Voeding waar kopen

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Upbeat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jan 2017 21:33
Land: Nederland
M/V: M

Voeding waar kopen

Berichtdoor Upbeat » 20 dec 2023 10:10

Voor mijn kippen heb ik bij Ranzijn en online een grote hoeveelheid divers voer gekocht; zak mais, legkorrel en zadenmix. Het allemaal in 1 ton gemikt om zo divers eten te geven.
Daarnaast krijgen ze af en toe wat rauw groente/fruit (controleer zelf eerst wat ze mogen hebben) wat overblijft van het koken. Af en toe een bonus van wat meelwormen/insecten als we het hok schoonmaken en vers stro in de ren doen. Wat een traktatie vinden ze dat :)

Ik merk dat de legkorrel veelal blijft liggen. En de eierproductie gaat omlaag. Dit is de eerste herfst/winter dat we kippen hebben. Dus nog de nodige gebrek aan ervaring. Dus misschien hoort het ook bij de tijd van het jaar?

Herkenbaar dat ze de legkorrel links laten liggen? Heb daar enkel nog een flinke zak van :(
En welk voer kopen jullie en waar? Denk dat de gemiddelde tuinhandel best duur kan zijn. Liefst grote zakken en meteen gemixt. Heb ook flinke ton buitenstaan (waterdicht) dus kan wel wat kwijt.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Voeding waar kopen

Berichtdoor danielb » 20 dec 2023 11:59

dat de eierproductie omlaag gaat is normaal.
das de tijd van het jaar.
zelfs geen eieren hebben op dit moment is een normale zaak.

een extra zak mais aankopen hoeft echt niet.
het grootste bestanddeel in legkorrel is reeds mais.

hier een voorbeeld van een bepaalde samenstelling van legkorrel : Mais, tarwe, sojaschroot, calciumcarbonaat, grasmeel, raapschroot, maisgluten, sojabonen getoast, gerst, zonnepitschroot, sojaolie, riemelasse, monocalciumfosfaat, DL-methionine, en natriumchloride

daarnaast zijn daar ook vitaminen enz... bijgevoegd.

Shanna Bartels
Berichten: 1478
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Voeding waar kopen

Berichtdoor Shanna Bartels » 20 dec 2023 17:13

Mijne laten ook legkorrel vaak liggen. Maar ik geef ze meestal niet eerder nieuw, totdat ze dat opeten.
Ook de lijnzaad en (haver? Tarwe? ) 'halmpjes'.

Ik koop bio kippen mix van Welkoop.
Daar zijn ook grote zakken van. Niet goedkoop, maar ik vind bio wel belangrijk. Ik eet immers ook hun eieren.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Voeding waar kopen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 dec 2023 21:04

Vele mensen bieden daarom steeds legkorrel aan. Je kan het uiteraard wel weghalen 's nachts ivm ongedierte. Maar dat staat er dus de hele dag. En dan beperkt graan bijvoeren uit de hand.
Maar ze zijn idd minder gek van korrel of meel.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5591
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Voeding waar kopen

Berichtdoor tuff cookie » 20 dec 2023 21:36

Korrel heeft het voordeel dat de kippen niet geselecteerd kunnen eten. Elke korrel is compleet. Ook de kippen in lagere rangorde krijgen alles wat er in de korrel zit. Er zit ook een nadeel aan, de korrel is verhit geweest om een korrel te kunnen persen. Daardoor zijn er nutriënten verloren gegaan die wel in de verse granen en zaden zitten, ook in vers meel. Het nadeel van meel is dat de kippen veel over de rand gooien. Enkel granen en zaden geven gaat ook weer niet want is niet compleet. Kan wel als je een groot stuk land hebt dan vinden ze genoeg.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Voeding waar kopen

Berichtdoor danielb » 20 dec 2023 21:54

korrel is zeer gemakkelijk als ze het eten.
maar wat betreft het nadeel is niet perse het verhitten,want na het verhitten kunnen de extra vitaminen en mineralen worden toegevoegd,maar wel het snel verzadigd zijn kan daarna voor verveling zorgen en op een beperkte uitloop is dat een nadeel.

een graanmengeling kan dan weer het nadeel hebben dat er een tekort is aan bepaalde voedingsstoffen en dit is ook afhankelijk van de uitloop en de tijd van het jaar.
en uiteraard ook afhankelijk van de graanmengeling zelf.

meel kan dan daarentegen inderdaad zorgen voor verspilling.
hoe fijner,zoveelste meer kan er gemorst worden.

maar ikzelf ben voorstander van meel omdat ik in tijden van schaarste gewoon puur meel geef en in tijden als er meer te rapen valt ik wat goedkopere graanmengeling kan toevoegen.
of tijdens de rui er wat zonnebloempitten bij meng. (daar blijft dan ook nog eens fijn meel aanhangen)
en ze zijn ook een tijdje bezig voordat ze verzadigd zijn,ook al hebben ze bij mij een zeer grote uitloop.
ze krijgen wel niet a volonte meel aangeboden,want ze moeten ook het meel binnen spelen als ze nog honger hebben.

ik geef mijn pluimvee wat ze graag eten,maar ook wat goed voor ze is.

Upbeat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jan 2017 21:33
Land: Nederland
M/V: M

Re: Voeding waar kopen

Berichtdoor Upbeat » 22 dec 2023 09:32

Dank voor de reacties. Dan ga ik mij nog even geen zorgen maken over wat ze te eten krijgen. Ik heb nog 20kg aan legkorrel dus de winter komen ze dan wel door. Dan moeten ze maar leren eten wat de pot schaft.

Gebruikersavatar
baklap
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 sep 2022 11:40
Land: Nederland
M/V: M

Re: Voeding waar kopen

Berichtdoor baklap » 24 dec 2023 19:43

tuff cookie schreef: Het nadeel van meel is dat de kippen veel over de rand gooien. Enkel granen en zaden geven gaat ook weer niet want is niet compleet. Kan wel als je een groot stuk land hebt dan vinden ze genoeg.


Daar hebben wij ook last van sinds we geswitched zijn van merk.
De volgende keer gaan we een ander merk proberen, hopelijk gaat het dan beter.

Korrel laten ze ook staan :P

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5591
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Voeding waar kopen

Berichtdoor tuff cookie » 24 dec 2023 20:58

Als kippen mogen kiezen tussen meel en korrel dan laten ze de korrel staan. Ik laat ze wel eerst de bak leeg eten voor ze nieuw krijgen anders krijgen ze niet alles binnen wat ze nodig hebben. Tegen morsen kun je eventueel een bak met een rand naar binnen gebruiken, dan kunnen ze het minder makkelijk over de rand krijgen.

Gebruikersavatar
baklap
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 sep 2022 11:40
Land: Nederland
M/V: M

Re: Voeding waar kopen

Berichtdoor baklap » 25 dec 2023 07:36

@tuff cookie
We hebben een trapbak, maar ze presteren om met het huidige voer daar zo'n bende van te maken. Iets wat ze met het vorige voer (gekocht bij de handelaar waarvan we de kippen hebben) niet deden.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten