool, snijbiet dat groeit allemaal vlot en stevig en kunnen ze goed van eten. Bij mij staat het aan de andere kant van de draad van de ren zodat ze de plant niet kunnen mollen maar wel ervan eten.
Ook de bessenstruiken zijn hier een grote hit. Die staan gewoon in de ren. De onderste 80cm eten ze zo. Die erboven plukken wij voor onszelf of voeren we aan de kippen met de hand. Dan zijn we hun beste vriend hoor. :cool:

Moet eens denken, wat eten ze nog...
Te groot geworden courgette. Te vroeg gevallen appels. Kerstomaten met een gat in.
Slechte aardbeien en frambozen, al zijn ze die op het eind meestal beu. Verwende nesten zijn het eigenlijk he? :gutgut:
En natuurlijk onkruid dat ik wied in de moestuin. Vooral vogelmuur eten ze graag.

Ik probeer ongeveer aan de helft graan en de helft extra voer (groen, fruit, beestjes) te komen. Want graan is ook niet echt hun natuurlijk voedsel, dat is gewoon voor de mens gemakkelijk te kweken en dus goedkoop. Dus ik probeer daar veel vers, vitaminenrijk en minder koolhydratenrijk en vooral gevarieerd voedsel tegenover te zetten. Maar tegenwoordig, met 15 kippen is dat vrij lastig.
Maar wat je vb nooit weg mag gooien zijn paprikapitten. Super lekker en gezond voor kippen. Of de binnenzijde van pompoen. Zelfs de pitten als die klein genoeg zijn zoals vb bij een butternut. Zo zijn er nog dingen. Altijd 2x nadenken of kippen het misschien kunnen eten.

MilMol
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Herintroductie en vragen over zelf samenstellen granenmix

Berichtdoor MilMol » 07 dec 2023 09:48

Ik kan op hun domein natuurlijk ook gewoon een mix aan zaden laten vallen en dan kijken wat opkomt. Een soort van voedseltuin / -bos proberen te creëren. Niet alles zal opkomen, een deel zal door andere vogels worden verorberd, maar als er genoeg uitgroeien tot plant dan zouden ze er met zijn zessen van moeten kunnen leven.
En als ze lang genoeg leven om zichzelf uit te zaaien…. En verder wat struiken met eetbare bessen en ander fruit, nog wat fruitbomen planten en meer naar achteren op het terrein amandel boompjes, eiken, beuken, kastanje, walnoot… Dan is het op termijn een kwestie van door het hek lopen en rapen maar.

Leuk PoP, om over te na te denken komende tijd.

MilMol
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Herintroductie en vragen over zelf samenstellen granenmix

Berichtdoor MilMol » 08 dec 2023 12:20

Ik heb ze vandaag een mengsel voorgeschoteld van geraspte wortel, wat gehalveerde kerstomaatjes, halve sinaasappel zonder schil en in partjes gesneden, bleekselderij, wat gemalen konijn uit de vleesrol voor de honden en als toetje een halve granaatappel.

Vooral dat laatste viel bijzonder in de smaak! Komt vast omdat het lekker zoet is. Niet te vaak geven dus maar.

Afbeelding
Het heeft gesneeuwd hier en de kippen vinden het helemaal niets.

Afbeelding
Gelukkig hebben ze wat afleiding met hun dagelijkse groen schotel

Afbeelding
De granaatappel is favoriet.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Herintroductie en vragen over zelf samenstellen granenmix

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 dec 2023 13:03

De verhouding tussen zoet en groen is wel een beetje te veel omgeslagen richting zoet. Ook wortel bevat redelijk veel zetmeel. Enkel de bleekselder is echt groenvoer. Te veel fruit is niet goed. Ze krijgen al zoveel koolhydraten via de granen.
In de zomer, als ze zelf veel gras en onkruid pikken, is dat minder erg, maar nu pikken ze duidelijk geen groen want het ligt onder de sneeuw. En dan zou ik toch liever meer groen dan fruit geven.

Wel zien als je vlees geeft dat ze het vrijwel meteen opeten. Dat geldt eigenlijk voor al het voer maar voor vlees nog meer. Anders trekt dat zeker ratten aan.

MilMol
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Herintroductie en vragen over zelf samenstellen granenmix

Berichtdoor MilMol » 08 dec 2023 13:37

Bedankt voor de bijsturing TC, morgen wacht ze een andijvie dag. :gossip:


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten