Feeder probleem

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
ray59nl
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2024 14:11
Land: Nederland
M/V: M

Feeder probleem

Berichtdoor ray59nl » 26 mar 2024 11:12

Ik heb sinds 2 dagen een feed-o-matic voerbak in huis.
Ik heb deze gevuld met een mix van scharrelmix en legkorrels (ik ga helemaal over op alleen scharrelmix, maar had nog een paar kilo over).

Wat de beschrijving zegt:
... het voergedeelte welke is voorzien van een anti-uitkrabrand en 6 vakken die selecteren zoveel mogelijk moeten tegengaan

Wat de realiteit is na 2 dagen:
Afbeelding

Nu begrijp ik dat je niet altijd de reclame moet geloven, maar dit is wel heel overdreven zo.
Er zijn vast meer mensen die dit gehad hebben, is hier een oplossing voor (zelf knutselen of te koop) of is het gewoon afwachten tot de legkorrels op zijn of niet meer mixen?

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Feeder probleem

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 mar 2024 12:27

Er ligt een steen op.
Is het de bedoeling dat ze dat met hun gewicht gaan doen? Dan zal uitscharrelen wel een stuk lastiger worden.
Verder vind ik het er nog niet ideaal uitzien maar ik zou het minstens eens zonder die steen proberen.

ray59nl
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2024 14:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Feeder probleem

Berichtdoor ray59nl » 26 mar 2024 12:33

Pearlsofpassion schreef:Er ligt een steen op.
Is het de bedoeling dat ze dat met hun gewicht gaan doen? Dan zal uitscharrelen wel een stuk lastiger worden.
Verder vind ik het er nog niet ideaal uitzien maar ik zou het minstens eens zonder die steen proberen.


Bedankt voor je antwoord, maar de steen ligt daar met een reden. De eerste paar dagen moeten de kippen nl. wennen aan de trapplank. Daarom leg je er een steen op en dan blijft hij open staan zodat de kippen bij het voer kunnen. Na een aantal dagen a 1 week haal je de steen weg en dan is hij dicht.

Dat hij open blijft staan heeft volgens mij alleen gevolgen dat het voer bereikbaar blijft, maar heeft verder niets te maken met het uitgraven/uitzoeken van de korrels zoals de kipjes doen.
Juist de melding dat er een speciale rand voor inzit en vakken om het te verminderen doet overkomen dat het dan minder voorkomt, maar na 1,5 dag ligt er al zoveel naast dat je net zo goed een gewone bak neer kan zetten. Hier zoek ik dus een oplossing voor..

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Feeder probleem

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 mar 2024 12:46

Ja, weet ik.

Ik zal het dan anders poneren. Ik zou het een kans geven tot de steen weg is.
Het lijkt mij toch dat de trapplank minder stabiel zou worden wat minder scharrelen bemoeilijkt. Ik weet het niet zeker he. Ik zeg alleen maar wat ik zou doen.

ray59nl
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2024 14:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Feeder probleem

Berichtdoor ray59nl » 26 mar 2024 13:14

Pearlsofpassion schreef:Ja, weet ik.

Ik zal het dan anders poneren. Ik zou het een kans geven tot de steen weg is.
Het lijkt mij toch dat de trapplank minder stabiel zou worden wat minder scharrelen bemoeilijkt. Ik weet het niet zeker he. Ik zeg alleen maar wat ik zou doen.


Ahh ok duidelijk, ja er zal zeker wel een verschil zijn als ze op die plank staan die kan bewegen en nu met een steen erop, waardoor ze ook stabieler staan. Ik ga het even afwachten dan. Bedankt!

Gebruikersavatar
K1P
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 aug 2022 20:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Lutten

Re: Feeder probleem

Berichtdoor K1P » 26 mar 2024 13:51

Je moet er geen graan door doen. Dan gaan ze graven en spitten en mieteren de legkorrels aan de kant.
Ik had dat pasgeleden ook. Er zat nog wat graan in de voerschep. Overal legkorrels :-)

Gebruikersavatar
baklap
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 sep 2022 11:40
Land: Nederland
M/V: M

Re: Feeder probleem

Berichtdoor baklap » 26 mar 2024 14:48

De kippen eten het lekkerste eruit, daarom krijg je zo'n bende.
Zo'n feedomatic werkt prima, alleen niet met elk voor (maar dat staat niet in de kleine lettertjes)

MilMol
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Feeder probleem

Berichtdoor MilMol » 26 mar 2024 15:20

Ik heb dezelfde bak. Je probleem wordt veroorzaakt omdat dat je twee soorten hebt gemixt en je kippen de ingrediënten van het ene lekkerder vinden dan de andere EN omdat de klep nu gedeeltelijk open staat door de steen, waardoor ze er vrije toegang toe hebben, zelfs als ze er niet op zouden staan, en zelfs vanaf de zijkant met hun kop naar binnen kunnen gaan.

Ik zou de inhoud vervangen voor alleen de legkorrels en de scharrelmix los geven, af en toe een handje.

En nu ze weten waar hun eten te vinden is zou ik snel de steen zo plaatsen dat de klep half dicht is wanneer ze er niet op staan. Ik gebruikte een grond anker van het pluimvee net en stak die zover in de grond dat het klepje half open stond. Die trok ik steeds een stukje verder omhoog totdat ze er helemaal aan gewend waren. Maar volgens mij staat jouw bak op een stenen ondergrond als ik het goed zie. Dan kun je er iets onder leggen om tot hetzelfde resultaat te komen.

ray59nl
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2024 14:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Feeder probleem

Berichtdoor ray59nl » 26 mar 2024 15:37

Ok, iedereen bedankt voor de reacties.
Ik had al een vermoeden dat ze inderdaad erg selectief zouden zijn als je de 2 zaken mixt.

Maar aangezien in de beschrijving van de bak dingen stonden als antiuitkrabrand en verschillende vakken tegen uitzoeken had ik gehoopt dat dit een stuk minder zou zijn.
Wat zeker (nog) niet helpt is dat de klep tijdelijk permanent open staat. Dat ga ik vanaf nu ook veranderen, de steen die gaat weg.

Nou ja in elk geval weer wat geleerd


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten