Voedselverspilling

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Jvgchicks
Berichten: 73
Lid geworden op: 26 mei 2023 13:10
Land: Nederland
M/V: V

Voedselverspilling

Berichtdoor Jvgchicks » 30 apr 2024 19:26

Goedenavond,

Mijn kippen zijn klaarblijkelijk kieskeurig en eten zo te zien vooral de zonnebloempitten en garnaaltjes uit de voeding en al het andere blijft liggen en er uit gegooid.

Ik probeer wel eens niets aan te vullen maar ze laten het gewoon liggen maar dan gaan ze klagen en eten dan gewoon niks of vallen planten aan die ik liever behoud.

De hele ren ligt bezaaid met eten zowel in zandbad gedeelte als in de ren. En dat is zonde van het eten, ze krijgen nu mogelijk te weinig voeding binnen en het zandbad ligt bezaaid.

Ik heb de silo al hoger en lager gehangen , ligt het daaraan of moet ik een ander voedingssysteem kopen?

Afbeelding

Afbeelding

Kippen zijn bijna 1 jaar oud en leggen wisselende elke dag / om de dag een eitje.

frankip
Berichten: 3008
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Voedsel verspilling

Berichtdoor frankip » 30 apr 2024 20:03

Dat noemen ze verwend. Ik herken dat . Met geen mogelijkheid korrels of meel er in te krijgen. Zelfs gedroogde meelwormen halen ze hun neus(snavel) voor op. Alleen graan , universeelvoer met diepvriesfruit van de volliere vogels , en levende meelwormen. Gedroogde week ik , en meng door het universeelvoer. Hoezo verwend ?

Jvgchicks
Berichten: 73
Lid geworden op: 26 mei 2023 13:10
Land: Nederland
M/V: V

Re: Voedsel verspilling

Berichtdoor Jvgchicks » 03 mei 2024 09:10

Ik heb juist het idee dat ze alleen de vlokreeftjes uit het eten halen en de rest er uit knallen. We hebben Kasper Vitamix krielkip. Voorheen hadden we van Welkoop krielkippen mix maar daar lieten de de korrels liggen dus we dachten proberen wat anders.

Gedroogde meelwormen zijn favoriet, deze krijgen ze in een speelbal op het grasveld.

Maar iemand nog tips? Is alleen snoeperij voldoende?

Welke voedingbak adviseren jullie. Wellicht zijn deze gaten te klein waardoor alles er naast valt en van de grond in de ren eten ze dus niks op.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23100
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Voedsel verspilling

Berichtdoor Kip La La » 03 mei 2024 10:09

Vogels gaan als het even kan rats rats met hun snavel van de ene naar de andere kant van de bak en gooien voer in het rond.
De serama’s die ik heb eten ook niets van het gemengde graan.
Een tijdje geleden heb ik geweekte legkorrels gegeven maar dat wilden ze ook niet.
Toen heb ik legmeel van de Welkoop gekocht.
Dat ziet er mooi uit moet ik zeggen en ze eten daar wel van.
Plus ze eten in de middag als ze helemaal los mogen in de tuin per persoon een 50/100?? wormen en andere insecten, wat ze ook in de nodige voedingsstoffen voorziet.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5627
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Voedsel verspilling

Berichtdoor tuff cookie » 03 mei 2024 10:17

Ze eten gewoon het lekkerste eruit, wat in de weg zit gooien ze in het rond. Ze selecteren het uit. Het is niet alleen verspillend voor jou maar ook worden de kippen eenzijdig gevoed. Met andere woorden ze komen bepaalde voedingsstoffen te kort. Eigenlijk zou je voer moeten geven dat ze niet kunnen uitselecteren, zoals korrels. Nee dat lusten ze niet, ze zijn beter gewend. Pas als ze echt honger krijgen dan willen ze er wel iets van eten.

Pearlsofpassion
Berichten: 4420
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Voedselverspilling

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 mei 2024 14:00

Nee, net alle snoepgoed weglaten..
Eerst maar eens leren eten wat de pot schaft. Een bak waar ze niet kunnen knoeien en dan niet bijvullen tot alles op is. Of tijdje voer zonder kreeftjes of wormen.

danielb
Berichten: 7177
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Voedselverspilling

Berichtdoor danielb » 04 mei 2024 01:32

geen lekkernijen door de voeding mengen is de beste optie.
als je lekkernijen geeft,dan doe je dit bijvoorbeeld savonds en hoef je ook niet elke dag te geven.
zeker meelwormen en vlokreeftjes zijn een lekkernij voor kippen en hoogwaardig in eiwitten en zijn ze ook sneller voldaan,maar wel kostelijker voor de persoon die ze koopt ;)
als ze honger hebben,dan zullen ze wel van het normale voer eten hoor,tenzij het iets is dat ze totaal niet kennen.
bijvoorbeeld plots overschakelen naar korrel terwijl ze dat nooit gehad hebben is iets wat moeilijk werkt.

zelf gebruik ik al lang geen voersilos meer.
als ze echt iets willen,dan moeten ze andere dingen er echt uitgooien om aan de dingen te kunnen komen die ze wel willen.
zo kunnen de lekkernijen naar beneden rijzen.
en dat kennen ze snel hoor.
ik geef gewoon dagelijks voer in bakken.
ja,dan word er ook wel eens gemorst als ik bijvoorbeeld zonneblomepitten toevoeg tijdens de rui en in winter periode,maar hoe meer ze morsen,zoveelste minder krijgen ze en dan word er ineens wel minder gemorst en tot de laatste kruimel alles opgegeten ;)
zoveelste meer keuze je geeft,zoveelste meer word er verspilt.

Shanna Bartels
Berichten: 1485
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Voedselverspilling

Berichtdoor Shanna Bartels » 04 mei 2024 12:36

Ik heb dit probleem ook lang gehad. Van korrel naar meel naar mix. Korrel en meel lieten ze vaak liggen. Dus toen mix, maar dan aten ze alleen de lekkere dingen eruit, zonnebloempitten enzo. Lijnzaad en mais kwamen ze niet aan.

Nu weer stoicijns terug op korrel, en ze eten het maar op, dacht ik. Niet toegeven aan gebedel om wat anders. En ja, het werkt! Bakken gaan meestal leeg!

Ik heb ook geen voedersilo meer zoals jij hebt, maar een ijzeren rechthoekige, hoograndige bak. Vd Welkoop ook. Houdt alles netter en ziet er ook aardiger uit dan plastic, vind ik.

Jron
Berichten: 77
Lid geworden op: 16 okt 2023 21:51
Land: Portugal
M/V: M

Re: Voedselverspilling

Berichtdoor Jron » 04 mei 2024 15:21

Wat ik doe, er staat een bak met legkorrels, dat is het vaste voer.

De rest krijgen ze los, maar niet genoeg om van te leven, na een tijdje eten ze echt wel de legkorrel op.

Jvgchicks
Berichten: 73
Lid geworden op: 26 mei 2023 13:10
Land: Nederland
M/V: V

Re: Voedselverspilling

Berichtdoor Jvgchicks » 04 mei 2024 20:49

Goedenavond!

Hartelijk dank voor meedenken!

Ik ben de gehele ren en het zandbad gedeelte aan het zeven zodat al het eten dat ze de afgelopen tijd er uit hebben gegooid en hebben lagen liggen, er uit is. Dat gaat nog wel even duren, maar dan is er een mooie Voorjaarsschoonmaak geweest zeg maar.

Ik heb kippenmeel gehaald bij de Welkoop en de silo uit elkaar gehaald, nu alleen de onderkant neergezet op een groot rond dienblad met hoge rond en dan wil ik zo'n ijzerenbak kopen net zoals hierboven geschreven.

Ik begrijp uit alle adviezen dat ik stug moet volhouden en ze moet laten eten wat er is en niet eerder aanvullen/aanpassen totdat het op is. Ook al gaan ze schreeuwen en bedelen.

Ik wist niet wat kippen zulke karakters zijn maar ik leer elke dag bij en ik vind ze zo lief, leuk en gezellig (én bijdehand)!

Dank voor jullie adviezen en ik laat weten hoe het over tijdje gaat ;-).


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast