Groenvoer

Huisvesting, weide en voeding

Berichtdoor Successie op 27 jan 2010 22:53

hallo,
Ik ben voor de kinderboerderij bezig met het maken van een groenvoer lijst.
Hierop komen alle fruit en groente die ik kan bedenken, en dan het dier erachter wat ze mag eten.

Nou zijn er groentes waar meteen hele discussies over ontstaan omdat ze voor veel diersoorten niet goed zijn, zoals kolen. Hoe is dat voor onze herkauwers?

Ik hoor graag van jullie; wat geven jullie je geiten, of welke wetenswaardigheden over het voeren van groenten en fruit kunnen jullie met me delen?

En is er in groenvoer/fruit nog een verschil in het voeren van schapen en geiten?

Onze geiten (en schapen) hebben geen gras.

Groetjes Essie.
Successie

Lokatie: Amsterdam
Land: Nederland
M/V: V

Berichtdoor Successie op 21 feb 2010 19:51

Ohw ja, het gaat niet om enorme hoeveelheden. We hebben 4 schapen en 7 geiten, en als ze veel krijgen is het een iets meer dan een handje groente/fruit per dier.

Ik weet wel dat ze appel mogen, maar niet in grote hoeveelheden wegens gisting in de pens. Geld dat voor alle fruit?
Successie

Berichtdoor Shaka op 22 feb 2010 13:21

Ja dat geldt voor alle fruitsoorten.Ik denk trouwens dat citrusvruchten sowieso niet door geiten gegeten worden.Wij hebben wel eens gemerkt,dat wanneer er te veel citruspulp in de brok verwerkt was,dat de geiten dit slecht aten.

Maar waarom krijgen jullie dieren geen gras?Ik hoop,dat ze in ieder geval wel hooi krijgen.Ruwvoer moeten ze hebben.

Aukje

Geiten lusten wel graag wortelen,aardperen,aardappelen beperkt geven.Zorg er voor dat wanneer de aardappelen ogen/spruiten hebben dat ze dan niet meer gevoerd mogen worden.
Shaka

Years of membershipYears of membership

Land: Friesland

Berichtdoor Successie op 06 maart 2010 21:26

Ze krijgen wel hooi, ze krijgen geen gras omdat er gewoon geen gras groeit.
We weten wel wat over de dieren die er zijn hoor;)
Het gaat echt om het groenvoer,
we hebben een hele lijst, maar de vraag is vooral of de lijst compleet is. SOms hebben we bijvoorbeeld veel sla, of kool, maar beide krijgen de geiten en schapen niet bij ons.

Mogen ze het wel?

Ze krijgen wel mandarijnenpartjes of stukjes sinassappel als we dat hebben, en vinden dat best lekker.
Successie

Berichtdoor Veulen op 06 maart 2010 22:58

Kool is niet gezond, net als bv brood.

Wel gezond: Wortels, Appels, Peren, Banaan (lekkernij), spruiten, boontjes, andijvie, broccoli, venkel, bleekselderij, waterkers, boerenkool, peterselie, selderie, aardbei, Mais, Radijs, tomaat, Abrikozen, ananas, kiwi, meloen (watermeloen is een echte lekkernij) en knoflook

Blijf weg bij groentes met een hoge water hoeveelheid (goede regel hoewel er uitzonderingen zijn) zoals bv sla en komkommer. Verder zou ik vooral eens denken aan kruidenplanten. Die vinden ze vaak heerlijk.
Veulen

Years of membership

Berichtdoor Mona op 08 maart 2010 12:29

Veulen schreef:Kool is niet gezond, net als bv brood.

Brood mag toch als het gedroogd is( zonder schimmel) en met mate?
Mona

Years of membership

Land: Belgie

Berichtdoor dewoldhoeve op 08 maart 2010 13:04

Veulen schreef:Kool is niet gezond, net als bv brood.

Wel gezond: Wortels, Appels, Peren, Banaan (lekkernij), spruiten, boontjes, andijvie, broccoli, venkel, bleekselderij, waterkers, boerenkool, peterselie, selderie, aardbei, Mais, Radijs, tomaat, Abrikozen, ananas, kiwi, meloen (watermeloen is een echte lekkernij) en knoflook

Blijf weg bij groentes met een hoge water hoeveelheid (goede regel hoewel er uitzonderingen zijn) zoals bv sla en komkommer. Verder zou ik vooral eens denken aan kruidenplanten. Die vinden ze vaak heerlijk.

Even los van het feit dat ik vind dat een schaap gewoon naast hooi, gras moet kunnen vreten, vind ik dit nou niet echt een eenduidig advies.

De laatste keer dat ik heb gekeken, vielen zowel spruiten als broccoli en boerenkool onder de koolsoorten, die jij niet gezond noemt, of juist wel???

Ik snap ik niet waarom volgens jou andijvie gezond is en sla niet. Zijn beide bladgewassen die logisch hoofdzakelijk uit water bestaan en nemen beide vergelijkbare hoeveelheden nitraat en nitriet op.

komkommer bevat idd. veel water, maar aardbeien, abrikozen, ananas, kiwi, watermeloen?????????? minder dan??
dewoldhoeve

Years of membership

Lokatie: Mussel, in het mooie westerwolde
Land: NL
M/V: M

Berichtdoor Veulen op 12 maart 2010 08:05

Brood mag inderdaad wel mits gedroogd, liefst geen witbrood en zeker geen schimmel. Zelf verbied ik brood gewoon omdat er te veel voorwaarde aan zitten.

Schapen moeten ook gewoon gras eten, maar er is niks mis met ze iets anders geven.
Groentes met veel water zin slecht. Fruit met veel water (en bijna al het fruit bevat veel water) niet zo erg. Door de combinatie van stoffen die er inzit.

Kool is inderdaad ongezond. Maar spruitjes bevatten bv weinig vocht en andere zaken. Broccoli en andijvie geven weinig problemen en wel heel veel vitamines. In tegenstelling tot bv rode of witte kool. Ik noemde ze specifiek omdat ik ze al jaren voer en er nog nooit problemen mee heb ondervonden.
Veulen

Years of membership

Berichtdoor Successie op 19 apr 2010 11:15

BEdankt voor de reacties:) Nog meer info is welkom.

Ja, gras, we zouden ze dolgraag gras willen geven. De schapenwei, naast de geitenwei, heeft een paar sprietjes, maar die laten ze gewoon staan.;)
Successie

Berichtdoor Successie op 25 apr 2010 19:24

Ik snap ik niet waarom volgens jou andijvie gezond is en sla niet. Zijn beide bladgewassen die logisch hoofdzakelijk uit water bestaan en nemen beide vergelijkbare hoeveelheden nitraat en nitriet op.

Er is een verschil. Zo kan je konijnen die aan andijvie gewend zijn lekker veel andijvie geven, maar voor sla geld dit niet.

Over de kolen wil ik wel graag nog wat meer horen, spruitjes, witte kool, rode kool.. met mate of gewoon niet?
Successie

Keer terug naar Huisvesting, weide en voeding [geiten]